• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Japanese as a Heritage Language Education in Small Groups of Overseas Japanese Communities

Research Project

Project/Area Number 21K13041
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionShizuoka Institute of Science and Technology

Principal Investigator

TANIGUCHI JOY  静岡理工科大学, 情報学部, 准教授 (80739201)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2023: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords継承語 / 日系コミュニティ / 日本語教育 / 海外子女 / バイリンガリズム / バイリテラシー / 質的研究 / 研究方法論 / テーマ分析法 / 継承語教育 / 継承語としての日本語
Outline of Research at the Start

子どもたちが継承語を学ぶ場としては, 家庭や教育機関のほか, 保護者が自主的に運営する小規模なコミュニティが挙げられるが, 公的資金が投入されない自助グループの実態については, 不明な点が多く残されている. このような状況を踏まえ, 本研究では, 海外に暮らす「日本につながる子どもたち」の継承日本語教育を目的とした保護者主体の自助グループで, どのような教育実践が行われているのかを調査し, 複雑な言語体系を有する子どもたちのスクリプト獲得や多言語使用について明らかにすることを目的とする.

Outline of Final Research Achievements

In addition to homes and weekend schools, small-scale communities run voluntarily by parents are other places where children living abroad learn their heritage languages. However, much remains unknown about the actual status of these unofficial organizations. In this study, the researcher sought to clarify what kind of educational practices and language use are observed in these organizations, which are mainly run by Japanese mothers. Furthermore, while previous studies have compared the language proficiencies of children who use multiple languages with those of monolingual children and focused on the differences between the two, this study redefines code switching as creative and strategic language use by adopting a new framework.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、定住者の多い豪州・メルボルンと韓国・ソウル、一時滞在者が大部分を占めるアラブ首長国連合(UAE)ドバイにおける継承語学習コミュニティを事例に、私的な「家庭」という空間と、公的な「学校」という空間の狭間にある共同体を特徴づけるさまざまな事象について検討を加えた。
管見の限り、ドバイのように、永住者が極めて少なく、数年単位での移動が前提となっている社会における調査は、これまで行われていなかった。こうした継承語学習コミュニティに参加する日本人の母親が、日本語の継承という行為にどのような意味を見出し、何を継承することを望んでいるのかを明らかにした点で、本研究は意義深い。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] ドバイの日系コミュニティにおける保護者主体の継承日本語教育2023

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Journal Title

      中東・北アフリカ日本研究ジャーナル

      Volume: 2 Pages: 84-92

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 子どものリテラシーをめぐる研究方法論の転換 ―帰国児童の言語喪失・保持に関する研究を事例として―2023

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 57 Pages: 14-32

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 【書評】瀬尾悠希子(著)『多様化する子どもに向き合う教師たちー継承語教育・補修校授業におけるライフストーリー研究』2022

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 56 Pages: 174-176

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小規模な継承語学習コミュニティにおける活動内容と運営上の課題2023

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      JSAA-ICNTJ2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] [SYMP39] Language Attrition in the Japanese Context from a CDST Perspective2023

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      AILA2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 継承語としての日本語学習コミュニティにおける教育実践 ―ドバイにおける日本語サークルの事例から―2023

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      異文化間教育学会第44回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ドバイにおける継承語としての日本語学習コミュニティ2023

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      国際エジプト日本研究会シンポジウム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 不可避な移動を経験した子どものことば ー 研究方法論的立場の変化に焦点を当てて2022

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      異文化間教育学会第43回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 不可避な移動を経験した子どものことば ー 研究方法論的立場の変化に焦点を当てて2021

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      異文化間教育学会 特定課題研究 第2回公開研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 不可避な移動を経験した子どものことばに対する質的研究の意義と可能性2021

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      異文化間教育学会 特定課題研究 第1回公開研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 複数言語環境にある子どものバイリテラシー2021

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      第1言語としてのバイリンガリズム研究会 (BiL1) 第23回研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 複数言語環境にある子どものことばに対する質的手法2021

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      AA研共共課題「継承語とエスニックアイデンティティ」第2回研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 海外日系コミュニティにおける保護者主体の継承日本語教育 ―人的流動性との関係から―2021

    • Author(s)
      谷口ジョイ
    • Organizer
      異文化間教育学会 第42回大会・ 日本国際理解教育学会 第30回研究大会合同大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] Biliteracy in Young Japanese Siblings2021

    • Author(s)
      谷口 ジョイ
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823410680
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi