• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A qualitative study of the relationship between bystander student guidance and inter teacher interaction

Research Project

Project/Area Number 21K13581
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

Harada Takuma  山口大学, 教育学部, 講師 (80825125)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2023: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords生徒指導 / 社会問題ワーカー / 家庭訪問 / 教師 / 質的研究 / 教師間相互行為
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、友人関係上のトラブルを抱える生徒への生徒指導について、①教師は傍観的生徒指導という技法をどのように実践しているのか、②教師は介入的生徒指導と傍観的生徒指導をどのように切り替えているのか、③そして、教師同士の話し合い(教師間相互行為)は、傍観的生徒指導という技法の実践と、介入的生徒指導と傍観的生徒指導との切り替えに対して、それぞれどのような影響を及ぼしているのか、という3点を、学校でのビデオ録画を伴う参与観察調査と、教師対象インタビュー調査という複数の質的調査から明らかにすることである。

Outline of Final Research Achievements

In this study, the following three points were identified based on the collection of case studies and interviews with teachers. (1) How do teachers practice the technique of bystander student guidance? (2) How teachers switch between the intervention type of student guidance and the bystander student guidance? (3) What effect teacher discussions have on the bystander student guidance and what effect they have on the switch between intervention and bystander type of student guidance.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

生徒指導を行う教師を「社会問題ワーカー」として見立てた上で、研究を進める過程で特に介入的生徒指導と傍観的生徒指導の切り替えが「家庭訪問」において特徴的に実践されることに着目し、研究に取り組んだ。教師の「判断」が、子どもの心理面の理解に依拠するのみならず、病いに接続したり、組織内のアカウンタビリティに接続してなされるプロセスを描き出すことにより、生徒指導の社会学的理解を深めることが可能となったといえる。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2022 2021

All Journal Article (1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 教師間相互行為としての教師同士の話し合いに関する質的検討2022

    • Author(s)
      原田拓馬
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 67 Pages: 513-518

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「社会問題ワーカー」としての教師による生徒指導と規則執行2022

    • Author(s)
      原田拓馬
    • Organizer
      日本教育社会学会第74回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 教師間の話し合いに関する質的検討2021

    • Author(s)
      原田拓馬
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi