• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Assessing the Effect of Educational Practices for the Inclusion of Migrants and Refugees in Africa: The Case of West Nile Sub-region in Uganda

Research Project

Project/Area Number 21K13540
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

坂上 勝基  神戸大学, 国際協力研究科, 准教授 (80779299)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords学力の格差 / 難民への教育 / 移民への教育 / 社会的包摂 / ウガンダ / 非認知能力 / 難民の教育 / 移民の教育
Outline of Research at the Start

グローバル化の進展に伴い、移民・難民の社会的包摂に関わる教育実践や、それによって育まれる葛藤解決スキルなどの非認知能力の重要性に対する関心が世界的に高まっている。本研究の目的は、近年にも大量の南スーダン難民が流入し、移民・難民を包摂する教育が長年にわたって行われてきた、ウガンダ北部西ナイル地方の中等教育段階を事例に、教育分野において解明が進んでいないアフリカ特有の教育実践の実態を現地調査を通じて明らかにすることである。同地域の学校教育が潜在的に有する教育実践の学力向上に及ぼす効果を厳密な手法によって検証することで、学術的にも社会的にも大きなインパクトが期待できる。

Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、移民・難民を包摂する教育実践の現状とその効果について、移民・難民が多いウガンダ北部西ナイル地方の難民居住地外の都市部で行われている中等教育を事例に、(1)移民・難民生徒の包摂に関わる教育実践や地域社会の取り組み、(2)既存の教育実践や地域社会の取り組みの中で移民・難民・受入国民の生徒が持つ関わり、(3)受入国民生徒の非認知能力に既存の教育実践や地域社会の取り組みが及ぼす影響の3点の検証を行うことである。
2024年2月に1週間程度の現地調査を実施、最終年度に向け、マケレレ大学の研究協力者と既存のプロジェクトの介入の効果を検証する現地調査の計画策定を行った。また、教育スポーツ省の難民教育政策推進室を訪問するなど、本研究に関連した資料の収集と調査も行った。
利用可能な2次データを用い、本研究のテーマと関連した量的分析も継続した。前年度から、ウガンダ統計局が世界銀行と共同で難民と受入地域住民を対象に行った家計調査データの分析を開始しており、難民の受入国への包摂に教育が及ぼす影響について検証した暫定的成果を国際学会で口頭発表した。また、国際NGOのUwezoがウガンダで収集した学力テストデータを用い、難民流入が、ホストコミュニティの子どもの学力に与える影響について検証する分析を開始した。コロナ禍にウガンダで世界最長の学校閉鎖が行われた状況を踏まえ、初年度から高頻度電話調査のデータを用いて量的分析も行ってきたが、本成果の一部をまとめたマケレレ大学の研究協力者との国際共著論文は、査読付論文として海外学術誌(International Journal of Educational Development)に掲載された。ウガンダの教育普遍化政策と格差の動態について検証する分析も行っており、成果の一部は国内学術誌に掲載された。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

コロナ禍に伴う渡航制限、ウガンダにおいて学校閉鎖が長く続いたことによって、当初計画をしていた研究デザインによる調査は困難となっているが、既存のプロジェクトの介入の効果を検証する調査を実施している。利用可能な2次データを用いた本研究のテーマと関連した量的分析においても、地理空間データと行政データ、家計調査データ、学力調査データ等を統合し、難民を包摂する教育の効果検証に関連した、途上国を対象とする研究としてはオリジナリティの高い分析を行っている。

Strategy for Future Research Activity

4年間の採用期間の最終年度は、既存のプロジェクトの介入の効果を検証する現地調査を継続し、研究成果のとりまとめ、調査校やウガンダ政府への調査結果報告を行う計画である。また、利用可能な2次データを用いた、関連するテーマに関する研究も継続する。特に、難民の受入国への包摂に教育が及ぼす影響について検証する家計調査データを用いた研究、難民流入がホストコミュニティの子どもの学力に与える影響について検証する学力テストデータを用いた研究の成果を、国際共著論文として出版する作業を継続する。研究成果は順次国内の学会発表し、国外での発表も行う。

Report

(3 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 1 results)

  • [Int'l Joint Research] マケレレ大学(ウガンダ)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] マケレレ大学(ウガンダ)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] マケレレ大学(ウガンダ)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] ウガンダにおけるSDGs時代の基礎教育普遍化と格差ー近年の動向の検証と今後の展望ー2024

    • Author(s)
      坂上勝基
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 68 Pages: 183-201

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Effect of parental engagement on children's home-based continued learning during COVID-19-induced school closures: Evidence from Uganda2023

    • Author(s)
      Sakaue Katsuki、Wokadala James、Ogawa Keiichi
    • Journal Title

      International Journal of Educational Development

      Volume: 100 Pages: 102812-102812

    • DOI

      10.1016/j.ijedudev.2023.102812

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Effects of including refugees in local government schools on pupils’ learning achievement: Evidence from West Nile, Uganda2022

    • Author(s)
      Katsuki Sakaue, James Wokadala
    • Journal Title

      International Journal of Educational Development

      Volume: 90 Pages: 102543-102543

    • DOI

      10.1016/j.ijedudev.2021.102543

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Inequality in Learning Engagements Amid the COVID-19 Pandemic: A Comparative Study of Kenya, Uganda, and Malawi2021

    • Author(s)
      Katsuki Sakaue, Miku Ogawa, Nobuhide Sawamura
    • Journal Title

      Africa Educational Research Journal

      Volume: 12 Issue: 0 Pages: 4-18

    • DOI

      10.50919/africaeducation.12.0_4

    • ISSN
      2185-8268, 2436-1666
    • Year and Date
      2021-12-28
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Prospect of Education Universalisation and Inequality in African Countries Aspiring to Be Middle-Income Countries: A Comparative Study of Thailand, Kenya, and Uganda2021

    • Author(s)
      Takayoshi Maki, Miku Ogawa, Katsuki Sakaue
    • Journal Title

      Africa Educational Research Journal

      Volume: 12 Issue: 0 Pages: 19-36

    • DOI

      10.50919/africaeducation.12.0_19

    • ISSN
      2185-8268, 2436-1666
    • Year and Date
      2021-12-28
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] The role of education in the integration of refugees in Uganda2023

    • Author(s)
      Katsuki Sakaue
    • Organizer
      The 13th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia, Hiroshima
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] SDGs時代にみる教育の普遍化と格差ーウガンダの事例ー2023

    • Author(s)
      坂上勝基
    • Organizer
      日本比較教育学会第59回大会(上智大学)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Inequalities in learning engagement during the COVID induced school closures in Uganda2022

    • Author(s)
      Katsuki Sakaue
    • Organizer
      日本比較教育学会第58回大会(北海道・東北地区・オンライン)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Effects of parental involvement on home-based learning during COVID-induced school closures: Evidence from Uganda2022

    • Author(s)
      Katsuki Sakaue
    • Organizer
      The 67th annual conference of the Comparative and International Education Society, Washington, DC
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Determinants of access to learning opportunities among primary school-aged children amid the COVID-19 pandemic: Evidence from Uganda2022

    • Author(s)
      Katsuki Sakaue
    • Organizer
      The 66th annual conference of the Comparative and International Education Society, Minneapolis
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 途上国における難民を包摂する初等教育政策下の児童の学力の決定要因―ウガンダ北部を事例として―2021

    • Author(s)
      坂上勝基
    • Organizer
      日本比較教育学会第57回大会(筑波大学・オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 新型コロナウイルス感染症パンデミック下の教育格差に関する一考察―高頻度電話調査データを用いたアフリカ・アジア諸国の事例の比較を中心に―2021

    • Author(s)
      坂上勝基
    • Organizer
      日本比較教育学会第57回大会(筑波大学・オンライン)ラウンドテーブル「SDGs時代の教育普遍化と格差」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] How does inclusion of refugee children into public schools affect children’s reading and math skills? Evidence from West Nile, Uganda2021

    • Author(s)
      Katsuki Sakaue
    • Organizer
      The 65th annual conference of the Comparative and International Education Society, Seattle
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The effect of inclusion of refugees into local government schools on children's reading and math skills: Evidence from West Nile, Uganda2021

    • Author(s)
      Katsuki Sakaue
    • Organizer
      アフリカ教育学会第27回大会(大阪大学・オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi