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A Research Practicalizing the Image-motif Theory for the Innovation of Japanese-style Product Design

Research Project

Project/Area Number 21K13384
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionJ. F. Oberlin University

Principal Investigator

Miyamoto Fumiyuki  桜美林大学, ビジネスマネジメント学群, 准教授 (80826933)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords商学 / 商品パッケージ / 擬人化 / イメージ・モチーフ / マーケティング / パッケージ / 消費者心理 / 製品デザイン / (モノの)擬人化 / 化粧品 / プロダクト・デザイン / 商品開発 / 日本ブランド
Outline of Research at the Start

市場の需要喚起に向けた新カテゴリー創造手法として、イメージ・モチーフ(商品コンセプトを象徴する具体的テーマ)を商品パッケージなどのプロダクト・デザイン表現に織り込む手法がある。その効果メカニズムと広範囲の有形財への応用可能性を踏まえ、複数の有形財分野と複数の文化圏において商品開発の実務で活用できるよう理論の精緻化を図る。具体的には、消費者実験によって異なる商品カテゴリー間・文化圏間における消費者メカニズムの構造的差異を明らかにするとともに、実験の刺激材料の精度向上とパネル数規模の拡大などを通じて理論モデルの精緻化を図る。また企業との共同により実際の商品開発への適用を試みる。

Outline of Final Research Achievements

Focusing on consumer anthropomorphism in multiple product categories. Elucidated anthropomorphic recognition strategies for cosmetics containers and the effects of container shape and color on brand personality formation (1 peer-reviewed paper published, 1 paper under review). Conducted an experiment to explore the anthropomorphic recognition strategy for automobiles, and conducted a thousand-person experiment to explore the anthropomorphic recognition mechanism for 10 different product categories, which is currently being analyzed.
Conducted a comparative analysis of image-motif characteristic factors with experiments in Japan, China, and the U.S. (1 peer-reviewed paper published; results of comparative analysis in 3 countries presented at academic conferences.
Conducted a large-scale experiment of an elaborated and extended version of the image-motif model. Published practical books, articles in specialized journals, and seminars for joint research with companies.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的な知見として、イメージ・モチーフの汎用性(製品カテゴリー、文化圏)を実証。商品カテゴリーの各国の普及段階に応じた消費者反応の法則性などを見出した。商品などモノの擬人化研究において、これまでほとんど解明されていなかった擬人化認識方略(商品形状等をどのように人などに見立てて認識するのか)を初めて解明。さらに容器形状・色によるブランド・パーソナリティ形成効果の一部を解明した。
これにより、日本における経済効果(最大24兆円)が裏付けられ、また実際に企業がイメージ・モチーフを商品デザインに活用する際にこれらの知見を活用することで成功率向上を図ることが可能である。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2023 2022 2021 Other

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 日本経済に24兆円の効果をもたらす新理論:「ゼロ・プロモーション・マーケティング」とは2023

    • Author(s)
      宮本 文幸
    • Journal Title

      世界経済評論IMPACT(webコラム)

      Volume: 3041

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      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ヒットを生むパッケージ・デザインの最新科学 ~ゼロ・プロモーション・マーケティングを可能にするインサイト・アウトサイト理論~2023

    • Author(s)
      宮本 文幸
    • Journal Title

      包装技術

      Volume: 61(12) Pages: 20-25

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] “パッと見”で「買いたい」をつくるパッケージ・デザインの基本2023

    • Author(s)
      宮本 文幸
    • Journal Title

      販促会議

      Volume: 310 Pages: 99-103

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 消費者による製品の擬人化認識方略 ―化粧品容器の外観デザインに対する実証研究―2023

    • Author(s)
      宮本 文幸
    • Journal Title

      商品研究

      Volume: 64

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Comparison and Factor Analysis of Consumer Effects by Cosmetics Packages between Japan and China2021

    • Author(s)
      宮本 文幸
    • Journal Title

      Japanese Journal of Strategic Management

      Volume: 9 Issue: 1 Pages: 23-38

    • DOI

      10.24760/iasmj.9.1_23

    • NAID

      130008159660

    • ISSN
      2185-8985
    • Year and Date
      2021-12-25
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] イメージ・モチーフの適用に関する実証研究 -化粧品パッケージから飲料・家電品への適用可能性の検討-2021

    • Author(s)
      宮本 文幸
    • Journal Title

      商品研究

      Volume: 63 Pages: 34-53

    • NAID

      40022782585

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      宮本 文幸
    • Organizer
      異文化経営学会
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      宮本 文幸
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      宮本 文幸
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      宮本 文幸
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      宮本 文幸
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      宮本 文幸
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      宮本 文幸
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      日本商品学会 第71回全国大会
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  • [Presentation] 化粧品パッケージに対する擬人化認識:消費者の擬人化方略と擬人化デザインの効果2021

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      宮本 文幸
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      日本消費者行動研究学会 第64回 コンファレンス
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  • [Book] ゼロ・プロモーション・マーケティング2022

    • Author(s)
      宮本文幸
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      同友館
    • ISBN
      9784496056017
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  • [Book] ゼロ・プロモーション・マーケティング: 売らないで大ヒット。商品が顧客を引きつける新手法2022

    • Author(s)
      宮本 文幸
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      同友館
    • ISBN
      9784496056017
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  • [Remarks] ゼロ・プロモーション・マーケティング / 宮本 文幸

    • URL

      https://zero-promotion-marketing.com

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  • [Remarks] ゼロ・プロモーション・マーケティング

    • URL

      http://zero-promotion-marketing.com/

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Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

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