Project/Area Number |
21K14065
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 18040:Machine elements and tribology-related
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Research Institution | Saitama University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
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Keywords | トライボロジー / 潤滑油 / 添加剤 / 自己組織化 / 薄膜計測 / その場計測 / 光干渉法 / 表面テクスチャ / 摩擦 |
Outline of Research at the Start |
本研究では、異種添加剤を用いることで反応膜と吸着膜からなる複合ナノテクスチャを自律的に形成させ、低速度・高荷重下においても低摩擦性を維持可能な潤滑システムの創成を目指す。膜厚分布計測法により、高温摩擦下において反応膜が自律的に形成する条件を調べるとともに、複合ナノテクスチャの形成手法を確立する。また、複合ナノテクスチャによる摩擦低減効果を実証し、優れた効果を発現する添加剤の組合せ条件を提示する。
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Outline of Final Research Achievements |
This research aims to develop a self-assembly method of a nano-textured lubricant film formed by lubricant additives to realize a low-friction lubrication system using the interaction between a metal surface and lubricant. To examine the influence of temperature on the formation process of the self-assembled nano-textured film, an apparatus was built to measure the film thickness distribution under rolling contact at various temperature conditions ranging from 25 to 100 degree Celsius. The temperature dependences on the formation process of self-assembled nano-textured films were examined using physical-adsorption type additives, chemical-reaction type additives, or a combination of both. As a result, the conditions for forming a self-assembled nano-textured film using the chemical-reaction type additive were found.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、転がり軸受の鋼球表面に潤滑油添加剤による潤滑膜が形成する過程を対象とし、機械運転時の面圧・速度・温度条件にて高精度の膜厚分布計測を可能にした。これまで観測が不可能とされていた添加剤による潤滑膜の形成過程が、本研究により開発した潤滑膜厚の「その場」計測システムを用いることで、温度の影響についても捉えることが可能となった。本研究で対象とする自己組織化ナノテクスチャだけでなく、一般的な潤滑油の潤滑メカニズムの解明にも貢献できる点において学術的重要性が見られる。また、本研究における自己組織化ナノテクスチャを活用する新規潤滑油の研究開発は、機械の高効率化・長寿命化に貢献する技術に繋がる。
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