Project/Area Number |
21K11550
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
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Research Institution | Yamaguchi University |
Principal Investigator |
Sone Ryoko 山口大学, 教育学部, 教授 (50271078)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
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Keywords | 運動スキル / 実行機能 / タスクスイッチング課題 / ストループ課題 / 短時間運動 / 認知的作業 / 運動 |
Outline of Research at the Start |
近年の研究から、軽~中強度の短時間の運動を細切れに行うことで、覚醒度・快適度や実行機能、ひいては作業成績を高く維持できる可能性があると考えられる。また、実行すべき運動の予測が可能なクローズドスキルと予測が難しいオープンスキルの運動では、脳内での情報処理が異なるため、実行機能(目的とした課題遂行のために思考や行動を制御する認知機能)等への影響が異なることが推測される。そこで本研究では、軽~中強度での短時間の細切れ運動が心理生理状態、実行機能や作業成績に及ぼす影響を運動スキルの違いの影響も含めて検討して、職場や学校においてパフォーマンスを高めるための運動の方法を考える際に役立つ情報を提供する。
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Outline of Final Research Achievements |
Participants were asked to repeatedly perform short periods (10 mins) of light-to-moderate exercises including closed- and open-skill elements approximately every hour during the day, respectively. As a result, the influence of the exercise skill is not detected in a cognitive work performance such as the mental arithmetic work, but it was suggested that working memory, a sub-function of executive function, tended to be temporarily higher when participants performed the open-skill exercise compared with the closed-skill exercise. Although further investigation is required into the method and time of exercise, these results suggest that exercise skills may influence the effect of short, fragmented exercise during the day on executive function.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
軽-中強度の短時間運動を行うことによってその後の実行機能が高まることが報告されているが、本研究では、そのような運動を日中に細切れに行った場合について、その間の実行機能が運動スキル(クローズドスキルおよびオープンスキル)の影響を受ける可能性があることを示唆した。今後さらに検討が必要ではあるが、本研究の結果より、実際に、職場や学校における休憩時間にどのような運動を行うかで実行機能への影響が異なる可能性があることが考えられる。
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