• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Projects in the Prussian Educational Reform and its historical disposition

Research Project

Project/Area Number 21K13524
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionOkayama University (2023)
Hiroshima University (2021-2022)

Principal Investigator

Miyamoto Yuichi  岡山大学, 教育学域, 講師 (00897134)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2023: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords教育改革 / フンボルト / 陶冶理論 / プロイセン教育改革 / 教師論
Outline of Research at the Start

「今日の教育はいかにあるべきか」という実践的な問いは、国際的なものから民間に至るまで産官民学の様々なカテゴリのアクターによって勢いを増して問われ続けてきた。しかし過剰な改革論議がもたらした「改革疲れ」の色は濃く、今や「改革をどうやめるか」という現代教育改革のあり方の問い直しにまで至っている。「教育を改革するとはそもそもどういうことであるか」という、教育改革そのものの論理と構造にまなざしを向ける理論的省察が今求められているのではないだろうか。本研究は今日の「教育改革」の問い直しを目指してプロイセン教育改革期に着目し、別様な改革の構図を描き出すことを目的としている。

Outline of Final Research Achievements

The elucidation of the mechanisms of educational reform is regarded as a contemporary challenge in educational science. By examining the reform projects in the Prussian educational reform, the study explored the mechanisms underlying educational reform. While the reform typically unfolds in a temporally sequential manner, the Prussian educational reform exhibited a synchronic structure characterized by the simultaneous and diverse generation of reform proposals. The implications drawn from such synchronous development suggest not an acceleration of rapid improvement cycles from worse to better, but rather the sustainability and uniqueness in reform projects. This led to a different mode of thinking about educational reform, distinct from the binary codes of good and bad, which have become the prevailing cognitive style in educational reform.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的な意義としては、第一にフンボルトやヘルバルト、シュライアマハーなど、古典的教育学者・哲学者たちが活躍した教育改革の諸プロジェクトを検討した点にある。未刊行史料も駆使した歴史的意義が挙げられる。
学校教育の授業モデルがヘルバルト・ヘルバルト派によって席巻されたという理解に対して、学校教育の役割と使命をどのように理解するかに関する異なる立場があることを示し、改革諸案の多様な展開過程を明らかにした。また、改革の諸アクターがさまざまに入れ交う相互浸透的な改革のメカニズムを明らかにすることで、悪い→良いという二元コード化される改革モデルとは別様の改革の駆動メカニズムを浮かび上がらせた。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2021 Other

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] シュプランガーとヴント ―精神科学的教育学と心理学の間の批判的対話―2023

    • Author(s)
      宮本勇一
    • Journal Title

      中国四国教育学会編『教育学研究紀要』

      Volume: 68 Pages: 483-488

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Geisteswissenschaftliche Pädagogik in the Rediscovery of Educational Theory by Eduard Spranger: Education that understands2022

    • Author(s)
      宮本 勇一
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 3 Issue: 3 Pages: 183-192

    • DOI

      10.15027/53393

    • ISSN
      2436-0333
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2033177

    • Year and Date
      2022-12-23
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Reconstructive Study of the Relationship between Knowledge and Discipline in Deng’s Curriculum Study2022

    • Author(s)
      劉 幸、宮本 勇一
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 3 Issue: 3 Pages: 193-202

    • DOI

      10.15027/53394

    • ISSN
      2436-0333
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2033178

    • Year and Date
      2022-12-23
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 一般教科教授学(allgemeine Fachdidaktik)とは何か 「教科における人間形成」の探究のために2022

    • Author(s)
      宮本勇一
    • Journal Title

      教育学研究紀要(CDROM版)

      Volume: 67 Pages: 473-478

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] A Methodological Reflection on Historical Approaches to Didaktik2021

    • Author(s)
      宮本 勇一
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 2 Issue: 2 Pages: 185-194

    • DOI

      10.15027/51627

    • NAID

      120007183742

    • ISSN
      2436-0333
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2033114

    • Year and Date
      2021-12-23
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] “Erziehender Unterricht” as the Pivotal Center of Educational Reform Discourse in Prussian Educational Reform: Focusing on Reform Plans by Graff and Humboldt2021

    • Author(s)
      宮本 勇一
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH

      Volume: 88 Issue: 2 Pages: 171-183

    • DOI

      10.11555/kyoiku.88.2_171

    • NAID

      130008112881

    • ISSN
      0387-3161, 2187-5278
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Educational Science as “offenes System” in Sukeichi Shinohara: The Paradoxical Path toward Autonomous Science2021

    • Author(s)
      宮本 勇一、佐藤 宗大、深見 奨平
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH

      Volume: 88 Issue: 2 Pages: 223-234

    • DOI

      10.11555/kyoiku.88.2_223

    • NAID

      130008112889

    • ISSN
      0387-3161, 2187-5278
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Wilhelm von Humboldt’s Bildung theory and educational reform: reconstructing Bildung as a pedagogical concept2021

    • Author(s)
      Miyamoto Yuichi
    • Journal Title

      Journal of Curriculum Studies

      Volume: 54 Issue: 1 Pages: 1-17

    • DOI

      10.1080/00220272.2021.1949750

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Being a Cosmopolitan in the age of Nationalism2022

    • Author(s)
      宮本勇一
    • Organizer
      International Symposium on Global Citizenship Education
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 世紀転換期以後のドイツ一般教授学の衰退―一般教科教授学の起こりの傍らで―2022

    • Author(s)
      宮本勇一
    • Organizer
      中国四国教育学会第73回大会 香川大学大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 一般教科教授学(allgemeine Fachdidaktik)とは何か2022

    • Author(s)
      宮本勇一
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] フンボルトの陶冶理論と教育改革2023

    • Author(s)
      宮本勇一
    • Total Pages
      540
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      486110842X
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] Researchmap

    • URL

      https://researchmap.jp/vitam_impendere_vero

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi