• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The role of the education movement in the enactment of Law 118 of 1971 in Italy.

Research Project

Project/Area Number 21K13617
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionFukuoka Prefectural University

Principal Investigator

Futami Taeko  福岡県立大学, 人間社会学部, 助教 (90757395)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords教育運動史 / インクルーシブ教育・保育 / イタリアのインクルーシブ教育・保育 / 保護者・教員の運動 / 当事者運動 / アソーシエーション / 日伊の共同研究 / インクルーシブ教育における加配専門員の位置づけ / 当事者運動の歴史 / インクルーシブ教育の授業内容や方法 / イタリア1971年118号法 / イタリアのインクルーシブ教育(保育) / 教育(保育)運動史 / 教育(保育)政策形成 / 教育(保育)実践内容 / 教育(保育)思想
Outline of Research at the Start

教育(保育)運動史研究は「教育や保育を創造する主体を社会科学的に明らかにする上で重要」(宍戸1998)であり「政策形成の契機として、またその内実の規制要因として、さらにその中から形成され遺産化される民衆の思想、提案の集大成として、実践に寄与することができる」(一番ケ瀬:1994)という立場から、イタリアのインクルーシブ教育を生み出した1970年前後の教育運動とその思想や実践が提起した問題を検討する。
本研究は、混迷する日本のインクルーシブ教育の課題を照射する力になると考える。

Outline of Final Research Achievements

This study was initiated with the aim of understanding the educational movement around 1971, when the Italian state, which is currently the focus of international attention, was systematically developing full-inclusive education.
In order to reach this objective, the study first of all identified the origins of associations and the characteristics of social cooperatives, as well as the history of the Italian education system.In addition, from local researchers we were able to obtain an overview of the trends in the period of transition in Italian society around 1971 and the movements that called for educational reform.
We also learnt that it is necessary to understand these issues together with the social security movement by persons with disabilities and the movement for the promotion of inclusive education led by parents' associations.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

イタリアのフルインクルーシブ教育が制度化されるまでには、1)当事者による社会保障を求める運動、2)精神医療制度改革を求める運動、3)重度の障害児の親たちによるインクルーシブ教育を求める運動の展開が存在した。4)1教師の運動としては、1950年代からイタリア国内で展開された協働教育運動実践が重要であるが、この運動とインクルーシブ教育の推進の関係を直接的に示す資料を得ることは今回の調査ではできなかった。ファルクッチ報告書(1975年)ができるまでにはすでに多くの障害児が現場に包括されており、その実践を基に議論された視点がファルクッチ文書に示されたことが分かった。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 2 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (5 results)

  • [Int'l Joint Research] 国立カリアリ大学(イタリア)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ボローニャ市インクルーシブ教育センターAEMOCON/国立カリアリ大学(イタリア)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ボローニャ市インクルーシブ教育センターAEMOCON(イタリア)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] インクルーシブ教育の内容や方法に関する一考察ーイタリアボローニャ市AEMOCONの思想と実践から2024

    • Author(s)
      金子珠世 二見妙子
    • Journal Title

      公教育計画研究15

      Volume: 15 Pages: 825-825

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「Dialoghi sui processi inclusivi: il movimento educativo degli anni Settanta in Giappone, l’esperienza di Toyonaka」2023

    • Author(s)
      二見妙子、アントネッムーラ、 イラリア・タトゥッリ、 アンティコ・ルイジ・ズル
    • Journal Title

      『L’integrazione scolastica e sociale, n3-2023』

      Volume: N3-2023 Pages: 98113-98113

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「Family association in Italy: between roots and perspectives for inclusion」2023

    • Author(s)
      アントネッムーラ、二見妙子、 イラリア・タトゥッリ、 アンティコ・ルイジ・ズル
    • Journal Title

      公教育計画研究14

      Volume: 14 Pages: 3957-3957

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Development of Inclusive Education in Toyonaka City, Osaka Prefecture; Focusing on the Education Movement of the 1970s2023

    • Author(s)
      Antonello Mura、 Ilaria Tatulli、 Antioco Luigi Zurru 、Taeko Futami 、 Miho Kawano
    • Journal Title

      L’integrazione scolastica e sociale

      Volume: 14

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Family associations in Italy: between roots and perspectives for inclusion2023

    • Author(s)
      Kawano Miho、Taeko Futami、 Antonello Mura、Ilaria Tatulli 、 Antioco Luigi Zurru 、
    • Journal Title

      公教育計画研究14

      Volume: 1

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「インクルーシブ教育・保育の内容や方法に関する一考察」2024

    • Author(s)
      二見妙子
    • Organizer
      2023年度 障害学研究会九州沖縄部会 沖縄研究集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「Alice Imola(2008)が示すインクルーシブ教育推進のための加配教員の専門性」2022

    • Author(s)
      二見 妙子
    • Organizer
      第1回子どもアドボカシー学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育と発達障害2022

    • Author(s)
      二見 妙子
    • Organizer
      熊本県小川町特別支援教育連絡協議会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本におけるインクルーシブ教育の現状と課題2022

    • Author(s)
      二見 妙子
    • Organizer
      イタリアカリアリ大学
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Remarks] il movimento educativo in Giappone

    • URL

      https://rivistedigitali.erickson.it/integrazione-scolastica-sociale/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 南チロル地域ANMICインクルーシブ教育交流会2023

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] イタリアのインクルーシブ教育の歴史2022

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 日本におけるインクルーシブ教育の現状と課題2022

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Funded Workshop] イタリアのインクルーシブ教育の歴史2021

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Funded Workshop] イタリアのインクルーシブ教育の実践2021

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi