Study in efficient detection method of gauge widening utilizing dynamics simulations of rail vehicles
Project/Area Number |
21K14113
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 20010:Mechanics and mechatronics-related
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Research Institution | National Traffic Safety and Environment Laboratory |
Principal Investigator |
Ichiyanagi Yosuke 独立行政法人交通安全環境研究所, その他部局等, 研究員 (60887529)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
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Keywords | 鉄道 / 軌道変位 / 車体振動 / 軌間拡大 / 車両運動シミュレーション / 車両運動解析 / 車体振動加速度 |
Outline of Research at the Start |
本研究では鉄道車両の運動シミュレーションを多条件で実施し、鉄道軌道の軌間変位(左右のレールの間隔)を含む軌道のゆがみ(軌道変位)と、車上で計測が可能な車体振動加速度等の関係を分析し整理する。シミュレーションによる分析結果をもとに、営業運転中の車両内で実測する車体振動加速度等を入力として軌間変位が大きい可能性がある地点を推定するシステムを構築する。
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Outline of Final Research Achievements |
Relationship between the gauge widening of railway track and the car-body acceleration is analyzed based on the dynamics simulations of rail vehicles, the measured car-body acceleration, and the track inspections. Based on the relationship, a method for efficiently extracting curved sections with large gauge widening from entire service line based on the car-body acceleration, which can be relatively easily measured inside the train during commercial operations.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
鉄道の軌間変位と車体動揺との関係は複雑であるが、両者の関係について車両運動シミュレーションや実測データを用いて多くの事例を収集したことで、車体動揺メカニズム解明のための有用な知見を得た。 営業車両で低コストかつ高頻度に車体動揺を把握すれば、本研究課題の提案手法によって日々の営業列車による計測から軌間変位が拡大している可能性のある箇所を効率的に特定でき、鉄道の走行安全性の維持に寄与できる。
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Report
(3 results)
Research Products
(1 results)