• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Interdisciplinary basic research into the development of systems to support the transfer of 'teaching skills' through 'experience'.

Research Project

Project/Area Number 21K12182
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 62030:Learning support system-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Matsui Tatsunori  早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (20247232)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2023: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords教える技能と技術 / 暗黙知 / 体感 / オントロジー構築 / VRによる没入感 / 安心感・信頼感・共感の生成 / 非対称なインタラクション / フレームワーク / VRにおける没入感 / サービス・ブループリント / デザインプロセス / 教える技能 / 教える技術 / オントロジー
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,「教える技能」を「体感」を通して伝達するための仕組みを検討して,具体的な伝達支援システムを開発するための基盤を学際的視点で検討することにある.そのために以下の課題を達成する.①教える「技術」に関するオントロジー構築,②教える「技能」を「体感」するための「行為」の構成要素の整理,③仮想空間における「一体感」,「伝達感」の共有・増幅の実現,④「体感」による教える「技能」の伝達支援システムのプロトタイプの作成と評価(基盤としての整理).本研究は常にフィールドと連携して実空間における情報をもとに実証的に進める必要がある.したがって,本研究では様々な「教える」ことのフィールドと連携する.

Outline of Final Research Achievements

Through three years of research, the following results were obtained: (1) The development of a generic description framework for formalising the highly tacit knowledge of proficient teachers. (1) Development of a general-purpose description framework for formalising the highly tacit knowledge possessed by adepts; (2) Examination of evaluation methods for the sense of transmission as "experience"; (3) Construction of a cognitive information processing model for the sense of security, trust, empathy and ethics that form the basis of "experience" and examination of its demonstrability in interaction; and (4) Empirical research on the transformation of cognitive states (immersion, Proteus effect) in VR environments. In particular, (1) confirms that it can be adapted without depending on the target domain, such as professional work or software development. However, the study remained basic compared to the plan due to the difficulty of collecting data in the field due to the COVID-19.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「教える」ことの「技術」に関しては,教育工学や教育学において教授学習理論等の研究や実践によって,多くの知見が蓄積されている.しかし,そこでの「技術」は授業設計(内容の設計)に関するものであり,教授行為を扱っていない.しかし,「技術」は教える内容だけではなく,いかにして教えるか(行為)を扱うことも重要である.さらに,「教える」ことは「技術」のみならず「技能」も必要である.しかし,「技能」は暗黙性の高い「知」であり,現在まで積極的には扱われてきていない.そこで,本研究では教えることの「技能」と「技術」を「行為」を中心に捉え,それらを統合的に共有・伝達するための仕組みを検討した点に意義がある..

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (21 results)

  • [Journal Article] Using a Drift Diffusion Model to Validate the Quantification of Style Prototypicality as Assessed by the Viewers of Paintings2024

    • Author(s)
      Ogata Shigen Fang、Tawatsuji Yoshimasa、Matsui Tatsunori
    • Journal Title

      Leonardo

      Volume: 57 Issue: 1 Pages: 70-78

    • DOI

      10.1162/leon_a_02433

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Exploratory Research on Influences of Style-based Categorization on Affective Evaluations of Paintings2024

    • Author(s)
      OGATA Shigen Fang、TAWATSUJI Yoshimasa、MATSUI Tatsunori
    • Journal Title

      International Journal of Affective Engineering

      Volume: 23 Issue: 1 Pages: 49-62

    • DOI

      10.5057/ijae.IJAE-D-23-00012

    • ISSN
      2187-5413
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Constructing a Model for Estimating Learners’ Mental States Using Biometric Information and Reducing Labeling Costs Using Deep Learning2022

    • Author(s)
      古澤嘉久, 田和辻可昌, 松居辰則
    • Journal Title

      Transactions of the Japanese Society for Artificial Intelligence

      Volume: 37 Issue: 2 Pages: C-L66_1-10

    • DOI

      10.1527/tjsai.37-2_C-66

    • NAID

      130008165994

    • ISSN
      1346-0714, 1346-8030
    • Year and Date
      2022-03-01
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Feature Analysis and Model Construction of Counseling Skill Possessed by Expert Hairdresser Focusing on Actions and Thoughts2022

    • Author(s)
      SATO Fumihiko、KANEKON Naoko、SHIKATA Yoko、MATSUI Tatsunori
    • Journal Title

      Transactions of Japan Society of Kansei Engineering

      Volume: 21 Issue: 4 Pages: 415-424

    • DOI

      10.5057/jjske.TJSKE-D-22-00013

    • ISSN
      1884-0833, 1884-5258
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] メタバース空間内でのプロテウス効果の生起に伴う表出系コミュニケーションスキル獲得の検証 ~ 大学生の居場所獲得に向けた3環境比較実験の試み ~2024

    • Author(s)
      伊藤雄太,本多昴生,松居辰則
    • Organizer
      電子情報通信学会ヒューマンコミュニケーション基礎研究会(HCS)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 倫理観が作用する意思決定における認知モデルの構築(倫理課題を判断する際の個人特性の関連の検討)2023

    • Author(s)
      桑原碧,松居辰則
    • Organizer
      第25回日本感性工学会大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Development of Estimation Method for Learner’s Emotional Concealment During Learning Using Biometric Information and Feedback Model2023

    • Author(s)
      Koichi Shinohara, Keiichi Muramatsu and Tatsunori Matsui
    • Organizer
      International Conference on Computers in Education 2023 (ICCE2023)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Experimental Verification of "Peer-ness" Formation by a Learning Companion Robot -Possibility of inducing a sense of competition through long-term nonverbal interaction-2023

    • Author(s)
      Koki Honda, Yoshimasa Tawatsuji and Tatsunori Matsui
    • Organizer
      International Conference on Computers in Education 2023 (ICCE2023)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Examination of the Robot's Role as a Helper in Learning Situations2023

    • Author(s)
      Makoto Shiraishi and Tatsunori Matsui
    • Organizer
      International Conference on Computers in Education 2023 (ICCE2023)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 生体情報を用いた学習中における学習者の感情隠蔽状態の推定及びフィードバック生成2023

    • Author(s)
      篠原洸一,村松慶一,松居辰則
    • Organizer
      第48回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習場面で教えたくなるようなロボットの役割の検証2023

    • Author(s)
      白石誠,松居辰則
    • Organizer
      第48回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者の内発的動機づけを目指したロボットとの非言語長期インタラクションによる「Peerさ」形成の実験的検証2023

    • Author(s)
      本多昂生,田和辻可昌,松居辰則
    • Organizer
      第48回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 生体情報を用いた学習中における学習者の感情隠蔽状態の推定及びフィードバック生成2023

    • Author(s)
      篠原洸一,村松慶一,松居辰則
    • Organizer
      教育システム情報学会2023年度第1回研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習コンパニオンロボットによる「Peerさ」形成に関する実験的検証 〜長期的非言語インタラクションによる競争感誘発の可能性〜2023

    • Author(s)
      本多昂生,田和辻可昌,松居辰則
    • Organizer
      教育システム情報学会2023年度第1回研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 弱さをもつコミュニケーションロボットによる学習援助の誘因のための要因分析2023

    • Author(s)
      白石誠,松居辰則
    • Organizer
      第48回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 購買思考におけるロボットによる先行的信頼感形成に関するインタラクションモデルの構築2023

    • Author(s)
      金城勇, 村松慶一, 松居辰則
    • Organizer
      HAIシンポジウム2023
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ロボットとの選択の一致を伴うインタラクションにおける共感の構造モデル構築2023

    • Author(s)
      中根千貴, 田和辻可昌, 松居 辰則
    • Organizer
      HAIシンポジウム2023
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 学習援助を誘因するコミュニケーションロボットの振る舞いモデルの検討2023

    • Author(s)
      白石誠,松居辰則
    • Organizer
      HAIシンポジウム2023
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 学習時におけるPeerさを誘発させるコンパニオンロボット動作モデルの構築2022

    • Author(s)
      本多昂生, 田和辻可昌, 松居辰則
    • Organizer
      教育システム情報学会第47回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 熟達美容師の行為と思考に着目したカウンセリング技能に関する特徴分析とモデル構築2022

    • Author(s)
      佐藤文彦,金今直子,四方庸子,松居辰則
    • Organizer
      第17回感性工学春季大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 脳活動の同期に基づく道徳の授業中の学習者の調和感測定の試み2022

    • Author(s)
      下田香織,田和辻可昌,松居辰則
    • Organizer
      第17回感性工学春季大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学習時におけるPeerさを誘発させるコンパニオンロボット動作モデルの構築2022

    • Author(s)
      本多昂生,田和辻可昌,松居辰則
    • Organizer
      人工知能学会第94回先進的学習科学と工学研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 熟達美容師が有するカウンセリング技能の可視化を目的としたBPMNによるモデル表現2021

    • Author(s)
      佐藤文彦,金今直子,四方庸子,松居辰則
    • Organizer
      第23回感性工学大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Learning by Teaching環境の実現を志向した学習支援ロボットのPeer learning companion化のための役割制御モデルの構築2021

    • Author(s)
      本多昂生,田和辻可昌,松居辰則
    • Organizer
      第23回感性工学大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 脳活動に基づく道徳の授業の評価手法の開発ー道徳の授業の効果と話者に生じる調和感の関連の実験的検討ー2021

    • Author(s)
      下田香織,田和辻可昌,松居辰則
    • Organizer
      第23回感性工学大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi