Project/Area Number |
21K10682
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 58060:Clinical nursing-related
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Research Institution | Shiga University of Medical Science |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
尾關 祐二 滋賀医科大学, 医学部, 教授 (90303768)
坂本 真優 滋賀医科大学, 医学部, 助教 (50895711)
角谷 寛 滋賀医科大学, 医学部, 特任教授 (90362516)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 精神看護学 / 子ども / 自閉スペクトラム / 乗馬 / コミュニケーション / 支援 / 発達障害 / 精神看護 / 自閉スペクトラム障害 / アニマル・アシステッド / 療法 / 乗馬療法 / 精神科医療 / 発達 |
Outline of Research at the Start |
これまで、対人交流ほどのハードルの高さを持たない動物独自の良さと、動物ならではの難しさを併せ持つ「乗馬プログラム」を実施し、発達障害を持つ児童の対人交流の拡がりに向けた可能性の検証に取り組んできた。しかし、これまで得た効果からも、児童個人の影響、一般化の可能性、また精神的効果や対人関係の拡がり、適応力向上という効果を導く要因の検証が課題とされている。 本研究では、自閉スペクトラム症児童の心理社会的側面の活性化につながり、精神科医療において補助的に実践可能な治療的乗馬プログラムの科学的効果検証を縦断的調査と客観的視点から行い、治療的効果を高める看護の役割を解明する。
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Outline of Final Research Achievements |
This study conducted a longitudinal investigation from a scientific and objective perspective to verify the therapeutic effects of adjunctive equine-assisted activities and therapies (EAATs) in psychiatric nursing care, aiming to activate psychosocial aspects in children with autism spectrum disorder. The study comprised the following components: 1. Investigation of the achievements and evaluations of EAATs along with nursing challenges through literature review; 2. Evaluation of short-term and long-term outcomes of targeted children in facilities implementing EAATs as welfare interventions; and 3. Evaluation of long-term EATTs as perceived by parents of children participating in welfare activities through interviews. Our findings suggest that nurses, as part of their role in bridging healthcare, welfare, and daily life, contribute to understanding symptoms, providing support, and explaining treatments in the context of EAATs.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義は、国内で活動が増加しつつある、自閉スペクトラム症児童に対する乗馬活動の効果に関して、科学的効果検証を縦断的調査や文献レビューにより客観的視点を得ることにより、治療的効果を高める看護の役割に関する検討資料が得られることである。 これにより、自閉スペクトラム症児童の心理社会的側面の活性化、ひいては精神科医療における補助的な治療的乗馬プログラムの充実につながると考えられる。
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