• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Classroom Management to Increase School Engagement in Junior High Schools

Research Project

Project/Area Number 21K13596
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education (2022-2023)
Nagasaki University of Foreign Studies (2021)

Principal Investigator

FUJIWARA Kazumasa  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (20812077)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsスクールエンゲージメント / 学級経営 / 教育成果 / 中学生 / 縦断研究 / 学級集団
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,学級集団の状態と教育成果との関連はスクールエンゲージメントに規定されるだろう,という仮説の検証を通して,スクールエンゲージメントを高める学級経営のあり方について提案することである。我が国においては,様々な教育活動は学級集団単位で展開されていることから,対人的に安心して学べる学級集団の育成とともに,教育活動への取り組みの質を表す概念であるスクールエンゲージメントを高める視点を取り入れることで,その効果は学習活動や集団活動,学校適応面などにも波及すると考えられる。そこで,本研究では,スクールエンゲージメントに着目し,学級集団の状態と教育成果との関連を検討する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to examine classroom management practices that increase school engagement in junior high schools.The results revealed that school engagement is related to educational outcomes both cross-sectionally and longitudinally.Even in the case of a good classroom group, there were differences in the relationship between school engagement and educational outcomes depending on whether school engagement was high or low.Considering these results, we examined how classroom management should be conducted to increase school engagement.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年,子どもの学びの質を高めることを目的とした取り組みが求められている。このことについて,本研究ではスクールエンゲージメントという概念に注目し検討を行った。その結果,子どもの教育成果を高める上で良好な学級集団の状態にすることはもとより,スクールエンゲージメントを高めることの重要性を示唆する結果が得られた。このことは我が国の先行研究では指摘されておらず,今後の教育実践を検討する際の一示唆の提供に寄与したと考えられる。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 教員における部活動に対するやりがい感,負担感とバーンアウトとの関連‐種目経験に着目した検討‐2023

    • Author(s)
      藤原和政・川俣理恵
    • Journal Title

      学校メンタルヘルス

      Volume: 26 Pages: 181-188

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 部活動とスクールエンゲージメントとの関連ー中学生の部活動への積極性に着目した検討ー2023

    • Author(s)
      藤原和政・川俣理恵
    • Journal Title

      学校メンタルヘルス

      Volume: 25 Pages: 227-233

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学級集団の状態とスクール・モラールとの関連-スクールエンゲージメントに注目した検討-2023

    • Author(s)
      藤原和政・川俣理恵・粕谷貴志
    • Journal Title

      学校カウンセリング研究

      Volume: 23 Pages: 1-7

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 中学校におけるスクールエンゲージメントの縦断的変化2024

    • Author(s)
      藤原和政
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] スクールエンゲージメントのプロフィールに関する研究2024

    • Author(s)
      藤原和政
    • Organizer
      日本心理学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生における学校生活満足度とスクールエンゲージメントとの関連2023

    • Author(s)
      藤原和政
    • Organizer
      日本カウンセリング学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] スクールエンゲージメントと登校嫌悪感との関連2022

    • Author(s)
      藤原和政
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] スクールエンゲージメントと学校適応との関連―短期縦断的検討―2022

    • Author(s)
      藤原和政
    • Organizer
      日本心理学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] やさしくナビゲート! 不登校への標準対応2021

    • Author(s)
      小澤 美代子、田邊 昭雄
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      ほんの森出版
    • ISBN
      9784866141220
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi