Project/Area Number |
21K12562
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 90010:Design-related
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Research Institution | Kochi University (2023) The University of Tokyo (2021-2022) |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2023: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | 駐車場 / 空間デザイン / 道の駅 / 行動調査 / 人間中心設計 / 被験者実験 / 生態心理学 / 行動観察 / 設計フレーム / 駐車場レイアウト / 快適性評価 |
Outline of Research at the Start |
道路に付帯する大型休憩施設の駐車エリアでは、多様なドライバーが運転する車両どうしの走路交錯が生じて不安全状況に陥りやすい。交通流動円滑化の観点から古くから検討が行われてきた一方で、とくに国内では、こうした駐車エリア不安全状況の解消には至っていない。本研究では、人間中心設計の観点から、大型駐車場における入出庫経路デザインのあるべき姿を導く。とくに、多様な寸法の中小型車両と多様な性状のドライバーを対象にした駐車ます入出庫を行う実走行実験を通じて、安心で快適な駐車エリアの設計に於ける留意事項を導き、現行関連ガイドラインへの反映を提案する。
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Outline of Final Research Achievements |
Through two-stage parking behavior experiments targeting large parking lots of roadside rest areas, points to note in designing safe and comfortable parking areas have been investigated. From the first-stage experiment, scenes where traffic lines intersect in entering and exiting situations were extracted, and design countermeasure plans were proposed to road administrators. From the second-stage experiment, parking behaviors involving backing up showed low subjective evaluations on average among middle-aged people, and situations to be avoided in improvement works of existing parking lots were reported to road administrators.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
中高年被験者を対象にした駐車行動観察実験から、道の駅大型駐車場では後退入出庫を避けたデザインが高い評価を示すことを、集計データ平均値の範囲内で確認した。この結果は、道の駅の機能向上が社会的に期待される中で、自動車駐車場の設計に係わる政令を供用済み道の駅駐車場の維持・更新に対応させる上でのきっかけを与えたと考えられる。
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