• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Classroom research methodology focusing on recording, analyzing, and interpreting classroom practice

Research Project

Project/Area Number 21K13514
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education (2022-2023)
Hiroshima University (2021)

Principal Investigator

Matsuda Mitsuru  兵庫教育大学, その他部局等, 准教授 (80845991)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords授業研究 / 教授学 / アーカイブ / ドイツ / 教師教育 / 承認 / ドイツ教授学 / 授業の記録、分析、解釈 / 授業実践
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、授業実践の研究を記録、分析、解釈という三つの段階に区分し、ドイツの授業研究と対照しながら、それぞれの方法について検討することで、授業研究の研究方法論を明らかにすることである。日本における授業研究は伝統的に、授業の改善や教師の専門性の向上という実践的側面に重点を置いてきた。一方で近年の実証的な研究の高まりの中で、授業研究の科学性や実証性に対して疑義が呈されている。これに対して授業研究の研究方法論を確立することが求められている。本研究では、実証性を重んじる経験科学の立場から授業研究を発展させてきたドイツの授業研究者との共同研究の下で、それらの方法論を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research was to clarify the methodologies of class research, focusing on the documentation, analyze, and interpretation. The results of this research is follows: (1) documentation: clarification of the use of Teaching studies archives in Germany through interview surveys (2) analyze: clarification of the method of analyzing class records based on teachers' expertise and (3) interpretation: the concept of "recognition," which has been attracting attention in recent years, was taken up and its pedagogical possibilities were clarified. Based on the above three points, I actually developed the “Lesson Study Archive” for more effective use of lesson Study in teacher education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、授業研究における記録・分析・解釈というそれぞれの段階の方法論に着目しながら、授業研究の方法論を体系的に明らかにするという研究に取り組み、その成果をもとに学会での研究発表、学術論文の執筆、書籍の刊行を行うことができた点に、学術的意義と社会的な意義がある。また本研究によって得られた授業研究の記録や分析方法の知見をふまえながら、教師教育で活用可能な授業研究アーカイブを開発した点にも本研究の学術的、社会的な意義が存在している。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] ドイツ教授学の現代的転回-教師教育における教授学の役割を中心に-2024

    • Author(s)
      松田充
    • Journal Title

      教育学研究ジャーナル

      Volume: 29 Pages: 1-11

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 兵庫教育大学における授業研究アーカイブの構想と開発2024

    • Author(s)
      松田充, 別惣淳二
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 69(1) Pages: 372-277

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生活指導論における不登校理解をふまえた学校づくりに関する一考察2023

    • Author(s)
      松田充, 佐藤雄一郎
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 63 Pages: 89-95

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校教育における承認の可能性―K.ストヤノフの人間形成論を手がかりに―2023

    • Author(s)
      松田充
    • Journal Title

      教育方法学研究

      Volume: 48 Pages: 1-13

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ドイツにおける授業研究アーカイブを活用した教師教育実践に関する研究2022

    • Author(s)
      松田充
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』(CD-ROM版)

      Volume: 67 Pages: 483-494

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Intercultural collaborative lesson study between Japan and Germany2021

    • Author(s)
      Nariakira Yoshida, Mitsuru Matsuda, Yuichi Miyamoto
    • Journal Title

      International Journal for Lesson and Learning Studies

      Volume: 10(3) Issue: 3 Pages: 245-259

    • DOI

      10.1108/ijlls-07-2020-0045

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 授業研究の日独共同比較研究―広島大学教育方法学研究室・ライプツィヒ大学一般教授学講座間の共同研究報告書―2021

    • Author(s)
      宮本勇一・松田充・安藤和久・藤原由佳・阿蘇真早子・金原遼・三戸部由幸・澤田百花・藤井翔太・明月・吉田成章
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科教育方法学研究室編『教育方法学研究室紀要』

      Volume: 3 Pages: 33-52

    • NAID

      120007153009

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教育方法学の立場からの道徳教育の検討―道徳科を「反転」させるために―2024

    • Author(s)
      松田充
    • Organizer
      日本道徳教育方法学会フォーラム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 兵庫教育大学における授業研究アーカイブの構想と開発2023

    • Author(s)
      松田充, 別惣淳二
    • Organizer
      中国四国教育学会第75回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 承認の教育学的再構成―K.ストヤノフの「文化的承認」を手がかりにー2023

    • Author(s)
      松田充
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] The Landscape of Researches on Lesson Study: An attempt to develop online research database of LS2021

    • Author(s)
      Yuichi Miyamoto, Yuka Fujiwara, Kazuhisa Ando, Masako Aso, Yue Ming, Mitsuru Matsuda, Nariakira Yoshida
    • Organizer
      WALS(The World Association of Lesson Studies) Conference 2021, Symposium “Teacher Educators’ Involvements in School-based Lesson Study: A Case of Japan“, Macau and Hongkong (Online)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツにおける授業研究アーカイブを活用した教師教育実践に関する研究2021

    • Author(s)
      松田充
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] A.バルトルシャットの教授学的授業研究の批判的検討:授業研究の教師教育への応用可能性2021

    • Author(s)
      松田充
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教育実践における承認の問題:N.Rickenの「教育的行為としての承認」を手がかりに2021

    • Author(s)
      松田充
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 学習集団研究の現在Vol.4 授業研究を軸とした学習集団による学校づくり2023

    • Author(s)
      深澤広明・吉田成章
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863276239
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi