• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Calculation of Optimized Energy-Saving Speed Profile Based on Coupled Analysis of Dynamics and Power Flow in AC-Electric Railway

Research Project

Project/Area Number 21K14148
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 21010:Power engineering-related
Research InstitutionTokyo Denki University

Principal Investigator

Watanabe Shoichiro  東京電機大学, 工学部, 准教授 (40807294)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Keywords数値実験 / 交流回路 / 電気鉄道 / エネルギー / 走行パターン / 実態調査
Outline of Research at the Start

交流電気鉄道では、省エネルギー化のために走行パターンを変えると回生電力も変化する。これは系統にも影響が及ぶが、どのような影響なのかを解明するためには、非線形微分方程式からなる力学解析と電力潮流解析それぞれを連成させた計算が必要となり、解析的に解くことができない。そこで本研究では、連成計算を数値実験により求め、位相不平衡を一定条件下に保ちつつ、最大の省エネルギー効果が得られる交流電気鉄道車両の最適走行パターンを明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to identify "energy-saving running patterns" in AC electric railways.
To carry out the study, a numerical experimental model was created and calculations were performed to analyze the relationship between train running patterns and energy consumption. As a result, it became clear that the general theory of energy-saving operation on DC electric railways, which has been well known in recent years, cannot necessarily be applied to AC electric railways. In this calculation model, the voltage unbalance is also evaluated. In order to confirm the validity of the calculation model, we were also able to perform a field experiment on the relationship between the running pattern and energy consumption of AC electric railways.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

電気鉄道の省エネルギー化においては、これまで車両の電気機器効率を高める研究や、回生エネルギーを有効に活用する蓄電装置の研究が行われてきた。本研究では、このような電気設備を利用せずに、列車の走行パターンを工夫することで、少コストで大きな省エネルギー効果を得ることができる。特に、交流電気鉄道において走行パターンを工夫して省エネルギー化を試みる研究は国内外で認知されているものの、必ずしも十分な解析結果が得られていないため、本研究の解析手法を含めた研究成果は学術的にも独創的な成果となり得る。

Report

(3 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] 車両装置から独立した測定装置による列車の速度と位置の計算法2023

    • Author(s)
      渡邉翔一郎,土居真太朗,日髙邦彦
    • Journal Title

      電気学会論文誌D(産業応用部門誌)

      Volume: 143

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Calculation Method for the Energy Consumption of Train Powering using Simple Measurement Device2022

    • Author(s)
      Watanabe Shoichiro、Hidaka Kunihiko
    • Journal Title

      IEEJ Transactions on Industry Applications

      Volume: 142 Issue: 5 Pages: 354-361

    • DOI

      10.1541/ieejias.142.354

    • ISSN
      0913-6339, 1348-8163
    • Year and Date
      2022-05-01
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 動的計画法を用いた高速鉄道の最適運転曲線計算法の考察2023

    • Author(s)
      風間勇希,渡邉翔一郎,日髙邦彦,宮武昌史
    • Organizer
      電気学会交通・電気鉄道/リニアドライブ合同研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 車上主体型列車位置検知システムを想定した衛星測位精度の評価手法の検討2023

    • Author(s)
      木下皓介,渡邉翔一郎,山口大助,望月駿登
    • Organizer
      電気学会交通・電気鉄道/リニアドライブ合同研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] スタンドアロン加速度センサを用いた列車運転曲線の作成法2022

    • Author(s)
      渡邉翔一郎,土居真太朗,日髙邦彦
    • Organizer
      電気学会産業応用部門大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 交流電気鉄道における列車運転曲線の数値計算法に関する基礎検討2022

    • Author(s)
      木村優雅, 渡邉翔一郎
    • Organizer
      電気学会交通・電気鉄道/リニアドライブ合同研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 衛星測位技術の調査と測位データを用いた列車運転曲線の作成2022

    • Author(s)
      大塚淳史, 渡邉翔一郎, 日髙邦彦
    • Organizer
      電気学会全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ノイズ除去を考慮した加速度センサによる列車運転曲線の作成2022

    • Author(s)
      土居真太朗, 渡邉翔一郎, 日髙邦彦
    • Organizer
      電気学会全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小菅佑汰, 渡邉翔一郎, 日髙邦彦:「交流電気鉄道の運転パターンの違いによる消費エネルギーと架線電力に関する基礎検討2022

    • Author(s)
      小菅佑汰, 渡邉翔一郎, 日髙邦彦
    • Organizer
      電気学会全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 実測値データに基づく列車前景映像シミュレータ開発2022

    • Author(s)
      緒方勇輝, 渡邉翔一郎, 日髙邦彦
    • Organizer
      電気学会全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 簡易測定による列車運転電力量の算出2021

    • Author(s)
      渡邉翔一郎, 日髙邦彦
    • Organizer
      令和3年電気学会産業応用部門大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi