Project/Area Number |
21K12563
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 90010:Design-related
|
Research Institution | Wakayama University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
原田 利宣 和歌山大学, システム工学部, 教授 (80294304)
|
Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
|
Keywords | 眼球運動 / ウェブマイニング / コンテンツデザイン / 瞳孔径 / 評価構造 / 深層学習 / 形成外科 / 視線解析 / 仮想現実感 / 選好調査 / セーラー服 |
Outline of Research at the Start |
ウェブにより商品やサービスが提供されているが,デザインの指針は経験的なものが多く,実験を通して定量的に示されたものはほぼ皆無である.本研究では,次の2つの視点からユーザにとって使いやすく,わかりやすく,魅力的なウェブサイトデザインを構築するための要因の抽出と体系化,それを実装したレスポンシブなウェブシステムの提案を目的とする. 1.ウェブサイトを利用する際の各コンテンツに対する注目度,理解度をアイトラッカによる生理的な評価を行う. 2.ウェブサイト上に記載されている製品情報や評価文の重視度,理解度の明確化,ならびにウェブデザインを構成するデザイン要素と魅力度などの感性評価との間のモデル化を行う.
|
Outline of Final Research Achievements |
We have developed a method for analyzing the decision-making process when purchasing products using the Web and VR, and confirmed that the method is useful for design. This method is expected to provide a system that is easier to use and more suited to the user's needs. In addition, it was confirmed that eye gaze analysis has a high correlation with preference and neatness, which are related to attractive design.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ウェブなどのシステムを構築する際,デザイナの経験に基づいて行われることが多いが,開発した方法によって,商品を購入する際の意思決定過程の分析が支援される.また,魅力的なデザインに関係する選好と整容性についても視線との関連性がわかったため,設計に有用である事から,今後ユーザがどのようなことに興味・魅力を感じウェブで商品を選んでいるのかを踏まえて,より使いやすくユーザの考え方にあった利用ができるシステムが提供されることが期待される.
|