• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

メタファーに現れる言語の学習意識

Research Project

Project/Area Number 21K12603
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 90030:Cognitive science-related
Research InstitutionTokyo University of Agriculture and Technology

Principal Investigator

宇野 良子  東京農工大学, 工学(系)研究科(研究院), 教授 (40396833)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 篠原 和子  東京農工大学, 工学(系)研究科(研究院), 教授 (00313304)
岡野 一郎  東京農工大学, 工学(系)研究科(研究院), 准教授 (30285077)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsメタファー / 心的距離 / 自己の拡張 / 認知言語学 / 学習意識 / 言語学習 / 概念メタファー / 英語学習
Outline of Research at the Start

本研究は、学習者の言語についての語り方から、言語の学習意識の一部を指標化する方法の構築を目指す。具体的には、日本語を母語とする大学生が学習対象である英語を「自己」とどれくらい近いものと捉えているか(言語までの心的距離)を、認知言語学の概念メタファー理論を応用して分析する。自己の属性、所有物、空間的外部など、異なる距離を含意するメタファー表現から英語との心的距離を導出し、これと英語学習の意識との相関関係を分析する。英語を事例として分析手法を確立したのち、最終的には、言語学習の促進につながる「言語までの心的距離」の様相を解明し、教育での活用法を提案することを目指す。

Outline of Annual Research Achievements

本研究は、学習者の言語についての語り方から、言語の学習意識の一部を指標化する方法の構築を目指す。具体的には、日本語を母語とする大学生が学習対象である英語を「自己」とどれくらい近いものと捉えているか(言語までの心的距離)を、認知言語学の概念メタファー理論を応用して分析する。本年度は、前年度に引き続き、理論的基盤として、言語と自己拡張の関係についての研究を行った。言語を使用する際に話者と言語の距離が近くなる事例を指摘し、そのことが言語システムにもたらす影響について論じた。そして、オノマトペや新造語生成などメタファー以外の言語現象に議論を広げた。成果は国内外の学会発表や論文の形でまとめた。更に、本研究の中心的プロジェクトして、学生が「自己から英語をどれくらいの距離と捉えているか」についてのアンケート調査と分析の結果について学会発表を行い、論文にまとめた。追加調査として英語の場合だけでなく、言語やプログラミング言語についてどのようなメタファーがあるのか調査をし、分析を開始した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

プロジェクトの中心である自己と英語の距離についてのメタファー分析については、今年度発表した際に多くのコメントを得て、着実に進んでいる。理論的研究についても議論を広げることができた。一方で、5月に投稿した論文の査読が11ヶ月間開始せず、そのことで全体のスケジュールが遅れてしまっている。

Strategy for Future Research Activity

本年度行った追加実験の結果の分析をすすめ、発表できるようにする。また、本プロジェクトの理論的貢献についても自己拡張というキーワードを中心に論文にまとめる。

Report

(3 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 3 results)

  • [Journal Article] 英語学習意識を表すメタファー表現の探索2023

    • Author(s)
      篠原和子・岡野一郎・宇野良子
    • Journal Title

      認知科学会大会論文集

      Volume: 40 Pages: 134-137

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 話し手と言葉の距離をオノマトペ表現の分析から探索する:食品やテクスチャのリアリティに着目した実験から2023

    • Author(s)
      宇野良子
    • Journal Title

      日本認知言語学論文集

      Volume: 22 Pages: 56-61

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] オノマトペ由来の新動詞分析のための大規模アンケート調査2023

    • Author(s)
      宇野良子・古宮嘉那子・浅原正幸
    • Journal Title

      認知科学会大会論文集

      Volume: 40 Pages: 339-342

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The role of linguistic knowledge in creating new forms: Neologisms in natural and artificial languages2022

    • Author(s)
      Ryoko Uno
    • Journal Title

      Papers form the 22nd National Conference of the Japanese Cognitive Lingusitic Association

      Volume: 22 Pages: 410-413

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Cognitive linguistic approach to the excessive flow of information2021

    • Author(s)
      宇野 良子
    • Journal Title

      Cognitive Studies: Bulletin of the Japanese Cognitive Science Society

      Volume: 28 Issue: 2 Pages: 242-248

    • DOI

      10.11225/cs.2021.014

    • NAID

      130008052497

    • ISSN
      1341-7924, 1881-5995
    • Year and Date
      2021-06-01
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] How do we categorize known and unknown ideophones? A case study of Japanese reduplicated ideophones2023

    • Author(s)
      Uno, Ryoko, Kanako Komiya, Masayuki Asahara
    • Organizer
      The 16th International Cognitive Linguistics Conference
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「わたし」が発した言葉は「わたし」の一部なのか?2023

    • Author(s)
      宇野良子
    • Organizer
      基礎言語学研究会 第1回言語研究博覧会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] What students EAT at school: Colloquial metaphors about criticism and punishment2022

    • Author(s)
      Kazuko Shinohara, Ryoko Uno & Yoshihiro Matsunaka
    • Organizer
      Research and Applying Metaphor Conference15
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 話し手と言葉の距離をオノマトペ表現の分析から探索する食品やテクスチャのリアリティに着目した実験から2022

    • Author(s)
      宇野良子
    • Organizer
      日本認知言語学会第23回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 視覚的メタファーの分析からファッションデザインと言語の創造性を考える2021

    • Author(s)
      宇野良子
    • Organizer
      オンライン・シンポジウム「マルチモダリティと言語」(日本語用論学会・HLC)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi