• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Recontextualizing Lesson Study in Indonesia: Student Learning at the Core of Teacher Professionalism

Research Project

Project/Area Number 21K13530
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionNagoya University (2023)
The University of Tokyo (2021-2022)

Principal Investigator

草なぎ 佳奈子  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 講師 (00777873)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords学びの専門家 / カリキュラム改革 / アクティブ・ラーニング / 教師の協働 / レッスンスタディ / 授業研究 / 教育移転 / インドネシア / 子どもの学びの専門家 / 非認知的能力
Outline of Research at the Start

本研究では、教育実践の再文脈化に焦点を当て、①教育移転・教育借用、②レッスンスタデ ィ研究、③カリキュラム研究の3つのテーマを横断した問いとして、教育の「再文脈化 (recontextualizing)」の課題に取り組む。インドネシアでは「教える専門家」を脱却し、「学びの専門家」としての実践が目指されている一方、依然一斉授業が主流である。本研究では、レッスンスタディ実践をアクティブ・ラーニングを推進する「子どもの学びの専門家」と捉え、レッスンスタディの取り組みから、「子どもの学び」観とアクティブ・ラーニングの「主体的・探求的・協働的な学び」の関連、またそれを支える教師の協働の内容を検証する。

Outline of Annual Research Achievements

本研究では、教育移転・教育政策の再文脈化に焦点を当て、レッスンスタディ実践をアクティブラーニングを推進する「子どもの学びの専門家」としての視点から検証することを目的としている。レッスンスタディの取り組みから、①「子どもの学び」観とアクティブラーニングの「主体的・探求的・ 協働的な学び」の関連、②またそれを支える教師の協働の内容の検証を目的に、2023年8月、2024年2月と3月に現地調査を行ない、学びの専門家の実践と、これを後押しする要因と課題が明らかになった。子どものコロナ禍による2年間の遠隔・オンライン学習から通常の授業に戻り1年経ったものの、生徒への心理的・社会的影響が依然見られた。しかし、コロナ前は一斉授業が主流であったのが、遠隔・オンライン学習ではプロジェクト型学習(PBL)が普及した。これにより、生徒が主体的にテーマを選ぶ教科横断型の調べ学習が行われるようになった。同時に、2020年頃から段階的に導入が始まった新カリキュラム(Merdeka Belajar)では、非認知的な資質・能力への関心が高まっており、教師に求められる専門性に、教科知識の伝授だけでなく、道徳観や社会性の育成も含まれるようになった。調査対象とするスメダン県では、レッスンスタディ経験の長い教師が教育省と県の教育局が選ぶ新カリキュラムの推進教員として選ばれていることからも、新カリキュラムが目指す教師の専門性とレッスンスタディが目指してきたものが重なっていることが伺える。教師のインタビューでは、グループ活動の導入や、授業計画の簡素化など、レッスンスタディで培った経験が、新カリキュラムへの円滑な移行に貢献したと語られた。一方、公開授業の授業実践の内容や、インタビューから見える子どもの学び観に関しては、教師間でヴァリエーションがある。この点を今後の分析で明らかにしていく。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

1年次において、新型コロナウイルス感染症の渡航制限により、現地調査が行えなかっため、全体として予定が後ろ倒しになっている。また、現地調査が可能となった2年次も、学校再開直後は子どもたちの心理的ケアや新カリキュラムへの対応が優先され、レッスンスタディを含む教員研修はすぐには開始しなかった。3年次である2023年度はレッスンスタディが再開された学校も多く、公開授業研究も含めた現地調査が可能となり、追加調査を行なった。

Strategy for Future Research Activity

今年度は延長後の最終年度となり、研究のまとめを行う。2023年度に行なった追加調査の結果をもとに、ワーキングペーパーならびに論文を執筆し、国内外の学会等で発表する。またインドネシア研究者と共著論文を執筆中であり、これをもとに現場や政策への提言も行なっていく。

Report

(3 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 9 results,  Invited: 7 results) Book (4 results)

  • [Int'l Joint Research] インドネシア教育大学(インドネシア)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Indonesia University of Education(インドネシア)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 子ども主体のペダゴジーとしての特別活動 (1): 多元的全人教育の事例分析から2024

    • Author(s)
      草彅佳奈子
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要. 教育科学

      Volume: 70(2) Pages: 75-89

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Tokkatsu as a Framework for Transforming 21st Century Curriculum and Pedagogy into Practice: A Case Study from Indonesia2022

    • Author(s)
      Kanako N. Kusanagi
    • Journal Title

      Research Bulletin, Center for Advanced School Education and Evidence-based Research, Graduate School of Education, The University of Tokyo,

      Volume: 7 Pages: 134-146

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Historical Development of Lesson Study in Japan2021

    • Author(s)
      Kusanagi Kanako N.
    • Journal Title

      Oxford Research Encyclopedias

      Volume: 1 Pages: 1-18

    • DOI

      10.1093/acrefore/9780190264093.013.1216

    • ISBN
      9780190264093
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Recontextualization of Lesson Study: An Analysis of Social Regulation of the Pedagogic Practice of Indonesian Teachers2021

    • Author(s)
      草彅 佳奈子
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH

      Volume: 88 Issue: 2 Pages: 259-272

    • DOI

      10.11555/kyoiku.88.2_259

    • NAID

      130008112895

    • ISSN
      0387-3161, 2187-5278
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Measuring what matters? mapping higher education internationalization in the Asia?Pacific2021

    • Author(s)
      Williams James H.、Brehm Will、Kitamura Yuto
    • Journal Title

      International Journal of Comparative Education and Development

      Volume: 23 Issue: 2 Pages: 65-80

    • DOI

      10.1108/ijced-10-2020-0071

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 家庭科教育からのESD/SDGs : 「国連・ESDの10年」の経験を活かし,SDGsの本質に対応する2021

    • Author(s)
      佐藤 真久
    • Journal Title

      日本家庭科教育学会誌

      Volume: 64(3) Pages: 163-174

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] インドネシアにおける総合学習とESD-総合カリキュラムと環境教育プログラム「アディウィヤタ」の実践-2021

    • Author(s)
      草彅佳奈子
    • Journal Title

      武蔵大学教職課程研究年報

      Volume: 35 Pages: 203-211

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Recontextualizing Education Beyond Disasters and Crises2023

    • Author(s)
      Kusanagi, K. N.
    • Organizer
      13th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia (CESA 2023)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Building a Learning Community for Educational Transformation2023

    • Author(s)
      Kusanagi, K. N.
    • Organizer
      National Education Seminar: Transformation of Quality and Character Education Based on Technological Developmentthe by University of Tanjungpura
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ペダゴジカルトランスファーからみたグローバル・イシュー2023

    • Author(s)
      草彅佳奈子
    • Organizer
      グローバル学会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Lesson Study and Tokkatsu for Building a Caring School Community2022

    • Author(s)
      Kusanagi, K. N.
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Holistic and Global Citizenship Education in Japan2022

    • Author(s)
      Kusanagi, K. N.
    • Organizer
      Education with Rahmah Symposium, International Islamic University Malaysia
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Teacher Learning Exchange through Tokkatsu Lesson Study2022

    • Author(s)
      Kusanagi, K. N.
    • Organizer
      The 13th International Conference on Lesson Study: Indonesia Association of Lesson Study (ALSI), Indonesia University of Education
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Lesson Study as Professional Learning: A Sociological Analysis2022

    • Author(s)
      Kusanagi, K. N.
    • Organizer
      Stanford/UTokyo Partnership Program on International/ Cross-Cultural Education and Global Citizenship Lecture Series No. 9 (Online)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] A Comparative Study of Sustainability in Lesson Study as Learning Community in Japan and Indonesia2021

    • Author(s)
      Kanako N. Kusanagi
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies (WALS) 2021 Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Revising Your Manuscript for American and European Publishers2021

    • Author(s)
      Kanako N. Kusanagi
    • Organizer
      Publishing in English for International Audiences, University of Tokyo International Publishing Initiative (UT-IPI)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Learning Community and Tokkatsu Practices in Japan and Indonesia2021

    • Author(s)
      Kanako N. Kusanagi
    • Organizer
      International Conference on Lesson Study (ICLS-XII)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Recontextualizing Lesson study: School as a learning community in Japan and Indonesia2021

    • Author(s)
      Kanako N. Kusanagi
    • Organizer
      University of Cambridge Collaborative & Participatory Research Network
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Recontextualization of Lesson Study: Sociocultural Gaps between Japan and Indonesia,2021

    • Author(s)
      Kanako N. Kusanagi
    • Organizer
      The 8th International Conference of School as Learning Community
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Digitalization, New Media, and Education for Sustainable Development2023

    • Author(s)
      Kusanagi, K. N.
    • Total Pages
      16
    • Publisher
      IGI Global.
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] Lesson Study as Pedagogic Transfer2022

    • Author(s)
      Kanako N. Kusanagi
    • Total Pages
      178
    • Publisher
      Springer Nature
    • ISBN
      9789811959271
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 秋田喜代美, 藤江康彦編著 これからの教師研究 : 20の事例にみる教師研究方法論2021

    • Author(s)
      草彅佳奈子
    • Publisher
      東京図書
    • ISBN
      9784489023620
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 恒吉僚子・額賀美紗子編著『新グローバル時代に挑む日本の教育―多文化社会を考える比較教育学の視座 ―』2021

    • Author(s)
      草彅佳奈子
    • Publisher
      東京大学出版
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi