• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Establishment of content design evaluation method and derivation of design guidelines by eye movement and web mining

Research Project

Project/Area Number 21K12563
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 90010:Design-related
Research InstitutionWakayama University

Principal Investigator

Matsunobe Takuo  和歌山大学, システム工学部, 助教 (70322211)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 原田 利宣  和歌山大学, システム工学部, 教授 (80294304)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Keywords眼球運動 / ウェブマイニング / コンテンツデザイン / 瞳孔径 / 評価構造 / 深層学習 / 形成外科 / 視線解析 / 仮想現実感 / 選好調査 / セーラー服
Outline of Research at the Start

ウェブにより商品やサービスが提供されているが,デザインの指針は経験的なものが多く,実験を通して定量的に示されたものはほぼ皆無である.本研究では,次の2つの視点からユーザにとって使いやすく,わかりやすく,魅力的なウェブサイトデザインを構築するための要因の抽出と体系化,それを実装したレスポンシブなウェブシステムの提案を目的とする.
1.ウェブサイトを利用する際の各コンテンツに対する注目度,理解度をアイトラッカによる生理的な評価を行う.
2.ウェブサイト上に記載されている製品情報や評価文の重視度,理解度の明確化,ならびにウェブデザインを構成するデザイン要素と魅力度などの感性評価との間のモデル化を行う.

Outline of Final Research Achievements

We have developed a method for analyzing the decision-making process when purchasing products using the Web and VR, and confirmed that the method is useful for design. This method is expected to provide a system that is easier to use and more suited to the user's needs. In addition, it was confirmed that eye gaze analysis has a high correlation with preference and neatness, which are related to attractive design.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ウェブなどのシステムを構築する際,デザイナの経験に基づいて行われることが多いが,開発した方法によって,商品を購入する際の意思決定過程の分析が支援される.また,魅力的なデザインに関係する選好と整容性についても視線との関連性がわかったため,設計に有用である事から,今後ユーザがどのようなことに興味・魅力を感じウェブで商品を選んでいるのかを踏まえて,より使いやすくユーザの考え方にあった利用ができるシステムが提供されることが期待される.

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2024 2023 2022 Other

All Presentation (5 results) Remarks (1 results)

  • [Presentation] 視線解析と深層学習を用いた顔面の部位バランスと整容性の関連分析2024

    • Author(s)
      上野友裕,原田利宜
    • Organizer
      情報処理学会第86回全国大会 1ZK-01
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 眼球運動を用いた意志決定過程の推定に基づくウェブの設計指針の検討方法2023

    • Author(s)
      藤川さき, 松延拓生
    • Organizer
      2023年度冬季HCD研究発表会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] VRを用いた購買を対象とした意思決定過程の推定と設計活用 -眼球運動計測可能なHMDを用いた手法-2023

    • Author(s)
      小島早葵, 松延拓生
    • Organizer
      2023年度冬季HCD研究発表会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 眼球運動計測によるウェブ利用中の興味や意思決定についての評価の検討2022

    • Author(s)
      徳田実玖, 河村匠馬, 松延拓生
    • Organizer
      2022年度冬季HCD研究発表会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] アイトラッカを用いたVRにおける注視3DCGオブジェクトに基づく興味の推定2022

    • Author(s)
      橋本果奈, 嶋原百香, 松延拓生
    • Organizer
      2022年度冬季HCD研究発表会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] アイトラッカを用いた意思決定過程の分析

    • URL

      https://web.wakayama-u.ac.jp/~matunobe/introduction/eyecamera/dmp.html

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi