• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study to Improve Education on Accessing, Understanding, Appraising, and Applying Drug Information.

Research Project

Project/Area Number 21K17257
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 58010:Medical management and medical sociology-related
Research InstitutionShowa Pharmaceutical University

Principal Investigator

Yamamoto Ken  昭和薬科大学, 薬学部, 講師 (80837310)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2023: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsヘルスリテラシー / 学校薬剤師 / ティーム・ティーチング
Outline of Research at the Start

諸外国に比べ,日本人のヘルスリテラシーは低い.本邦においては健康情報の取扱いの基本は学校教育にて養われる.近年,【医薬品の適正使用】に関する教育が新しく学習指導要領に盛り込まれたが,主な教育者は医薬品について非専門家であり,教育において重要な教材も教育者によって大きく異なる.
本研究では医薬品教育を改善し,国民のヘルスリテラシーを向上させることを目的とし,①医薬品教育資材の「入手・理解・評価・活用」するための有用性評価ツールの作成と検証②学校薬剤師が参画する「ティーム・ティーチング(T・T)」の推進に向けた現状の課題と解決方法ついて調査・検討し,多面的に医薬品に関する教育を改善させる.

Outline of Final Research Achievements

To improve education on obtaining, understanding, evaluating, and using drug information, we compared the contents of the Japanese Courses of Study and the U.S. Health Education Curriculum Analysis Tool regarding drug education in school education. In the U.S., education on pharmaceuticals is required following the developmental stage from the early elementary school years. In addition, it was suggested that health and physical education textbooks in Japan do not include sufficient information on how to obtain information from appropriate sources and how to acquire interpersonal communication skills. Furthermore, an interview survey was conducted with school pharmacists, and it was inferred that the process of promoting pharmaceutical education in collaboration with school personnel is based on the establishment of an environment that facilitates involvement in education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

医薬品に関する教育改善に向け、国内外の状況を比較・検討を行い、発達段階や社会状況に合わせた医薬品教育を再構築していく必要性を明らかにしたことは、ヘルスリテラシーの低い日本国民に対する教育改善を促す一助となりうる。特に、本邦において医薬品教育上、習得すべきパフォーマンスを明示できたことは今後の医薬品教育に影響を与える可能性がある。また学校薬剤師と学校関係者と協働して行う医薬品教育の推進に向けたプロセスを明らかにすることは、喫緊の社会問題となっているオーバードーズや違法薬物の使用だけでなく、医薬品の適正使用に至るまで国民のヘルスリテラシーの向上に寄与する。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] Actual Use of Internet by Patients with Diabetes to Find Drug Information2021

    • Author(s)
      Yaguchi-Saito A, Yamamoto K, Sengoku T, Suka M, Sato T, Hinata M, Nakamura T, Nakayama T, Yamamoto M.
    • Journal Title

      Iyakuhin Johogaku

      Volume: 23 Issue: 2 Pages: 99-108

    • DOI

      10.11256/jjdi.23.99

    • NAID

      130008091845

    • ISSN
      1345-1464, 1883-423X
    • Year and Date
      2021-08-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Evaluation of rapid drug safety communication materials for patients in Japan2021

    • Author(s)
      Yaguchi-Saito Akiko、Yamamoto Ken、Sengoku Tami、Suka Machi、Sato Tsugumichi、Hinata Miwa、Nakamura Toshiaki、Nakayama Takeo、Yamamoto Michiko
    • Journal Title

      Drug Discoveries & Therapeutics

      Volume: 15 Issue: 2 Pages: 101-107

    • DOI

      10.5582/ddt.2021.01028

    • NAID

      130008037113

    • ISSN
      1881-7831, 1881-784X
    • Year and Date
      2021-04-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 保健体育科用教科書の記載内容から抽出した日本の医薬品教育における問題点-米国保健教育カリキュラム分析ツールを用いた検討から-2023

    • Author(s)
      山本 健、粟田口 遥花、中川 友里、森元 能仁、神林 弾、廣澤 伊織、渡部 一宏、廣原 正宜
    • Organizer
      日本薬学会第143年会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] コロナ禍の今だからこそ考えるヘルスリテラシー教育2022

    • Author(s)
      山本健
    • Organizer
      令和4年度大和市学校保健会講演会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 中学校保健体育科用教科書の記載内容から考える日米の医薬品教育 -米国保健教育カリキュラム分析ツールを用いた比較検討-2022

    • Author(s)
      粟田口 遥花、中川 友里、山本 健、森元 能仁、神林 弾、廣澤 伊織、渡部 一宏、廣原 正宜
    • Organizer
      日本社会薬学会第40年会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 日米におけるくすり教育の内容比較2021

    • Author(s)
      山本 健, 廣澤 伊織, 森元 能仁, 神林 弾, 渡部 一宏, 廣原 正宜.
    • Organizer
      日本薬学会 第142年会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi