Project/Area Number |
21K12903
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 01070:Theory of art practice-related
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Research Institution | Kokugakuin University (2022-2023) Aoyama Gakuin University (2021) |
Principal Investigator |
PAN Mengfei 國學院大學, 観光まちづくり学部, 助教 (40871231)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 場所 / 地図学 / 歴史学 / 近代 / 芸術実践 / コミュニティ研究 / 博物館学 / 社会学 / 上野 / 大磯 / 水辺 / マップ / 人文地理学 / 芸術学 / クリティカル・カルトグラフィー / 地図 / アート・ネットワーク / 移動 / 水辺空間 / 海浜地 / 近代日本 / 芸術社会学 / 不忍池 / 杭州西湖 / 近代アジア |
Outline of Research at the Start |
本研究は、芸術社会学の視座を通じ、上野の「不忍池」と中国杭州の「西湖」の事例調査から、「場所」がいかに、「アート・ネットワーク」(芸術生産過程に参与する様々なひと、もの、グループ、組織と制度の間の関係性)形成に寄与しているかを明らかにする。芸術社会学、美術と文学を対象とした歴史研究、及び都市研究においては、場所と芸術生産の関係に注意が払われていない傾向がある。本研究は、欧米で発展してきた芸術社会学の理論と概念を用いて、「場所」の持つ意味の変遷を浮き彫りにする。「不忍池」と「西湖」を主な対象とし、欧米の事例も参照しながら、国際比較を通し、都市の水辺での文化芸術空間の東アジア的な特徴をも示す。
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Outline of Final Research Achievements |
This research examined the relationship between “place” and “art networks”, focusing on the Ueno area of Tokyo and Oiso in Kanagawa Prefecture during the Meiji period. It used the concept of “place” in the fields of sociology and critical geography and scrutinized letters, diaries, biographies, gazettes, maps, in order to elucidate how “map-mapping” contributed to the formation of community and identity. Another target was the architectural competition of new main building of the Tokyo Imperial Household Museum. It re-examined the discourse in the 1930s and explored the various thinkings and expectations towards this institutional place. By reconsidering “maps” and “museums” that represent and underpin modernity, this research achieved to demonstrate the complexity of the modernization process and the ambiguity of the boundary of “art”.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
芸術社会学、美術と文学を対象とした歴史研究、及び都市研究においては、場所と芸術生産の関係に注意が払われていない傾向が指摘できる。本研究は、明治期から昭和前期にかけて、事例研究を通して、「ものづくり」、「場所づくり」、さらに自己とコミュニティの形成、三者間の関連性を裏付けた。抽象的かつ欧米中心の社会学の概念に具体的な事例分析、「近代」に関して無頓着な傾向を示す地理学の理論に歴史的な検証を付け加え、それらの概念と理論の精緻化を試みた。また、一元に語られやすい「近代」の複数形、抵抗的でオルターナティブな場所を発見した。地域づくり(まちづくり)へ批判的な視座と実践につながることも期待できる。
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