• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

How to increase children's immersiveness in physical education classes

Research Project

Project/Area Number 21K11499
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
Research InstitutionWakayama University

Principal Investigator

MURASE Koji  和歌山大学, 教育学部, 教授 (90586041)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 安部 久貴  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (40634556)
梅澤 秋久  横浜国立大学, 教育学部, 教授 (90551185)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords共生体育 / アダプテーション・ゲーム / 互恵的関係 / 合理的配慮 / 没頭度 / 道徳的教育効果 / 主体的参加 / 共同体感覚 / アダプテーションゲーム / TDC / 市民性教育 / 形成的没頭度尺度 / 思考力・判断力・表現力 / 評価法 / フロー / 戦術的意思決定 / 評価方法 / ボールゲーム
Outline of Research at the Start

本研究は、ボールゲームにおいて学習者の思考力・判断力や仲間との相互作用を高めることで、ゲームへの主体的参加を促し、その没頭度を高めることを仮説とした。そこで、形成的運動没頭度尺度を作成する。また近年の戦術学習のなかで思考力・判断力と仲間との相互作用を両立させようとしたAdaptation Game やTDC を用い、思考力・判断力や相互作用と、没頭度の関係を明らかにし、思考力・判断力、相互作用の充実、教師の関わりにより没頭度を高める方策を明らかにする。また、これらのゲームでは学習者はゲーム場面における思考力・判断力の自己評価を行うことから、これを元に思考力・判断力の評価方法の開発を行う。

Outline of Final Research Achievements

As an initiative to increase immersion in physical education classes, this study (1) developed a formative immersion scale and (2) developed a formative immersion scale, which was used as a method of assessment regarding thinking and decision-making skills and peer interaction. In addition, the use of the Adaptation Game in the game was used to improve immersion in the game.
In this study, the game was implemented as an individualized adaptation game in which children who were not good at the game were asked to adjust the rules themselves. In this context, it was assumed that there would be frustration at the unfairness that occurs to children who are good at the game, as well as the reservation and concern of children who are not good at the game. Therefore, in the adaptation game, the two important teacher workings were summarized as promotion of (1) mutually beneficial relationship and (2) reasonable accommodation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は運動の苦手な子どもたちが運動に主体的に参加できる手立てを明らかにしたものであるが、それを実現するためには運動の得意な子どもたちの意識変化や教師の働きかけが必要となる。アダプテーション・ゲーム実践の要点として、互恵的関係と合理的配慮が明らかとなったが、これを行うことでクラス全員のゲームに対する主体的参加に加え、相互理解の促進と合理的配慮の理解による道徳的教育効果を期待できる。つまり、アダプテーション・ゲームの実施に過程において、相手の理解と要求を出す機会を創出でき、ウェルビーイングの学習につなげることができよう。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (5 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 体育科におけるアダプテーションゲームの意義:合理的配慮を通じた市民性教育の視点から2024

    • Author(s)
      村瀬浩二, 梅澤秋久
    • Journal Title

      日本女子体育連盟学術研究

      Volume: 40 Pages: 19-31

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Practice of adaptation games aimed at learning reasonable accommodation2022

    • Author(s)
      MURASE Koji、TANAKA Katsumi、UMEZAWA Akihisa
    • Journal Title

      Taiikugaku kenkyu (Japan Journal of Physical Education, Health and Sport Sciences)

      Volume: 67 Issue: 0 Pages: 1017-1029

    • DOI

      10.5432/jjpehss.22070

    • ISSN
      0484-6710, 1881-7718
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The learning of adaptation games in physical education classes2021

    • Author(s)
      MURASE Koji、FURUTA Shoko
    • Journal Title

      Taiikugaku kenkyu (Japan Journal of Physical Education, Health and Sport Sciences)

      Volume: 66 Issue: 0 Pages: 391-407

    • DOI

      10.5432/jjpehss.20068

    • NAID

      130008048765

    • ISSN
      0484-6710, 1881-7718
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] サッカー単元におけるアダプテーション ―小学校5年生での実践―2023

    • Author(s)
      村瀬 浩二, 梅澤 秋久
    • Organizer
      日本体育科教育学会第28回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 持久走単元におけるICT機器の利活用:コミュニケーションの活性化をねらいとして2023

    • Author(s)
      村瀬 浩二, 梅澤 秋久
    • Organizer
      日本体育・スポーツ・健康学会第73回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ネット型ゲームとしての天大中小の実践 -アダプテーション・ゲームの要素を取り入れて-2022

    • Author(s)
      村瀬浩二,梅澤秋久
    • Organizer
      日本体育・スポーツ・健康学会 第72回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 合理的配慮の学習をねらいとしたアダプテーション・ゲームの実践 高等特別支援学校におけるバスケットボール単元での実践事例2022

    • Author(s)
      村瀬浩二,梅澤秋久,田中克実
    • Organizer
      日本体育科教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 体育授業における形成的没頭度尺度の開発 単元を通じたデータによる妥当性の検討2021

    • Author(s)
      村瀬浩二,梅澤秋久
    • Organizer
      日本体育・スポーツ・健康学会 第71回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 仕事としての課題設定と互恵的関係(体育科教育1月号)2024

    • Author(s)
      村瀬浩二,小松咲
    • Total Pages
      3
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 体育科教育1月号「ゲームの目的意識を変えるアダプテーションゲーム」2022

    • Author(s)
      村瀬浩二・日置悠貴
    • Total Pages
      2
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 体育科教育3月号「問いかけで育む共同体感覚」2022

    • Author(s)
      村瀬浩二
    • Total Pages
      2
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 体育科教育9月号「劣等コンプレックスと優越コンプレックス関係」2021

    • Author(s)
      村瀬浩二
    • Total Pages
      2
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 体育科教育10月号「優越コンプレックス」2021

    • Author(s)
      村瀬浩二
    • Total Pages
      2
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi