Project/Area Number |
21K10753
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 58060:Clinical nursing-related
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Research Institution | St. Luke's International University |
Principal Investigator |
MATSUMOTO Ayana 聖路加国際大学, 大学院看護学研究科, 助教 (60735603)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 外来看護 / ジェネラリストナース / 教育プログラム / 臨床実践能力 / 看護実践能力 / 質の標準化 / 介入研究 / RCT / 院内教育 / キャリア開発 / 外来看護師 / 自己評価尺度 / e-learning / 慢性期看護 / 看護師教育プログラム / 学習ニード |
Outline of Research at the Start |
外来医療の進展により、通院治療する患者への療養支援において外来看護師に期待される役割は大きい。本研究は、慢性疾患患者を支える一般外来に勤務するジェネラリストナース(以下、外来看護師)の学習機会の拡充推進を見据え、e-ラーニングを活用した教育プログラムを開発することを目的とする。更に、教育効果をRCT(randomized controlled trial)を用いて検証する。外来看護師に特化した効果的な教育プログラムの確立に向けた本研究は、外来看護の質の標準化に寄与し、ますます高度化する外来医療において、再入院の減少や、患者QOLへの影響、医療費抑制という経済効果など、将来発展する可能性を持つ。
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Outline of Final Research Achievements |
【Objective】To develop an effective educational program for generalist nurses working in outpatient settings.【Methods】A committee consisting of ambulatory nurses and experts will develop educational program materials and conduct a pilot study of a randomized controlled trial . 【Results】Fourteen video materials were created as orientation materials after assignment to the outpatient department. Three chapters were created to facilitate step-by-step learning. An e-learning website was created and a pilot study was conducted with 12 participants in the intervention group and 11 participants in the control group. Although no significant learning effects were observed in the pretest and posttest, the video materials were highly evaluated as a tool for sharing nursing care in the outpatient setting, and the direction for continuing the development of video materials was obtained.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
医療施設の機能分化、平均在院日数の短縮、患者ニーズの多様化に伴い、病院外来は、治療の場としての重要性が高まっている。外来で働く看護師の多くはジェネラリストナースである。外来看護の質の標準化が期待される一方で、外来での看護に焦点を当てたジェネラリストナースのための教育研修体制の構築は、未だ途上である。 時間や場所にとらわれない教育プログラムの開発は、外来看護師の学習機会を拡充し推進すると考える。また、学習効果の学術的検証により、看護実践能力の効果的な向上、外来看護の質の標準化に寄与する可能性を持つ。
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