• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Effect of Class Experiences via Online Education on University's Student's Learning Outcomes in COVID-19 Crisis

Research Project

Project/Area Number 21K13604
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

三好 登  広島大学, 高大接続・入学センター, 特任准教授 (40735164)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Discontinued (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords学習成果 / オンライン / 授業方法 / COVID-19 / 大学生 / オンライン教育
Outline of Research at the Start

COVID-19の影響から現在、多くの大学でオンライン教育が導入される中で、オンライン教育を通じて学生が適切な知識・技能を習得していくことが期待されている。しかしCOVID-19拡大以前は大半の日本の大学において対面型教育が主流であったため、オンライン教育を通じた学生の学習成果の獲得状況や、有効性については十分にはわかっていない。そこで本研究では、COVID-19禍の大学生の学習成果に与えるオンライン教育を通じた授業方法の効果を明らかにする。これにより、特定の知識・技術を獲得するためには、ライブ授業、オンデマンド授業、ハイブリッド授業のどれが望ましいのか、また効果的な授業実践モデルを提示する。

Outline of Annual Research Achievements

最終年度は、研究代表者が上海交通大学に異動となったことに伴う廃止申請をしたことから、研究期間は2023年4月1日から5月31日までの2か月間となった。異動することになった結果、最終年度の研究期間が2か月間となってしまったため、前年度から研究に大きな進展が見られたわけではない。しかしそのような最終年度の短期間の研究期間の中で、本科研費の研究成果に関して、英語論文を3本投稿できたことは大変良い成果であった。投稿中であることから採択の有無については未だ定かではないが、今後は国際学会でも研究成果を発表していく予定である。そして本科研費の研究成果をまとめた単著の著書を広島大学出版会から出版が決定しているので、昨年度に引き続き出版会とのやりとりを行いつつ、今年度末には成果物として出版する。本科研費の研究期間全体を通じた研究成果であるが、コロナ禍で大半の大学において本科研費のテーマの重要性を認識していただいたおかげで、アンケート調査は順調に進めることができた。研究成果についても英語論文、国際学会での発表に加え、単著の著書として出版にまで至ることができたことは大きな成果であったように思う。しかしコロナ禍であったことから本科研費の研究を遂行する上で少なからず影響があったし、最終年度の研究期間が短くなってしまったことから、やり残したことも多くあるのが実情である。もし可能であるようであれば、現在投稿中の英語論文の採択について結果を見たかったし、調査に協力してくれた大学に対してもっと十分なフィードバックを行うことで、コロナ以後の大学教育改善に役立てて欲しかったという課題も残っている。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (10 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 10 results,  Open Access: 8 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] Relationship between Learning Engagement and Learning Outcomes in Online Education during the COVID-19 Pandemic: A semi-structured interview2023

    • Author(s)
      Noboru Miyoshi, Qiujing Pan, Takuya Kimura, Takahiko Nakaseko
    • Journal Title

      Higher Education Forum

      Volume: 20 Pages: 41-58

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Undergraduate Student’s Learning Outside of Class Time During COVID-19 Pandemic in First-Year Experience Programs: Impact of Online Education2023

    • Author(s)
      Qiujing Pan, Noboru Miyoshi
    • Journal Title

      Higher Education Forum

      Volume: 20 Pages: 142-171

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学院生の学習時間と学習成果との関係性2023

    • Author(s)
      三好登
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 82 Pages: 52-67

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本の大学への留学生の進学行動・定着に関する研究2023

    • Author(s)
      三好登
    • Journal Title

      大学入試研究ジャーナル

      Volume: 33 Pages: 99-121

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 留学生の留学先決定と文化・社会・経済資本との関連性―日本の大学を事例として2023

    • Author(s)
      三好登
    • Journal Title

      大学入試研究ジャーナル

      Volume: 33 Pages: 9-31

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Relationship between Learning Engagement and Learning Outcomes in Online Education during the COVID-19 Pandemic: A semi-structured interview2023

    • Author(s)
      Noboru Miyoshi, Qiujing Pan, Takuya Kimura, Takahiko Nakaseko
    • Journal Title

      Higher Education Forum

      Volume: 20 Pages: 121-141

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Undergraduate Student’s Learning Outside of Class Time During COVID-19 Pandemic: Impact of Online Education2023

    • Author(s)
      Qiujing Pan, Noboru Miyoshi
    • Journal Title

      Higher Education Forum

      Volume: 20 Pages: 142-171

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The Effect of Class Experiences via Online Education on Japanese University Student’s Learning Outcomes in COVID-19 Pandemic2022

    • Author(s)
      Noboru Miyoshi, Qiujing Pan and Yonghong Hu
    • Journal Title

      Higher Education Forum

      Volume: 19 Pages: 71-86

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 大学生の授業外学習時間の変化―コロナ前とコロナ禍のデータから2022

    • Author(s)
      三好登
    • Journal Title

      IDE

      Volume: 635 Pages: 39-42

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] COVID-19禍における高校生の進学希望の変化に与えるオンラインオープンキャンパスの効果研究2022

    • Author(s)
      三好登
    • Journal Title

      大学入試研究ジャーナル

      Volume: 32 Pages: 165-172

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 日本語学校外国人留学生の留学国決定要因と定着に関する研究2023

    • Author(s)
      三好登
    • Organizer
      全国大学入学者選抜研究連絡協議会大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Japanese University Student’s Self-Learning Engagement and Learning Outcomes in the COVID-19 Pandemic2023

    • Author(s)
      Noboru Miyoshi
    • Organizer
      Comparative and International Education Society
    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] COVID-19禍における大学生の授業外学習時間2021

    • Author(s)
      三好登
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] COVID-19禍における高校生の進学希望の変化に与えるオンラインオープンキャンパスの効果研究2021

    • Author(s)
      三好登
    • Organizer
      全国大学入学者選抜研究連絡協議会大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 大学教育と学生の学習行動・学習習慣-コロナ禍での経験を含めて2023

    • Author(s)
      三好登
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      広島大学出版会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 大学教育と学生の学習行動・学習習慣ーコロナ禍での経験を含めてー2023

    • Author(s)
      三好登
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      広島大学出版会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 欧州・オセアニア・アジアにおけるコロナ禍の留学生の国際移動と オンライン教育を通じた質保証2022

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi