Project/Area Number |
21K11999
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 61020:Human interface and interaction-related
|
Research Institution | Kyoto Prefectural University of Medicine |
Principal Investigator |
Taki Masakatsu 京都府立医科大学, 医学(系)研究科(研究院), 講師 (30453111)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2023: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
|
Keywords | 視運動性眼振 / 眼球位置 / 広視野角 / 空間周波数 / 視野角 |
Outline of Research at the Start |
視運動性眼反応は一方向に動く視覚刺激に対して生じる反応であり、ヒトにおいては追従 眼球運動ののちに視運動性眼振が生じる。視運動性眼振と広視野角刺激の研究で刺激の視野角度かえても眼球速度に差がないものの、眼振の位置変化はことなる可能性がある。ベクションの反応やバーチャルリアリティにおける没入感も視野角が大きいほど強くなる。また視運動性眼振のあとに視運動性後眼振も生じる。視野角と空間周波数を変化させ調べることで、広視野角刺激が眼球運動、ひいては視覚情報処理にどのように関係するか、またそれらの理解によってベクション研究やバーチャルリアリティの有効なディスプレイの開発につながっていく可能性がある。
|
Outline of Final Research Achievements |
Optokinetic nystagmus is a rythmical eye movement when the subject is watching the visual stimuli moving in one direction. We studied the effects of wide field size and spatial frequency of visual stimuli on gaze orientation of optokinetic nystagmus. The sine grating were made by computer graphics and presented on the one or three monitors which equal to 90 or 270 degree size, respectively. They were performed at verly low cost. The mean standard deviations of horizontal gaze positoins and the areas of 95% confidence ellipse of optokinetic nystagmus occurred by 90 degree field size were significantly larger than those by 270 degree. Such difference between field sizes were observed for the spatial frequencies of 0.25 cycle per degree and more.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
現在PCモニターも120度以上ある広視野角のものや、バーチャルリアリティのヘッドマウントディスプレイも120度のもの、アイトラッキング機能の付いたものもある。ベクション、映像酔いなどの観点から、今回の実験結果が上記機器の改善の一助になる基礎的実験になったと考える。
|