Project/Area Number |
21K11192
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 59010:Rehabilitation science-related
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Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
Urabe Yukio 広島大学, 医系科学研究科(保), 教授 (40160337)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
前田 慶明 広島大学, 医系科学研究科(保), 准教授 (10536783)
栗田 雄一 広島大学, 先進理工系科学研究科(工), 教授 (80403591)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
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Keywords | 高齢者 / 転倒予防 / バランストレーニング / Virtual Reality / バランスエクササイズ |
Outline of Research at the Start |
高齢者の転倒は大事故に直結するため,転倒予防は非常に重要である.しかし,アウトカムの高い転倒予防練習は立位や歩行で行うことが多いため,転倒リスクがある.一方で転倒リスクの低い安全な練習は,アウトカムも低い.そのため,アウトカムが高く,転倒リスクの低い転倒予防練習の開発は大きな意味を持つ. 本研究では,安静立位や座位といった転倒リスクの低い安全な状態で,Virtual Reality技術によりバランスが崩れた状態を仮想体験することで,バランス能力が向上するのか検証していく.
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Outline of Final Research Achievements |
This study aimed to clarify the effects of viewing tilting Virtual Reality (VR) images on body center of gravity in both younger and older adults and to apply this to the development of more effective balance training using VR images for older adults with lower risk of falling. In a study targeting healthy younger individuals, we confirmed whether tilting VR images induce body sway during quiet standing posture, and in a study targeting both healthy younger and older adults, we verified the effect of VR images on body sway in older adults. As a result, the changes in body center of gravity were greater in older adults compared to younger ones. This suggests that it can be a method to provide balance training for older adults that induces significant body sway without requiring physical movements.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本結果より,傾くVR映像を視聴するだけで身体重心の動揺を発生させることができ,視聴時の重心動揺は若年者より高齢者で大きかった.これはVR映像の視聴が,高齢者の安全かつ効果的なバランストレーニングに応用できる可能性を示唆している.高齢者の転倒は寝たきり状態を誘発する重大な社会的問題であるが,既存の効果的なバランストレーニングは,高齢者ではトレーニング中の転倒リスクが高い.本結果をもとにVR映像を用いたバランストレーニングの安全性や効果を長期的介入によって検証することで,高齢者が安全かつ簡便にバランストレーニングを行えるようになり,転倒の発生予防を通してわが国の医療費削減につながると考える.
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