• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effects of a science class incorporating a "functional view/thinking" on the understanding of "quantity relationships"

Research Project

Project/Area Number 21K13660
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

YAMADA TAKAYUKI  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (90824277)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords関数的な見方・考え方 / 理科と数学の教科等横断的な学習 / 量の関係 / 中学校理科教科書 / 問い / 理数学習の有用性 / 見方・考え方 / 正比例 / 数学と理科 / 教科書の分析 / カリキュラム・マネジメント / 教科等横断的な学習 / 理科 / 数学
Outline of Research at the Start

平成24年度全国学力学習状況調査【中学校】では,数学も理科もともに「量の関係」の理解に課題があり,その解決のための指導法の考案が求められている。そこで,数学と理科を教科等横断的な視点で捉える際の要として,「関数的な見方・考え方」に着目した。しかしながら,「関数的な見方・考え方」を取り入れた授業が「量の関係」の理解にどのような影響を及ぼすかについては十分に検討されていない。そこで本研究では,比例関係のある事象を扱う理科授業を各学年1つずつ抽出し,結果の処理と考察の過程において「関数的な見方・考え方」を取り入れた指導法を考案し,それが「量の関係」の理解に与える効果を検証する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop an instructional method that incorporates a “functional view/thinking” in the process of processing and discussing results, and to verify the effect of this method on the understanding of “quantity relationships”. As a result, I clarified the effectiveness of an instructional method in which the science teacher introduces the teaching of mathematical functions in the study of density in the first grade science class at lower secondary school, and has the students focus on the relationship between two quantities and consider their characteristics by relating tables, graphs, and equations to each other. In addition, a mathematics lesson on proportionality was conducted after the science lesson on density, and the effectiveness of repeated instruction of the teaching of functions by the teachers of both subjects was clarified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

理科の授業で「関数的な見方・考え方」を働かせる主な場面は,実験の結果を整理して分析し解釈するといった,結果の処理と考察の過程であると考える。そこで,この場面において,①2量の関係を表やグラフに整理する,②表やグラフから2量の変化のきまりや対応の特徴を見いだす,③変化させた独立変数に対する従属変数の比の値を算出する,④2量の関係を立式化するとともに関数関係を考察するといった,「関数的な見方・考え方」を構成する下位能力(山田ら,2020)を取り入れた。その結果,本研究の指導法は,2量関係を理解させ,「理科と数学の教科等横断的な学習の意義」を認識させる上で,一定の効果があることを明らかにした。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 11 results,  Open Access: 12 results) Presentation (11 results) Book (2 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] The Reality of “Inquiry Skills” in Science for Lower Secondary School Students: Through the Preparation of Survey Questions Based on TIPS II and T-BIPS2024

    • Author(s)
      河本康介・山田貴之
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 64 Issue: 3 Pages: 237-248

    • DOI

      10.11639/sjst.23041

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2024-03-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Typification and Classification of Questions in Lower Secondary School Science Textbooks: Through Comparison of Three Companies’ 2020 MEXT-Certified Textbooks2023

    • Author(s)
      柳瀬堅司・本田勇輝・山田健人・栗原淳一・田代直幸・山田貴之
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 64 Issue: 2 Pages: 163-173

    • DOI

      10.11639/sjst.23021

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2023-11-30
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development of a CT Sheet to Foster Critical Thinking and Evaluation of Practice Lesson on Hypothesis Setting and Experiment Planning in Lower Secondary School Science2022

    • Author(s)
      岡村博史・榊原範久・山田貴之
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 63 Issue: 2 Pages: 255-266

    • DOI

      10.11639/sjst.B21015

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2022-11-30
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Effects of Teaching Strategy for “Functional Viewpoints / Ways of Thinking” on the Understanding of the Relationship between Two Quantities and the Awareness of the Significance of Cross-Curriculum Learning in Subject of Science and Mathematics: Focusing on Hooke’s law in the First Grade Lower Secondary School2022

    • Author(s)
      河本康介・山田貴之
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 63 Issue: 2 Pages: 267-280

    • DOI

      10.11639/sjst.22022

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2022-11-30
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Classification and Exploratory Characteristics of “Questions” in Elementary School Science Textbooks in Japan: Through Comparison of Y Company’s 2010 and 2019 Textbooks Certified by the Ministry of Education2022

    • Author(s)
      本田勇輝・山田健人・栗原淳一・山田貴之
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 63 Issue: 2 Pages: 381-398

    • DOI

      10.11639/sjst.22037

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2022-11-30
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Typification and Characteristics of Questions in Observations and Experiments in Lower Secondary School Science: A Comparative Study of 2011 and 2020 Textbooks2022

    • Author(s)
      山田健人・本田勇輝・木原義季・河本康介・山田貴之
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 63 Issue: 1 Pages: 189-204

    • DOI

      10.11639/sjst.21075

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2022-07-31
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Effects of the Sequence of Learning in Science and Mathematics on Students’ Understanding of Density Concepts: Through the Developmental Lesson of the First Grade Science Class “Density” in Lower Secondary School2022

    • Author(s)
      金井太一・小川佳宏・山田貴之
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 62 Issue: 3 Pages: 577-584

    • DOI

      10.11639/sjst.21029

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Causal Model of Various Factors that Influence the Usefulness of Science and Mathematics Learning: Based on a Questionnaire Survey of University Students in Elementary School Teacher Training Courses2022

    • Author(s)
      河本康介・山田健人・小林辰至・山田貴之
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 62 Issue: 3 Pages: 585-598

    • DOI

      10.11639/sjst.21068

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「関数的な見方・考え方」を働かせた理科授業が内包量概念の理解に及ぼす効果-中学校第2学年のオームの法則において-2022

    • Author(s)
      金井太一,小川佳宏,山田貴之
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 42 Pages: 225-244

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Implementing a Science Class Promoting Cross-Curriculum Learning with Mathematics: Focusing on Density, Including Function Concepts2021

    • Author(s)
      山田貴之, 稲田佳彦, 岡崎正和, 栗原淳一, 小林辰至
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 62 Issue: 2 Pages: 559-576

    • DOI

      10.11639/sjst.20082

    • NAID

      130008122785

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2021-11-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Inquiring Characteristics of Observations and Experiments and Their Typification Based on “Inquiry Skills” and Selected and Integrated Process Skills: Through Analysis of Lower Secondary School Science Textbooks2021

    • Author(s)
      山田貴之・田代直幸・栗原淳一・小林辰至・松本隆行・木原義季・山田健人
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 62 Issue: 2 Pages: 497-511

    • DOI

      10.11639/sjst.21039

    • NAID

      130008122800

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2021-11-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Typification and Inquiring Characteristics of Observations and Experiments Based on “Inquiry Skills”: Through Analysis of Elementary School Science Textbooks2021

    • Author(s)
      山田貴之・田代直幸・栗原淳一・小林辰至・松本隆行・木原義季・山田健人
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 62 Issue: 1 Pages: 339-354

    • DOI

      10.11639/sjst.21013

    • NAID

      130008069413

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2021-07-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 「科学的に探究する力」に影響を及ぼす諸要因の検討 -統合的プロセススキルズと「主体的に学習に取り組む態度」,「批判的思考」の実態調査から-2024

    • Author(s)
      和平匡将・山田貴之
    • Organizer
      日本理科教育学会オンライン全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科におけるデータ解釈方略尺度の開発および実態調査2024

    • Author(s)
      石田幸弥・山田貴之
    • Organizer
      日本理科教育学会オンライン全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校理科教科書に掲載されている観察・実験等の「探究の技能」に基づく類型化とその探究的特徴-3社の2019年検定教科書の比較を通して-2023

    • Author(s)
      和平匡将・忠嘉代子・根津元・畠山佳奈子・木原義季・山田貴之
    • Organizer
      日本理科教育学会北陸支部大会(於上越教育大学)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校理科教科書における「問い」の分類-3社の2019年の検定済教科書の比較をして-2023

    • Author(s)
      柳瀬堅司・畠山佳奈子・本田勇輝・山田健人・山田貴之
    • Organizer
      日本理科教育学会北陸支部大会(於上越教育大学)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科教科書に掲載されている観察・実験等の類型化とその探究的特徴-長谷川ら(2013)との比較を通して-2023

    • Author(s)
      江林義照・濱田和那・田中元・柳瀬堅司・山田貴之
    • Organizer
      日本理科教育学会北陸支部大会(於上越教育大学)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 観察・実験等における「問い」の生成についての実態調査 -Y社の2019年検定済小学校理科教科書に基づいて-2022

    • Author(s)
      本田勇輝・山田健人・田代直幸・栗原淳一・山田貴之
    • Organizer
      日本理科教育学会「全国大会発表論文集」(20)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生の「探究の技能」に関する実態2022

    • Author(s)
      河本康介・山田貴之
    • Organizer
      日本理科教育学会「全国大会発表論文集」(20)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 自己調整学習を構成する3要素と批判的思考との関連性の検討-中学生を対象とした質問紙調査に基づいて-2022

    • Author(s)
      菅原智美・山田健人・山田貴之
    • Organizer
      本理科教育学会北陸支部大会「発表論文集」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校理科教科書に記載されている「問い」の分類-Y社の2019年検定済教科書を対象として-2021

    • Author(s)
      本田勇輝・山田健人・山田貴之
    • Organizer
      日本理科教育学会第71回全国大会(群馬大学:オンライン開催)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校理科教科書の観察・実験等における「問い」の分類-Y社の2011年と2020年の検定済教科書を対象に-2021

    • Author(s)
      山田健人・本田勇輝・山田貴之
    • Organizer
      日本理科教育学会第71回全国大会(群馬大学:オンライン開催)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 理数の教科等横断的な学習における関数的な見方・考え方が理数学習の有用性に及ぼす影響-初等教育教員養成課程学生を対象とした質問紙調査に基づいて-2021

    • Author(s)
      河本康介・山田健人・小林辰至・山田貴之
    • Organizer
      日本理科教育学会第71回全国大会(群馬大学:オンライン開催)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 科学的に探究する資質・能力を育む理科教育2023

    • Author(s)
      山田貴之
    • Total Pages
      204
    • Publisher
      大学教育出版
    • ISBN
      4866922729
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 「関数的な見方・考え方」を働かせた理科授業2023

    • Author(s)
      山田貴之
    • Total Pages
      181
    • Publisher
      大学教育出版
    • ISBN
      4866922737
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 上教大で教える先生(研究者データベース)

    • URL

      https://staff.juen.ac.jp/profile/ja.aad7e9f4e93c779660392a0d922b9077.html

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] YAMADA LAB -Joetsu University of Education-

    • URL

      https://sites.google.com/juen.ac.jp/yamada-lab

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 上教大で教える先生(研究者データベース)

    • URL

      http://staff.juen.ac.jp/profile/ja.aad7e9f4e93c779660392a0d922b9077.html

    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi