• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developmental Characteristics and Extension of Training Programs in the Use of Deictic Verbs in the Mother Tongue of Children with Autism Spectrum Disorder

Research Project

Project/Area Number 21K13627
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionHiroshima University (2023)
Kochi University (2021-2022)

Principal Investigator

Asaoka Hiroshi  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (20808042)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords自閉スペクトラム症 / 直示動詞 / 発達的特徴 / 指導プログラム / 母語
Outline of Research at the Start

自閉スペクトラム症(ASD)児は、その母語によらず「行く/来る」といった話者の発話場や文脈に依存する表現の理解や表出に困難さを示す。この知見に対して本研究では、特に「行きたい!」や “I want to go!” にみられる、会話時における主語の省略の有無という言語の特徴がこの困難さに影響を及ぼすのではないかという仮説を立てた。この仮説を踏まえ、ASD児における適切な直示動詞使用の促進を最終的な目的とし、日本語、中国語、または英語を母語とするASD児を対象に、直示動詞使用の発達的特徴を解明する。そして、日本語を母語とするASD児に対する直示動詞の指導プログラムを日本語以外の言語に拡大する。

Outline of Final Research Achievements

This study conducted the use of deictic verbs “go/come” by children with Autism Spectrum Disorder (ASD), aiming to expand instructional programs. First, the survey targeting both ASD and typically developing children revealed the presence of ASD children who did not show sufficient developmental changes in the use of deictic verbs, suggesting the need for the development and expansion of instructional programs. Second, a case study focusing on ASD children suggested that the appropriate use of “go/come” could have a ripple effect on the understanding of other verb pairs (e.g., “give/receive”). The findings of this study are expected to be useful in language instruction for ASD children, particularly in teaching the expression and understanding of related words.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、ASD児の直示動詞「行く/来る」の使用に関する発達的特徴を明らかにし、言語発達に新たな視点を提供することである。具体的には、直示動詞の使用と身体運動の同期の関連性を実証的に示したことは、言語獲得メカニズムの理解に寄与する新たな知見といえる。社会的意義としては、ASD児における直示動詞の適切な使用が他の動詞の理解に波及効果をもたらす可能性を示したことである。これにより、ASD児に対する指導プログラムの改善や拡大に貢献することが期待される。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 9 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Training of Cooperative Skills in Handbell Performance for a Child with Intellectual Disability and Autism Spectrum Disorder2024

    • Author(s)
      有馬 里咲、岡村 章司、朝岡 寛史
    • Journal Title

      広島大学特別支援教育実践センター研究紀要

      Volume: 22 Issue: 22 Pages: 9-17

    • DOI

      10.15027/54919

    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2033748

    • Year and Date
      2024-03-01
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Acquisition and generalization of the use of deictic verbs in a child with autism spectrum disorder2024

    • Author(s)
      Asaoka Hiroshi、Takahashi Tomoya
    • Journal Title

      Journal of Special Education Research

      Volume: 13

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校通級指導教室における外部専門家を活用したケースカンファレンス実施の効果-通常の学級との連携の在り方-2024

    • Author(s)
      髙橋由子、近藤修史、松村晶子、朝岡寛史、松本秀彦、寺田信一
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 6 Pages: 221-228

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的障害を伴う自閉スペクトラム症児に対する疑問詞応答スキルの指導が場面般化に及ぼす効果2023

    • Author(s)
      西岡夏妃、岡村章司、朝岡寛史
    • Journal Title

      自閉症スペクトラム研究

      Volume: 21 Pages: 25-33

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Influence of the COVID-19 pandemic on children with autism spectrum disorder and their mothers in Japan2023

    • Author(s)
      Asaoka Hiroshi、Okamura Shoji、Baba Chitose、Fujimoto Natsumi、Ishizuka Yuka、Takahashi Tomoya
    • Journal Title

      Autism & Developmental Language Impairments

      Volume: 8 Pages: 1-18

    • DOI

      10.1177/23969415231212347

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症児の感情の自己コントロール―集団ゲーム場面での対処行動の指導とフィードバックを用いて―2023

    • Author(s)
      倉島萌、朝岡寛史、藤本夏美、菅野真吾、野呂文行
    • Journal Title

      自閉症スペクトラム研究

      Volume: 20 Pages: 13-21

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Improving the Use of Deictic Verbs in Children with Autism Spectrum Disorder.2021

    • Author(s)
      Asaoka, H., Baba, C., Fujimoto, N., Kobayashi, C., & Noro, F.
    • Journal Title

      Developmental Neurorehabilitation

      Volume: 24 Issue: 8 Pages: 525-539

    • DOI

      10.1080/17518423.2021.1964004

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 知的障害を伴う自閉スペクトラム症児に対する要求行動の形成-絵カードおよび要求語「ください」を用いた指導-2021

    • Author(s)
      鳥井彩夏、朝岡寛史
    • Journal Title

      自閉症スペクトラム研究

      Volume: 19 Pages: 107-114

    • NAID

      40022706469

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校特別支援学級担任と通常学級担任の連携に関する調査2021

    • Author(s)
      高芝桃香、朝岡寛史
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 4 Pages: 253-260

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 直示動詞使用時の発達的特徴の定量的測定とASD児に対する発達に基づく介入の効果2023

    • Author(s)
      朝岡寛史、高橋知也
    • Organizer
      日本特殊教育学会第61回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Effects of providing feedback on teachers' praise characteristics2023

    • Author(s)
      Asaoka Hiroshi, Kondo Nobufumi, Takahashi Yuko, Matsumoto Hidehiko, Terada Shinichi
    • Organizer
      4th Asia Pacific International Conference on Positive Behavior Support
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 知的障害のあるASD児に対する疑問詞応答スキルの指導2022

    • Author(s)
      朝岡寛史、岡村章司
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害のあるASD生徒における感情の自己コントロールの促進-作業学習における評価シートの調整と代替行動形成の効果-2022

    • Author(s)
      宇川浩之、朝岡寛史
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児における眼球運動と動作解析を指標とした移動動詞「行く/来る」の指導の効果2021

    • Author(s)
      朝岡寛史、馬場千歳、藤本夏美、小林千紗、野呂文行
    • Organizer
      障害科学学会2021年度大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi