• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Exploring the neural basis of tool observation in children with intellectual disabilities

Research Project

Project/Area Number 21K11544
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

HIRATA Shogo  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (10721772)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鈴木 浩太  四天王寺大学, 教育学部, 講師 (20637673)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2022: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Keywords知的障害 / 道具操作 / 観察学習 / 知的発達症 / 運動観察 / 脳波 / ミュー波 / プリシェイピング
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、知的障害児・者が道具を観察している際の脳活動を計測することにより、そうした脳活動が彼らにおける道具操作の特徴と、どのような関係にあるのか明らかにすることである。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to elucidate the impact of observing tools and others' actions on the behavior of children with intellectual disabilities. The series of measurements revealed the following results: 1) Children with intellectual disabilities showed difficulties in learning based on observation, yet they excessively imitated actions in specific tasks. 2) Longitudinal age measurements revealed that there is a period during which children with intellectual disabilities exhibit the closing-in phenomenon in block construction, where they place blocks closely following the model constructed by an adult.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、知的障害児における道具や他者動作の観察に基づく学習の困難を明らかにする一方で、動作の模倣が生じやすい課題があることを明らかにした。また、知的障害児において、他者動作よりも目の前の道具から引き起こされる反応が優勢に現れる時期があることも明らかにした。これらの研究結果は、知的障害児の心理特性に新たな光を当てると共に、今後の支援方法を考える上でも重要である。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 知的障害者における認知的柔軟性についての探索的検討2023

    • Author(s)
      平田正吾・平田拓己
    • Journal Title

      東京学芸大学論叢

      Volume: 1 Pages: 43-52

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知的障害児・者における心的数直線の発達についての文献検討2023

    • Author(s)
      近藤みゆき, 奥住秀之, 平田正吾
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要総合教育科学系

      Volume: 74 Pages: 96-302

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 知的障害概念についてのノート(2)~境界知能の現在~2023

    • Author(s)
      平田正吾, 奥住秀之
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究

      Volume: 19 Pages: 99-102

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 知的障害概念についてのノート(1)~近年における定義の変化について~2022

    • Author(s)
      平田正吾, 奥住秀之
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究

      Volume: 18 Pages: 149-153

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Luria hand testにおける筋運動感覚の役割2021

    • Author(s)
      三橋 翔太, 平田 正吾, 奥住 秀之
    • Organizer
      日本認知心理学会第19回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援教育における発達障害への実験的接近(8)―コロナ禍での実験研究の取り組み―.2021

    • Author(s)
      鈴木浩太
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会,
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi