• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of educational data literacy acquisition model based on educational-related and information science research

Research Project

Project/Area Number 21K18134
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Pioneering)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

山田 政寛  九州大学, データ駆動イノベーション推進本部, 教授 (10466831)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 合田 美子  熊本大学, 半導体・デジタル研究教育機構, 准教授 (00433706)
木村 拓也  九州大学, 人間環境学研究院, 教授 (40452304)
藤田 雄飛  九州大学, 人間環境学研究院, 教授 (90580738)
Lu Min  秋田大学, 理工学研究科, 助教 (60750007)
Project Period (FY) 2021-07-09 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥25,740,000 (Direct Cost: ¥19,800,000、Indirect Cost: ¥5,940,000)
Fiscal Year 2024: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2023: ¥6,760,000 (Direct Cost: ¥5,200,000、Indirect Cost: ¥1,560,000)
Fiscal Year 2022: ¥8,190,000 (Direct Cost: ¥6,300,000、Indirect Cost: ¥1,890,000)
Fiscal Year 2021: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Keywords教育データリテラシー / ラーニングアナリティクス
Outline of Research at the Start

近年, 教育機関において, 1人1台端末の普及など, 教育・学習支援システムに蓄積される教育データを授業や学習環境等の改善のために利用推進していくことが文部科学省資料等でも示されている. しかしながら、教育データを読み取り、解釈し、学習の質改善につなげるための能力を育成する必要があるであろう。本研究ではその能力を「教育データリテラシー」とし、教育・学習においてメインのステークホルダーである学習者に絞り, 教育・学習の改善に対して意思決定を行う能力・スキルを育成するためのモデルを構築する。

Outline of Annual Research Achievements

2023年度では2022年度からの当初計画通り、学習ダッシュボードにおいて新規機能開発を行った。学習者間比較ができるツール、学習計画支援のための学習時間可視化ツールなど開発してきたが、もっとシンプルな、学習行動頻度の可視化する程度でも良いという意見も学習者からあったため、棒グラフで頻度表示する程度のものを開発し、どういうデータ解釈が可能か、形成的評価を行い、検討を行った。その結果、本開発ツールと学習者間比較ツールとの併用で学習の実態がわかりやすくなるといった意見が得られた。また、マーカーを引いた箇所などがわかるようにするツール、メモ内容を可視化するツールも望まれていることがわかった。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

昨年度、記載した推進方策通りに進んでいるため

Strategy for Future Research Activity

2023年度は高校にてデータ駆動型教育展開を行う機会が得られたため、高校向けに教育データリテラシーに関する研究を進めていく予定である。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Comments on the Screening Results   Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 11 results,  Open Access: 5 results) Presentation (11 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Analysis of learning behavior in an English vocabulary-learning support system with Automatic Speech Recognition2024

    • Author(s)
      Hirata, S., and Yamada, M.
    • Journal Title

      Proceedings of LAK 2024

      Volume: n/a Pages: 112-114

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Learning behavioral patterns of students with varying performance in a high school mathematics course using an e-book system2023

    • Author(s)
      Geng Xuewang、Chen Li、Xu Yufan、Ogata Hiroaki、Shimada Atsushi、Yamada Masanori
    • Journal Title

      Research and Practice in Technology Enhanced Learning

      Volume: 19 Pages: 011-011

    • DOI

      10.58459/rptel.2024.19011

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] How Students Use Learning Analytics Dashboards in Higher Education: A Learning Performance Perspective2023

    • Author(s)
      Chen Li、Geng Xuewang、Lu Min、Shimada Atsushi、Yamada Masanori
    • Journal Title

      SAGE Open

      Volume: 13 Issue: 3 Pages: 011-011

    • DOI

      10.1177/21582440231192151

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Using learning analytics to investigate learning processes and behavioural patterns in an augmented reality language learning environment2023

    • Author(s)
      Geng Xuewang、Yamada Masanori
    • Journal Title

      Journal of Computer Assisted Learning

      Volume: 39 Issue: 2 Pages: 532-546

    • DOI

      10.1111/jcal.12760

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Does support of learning time management influence learning behaviors and learning performance?2023

    • Author(s)
      Watanabe, H., Chen, Li., Geng, X., Goda, Y., Shimada, A., and Yamada, M.
    • Journal Title

      Proceedings of EdMedia + Innovate Learning 2023

      Volume: n/a Pages: 939-948

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effects of using the first principles of instruction in a content and language integrated learning class2023

    • Author(s)
      Hao, H., Susono, H., Geng, X., Chen, L., and Yamada, M
    • Journal Title

      Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education

      Volume: 8 Issue: 1 Pages: 2-2

    • DOI

      10.1186/s40862-022-00173-2

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Can Seat Location Data Be Useful for the Prediction of Learners’ Learning Attitude and Performance?2022

    • Author(s)
      Yamada, M., Egi, H., and Goda, Y.
    • Journal Title

      Proceedings of ED-MEDIA 2022

      Volume: n/a Pages: 367-374

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] AUTOMATIC SPEECH RECOGNITION SYSTEM TO ENHANCE THE USE OF VOCALIZATION STRATEGY2022

    • Author(s)
      Hirata, S., and Yamada, M.
    • Journal Title

      Proceedings of CELDA 2022

      Volume: n/a Pages: 147-154

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Estimating Learning Assistance Skills Using Learning Analytics2021

    • Author(s)
      Watanabe, H., Goda, Y., Shimada, A., and Yamada, M
    • Journal Title

      Proceedings of CELDA 2021

      Volume: - Pages: 197-204

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Learning Analytics of the Relationships among Knowledge Constructions, Self-regulated Learning, and Learning Performance2021

    • Author(s)
      Hao, H., Geng,X., Chen, L.,. Shimada, A., and Yamada, M.
    • Journal Title

      Proceedings of IEEE TALE 2021

      Volume: - Pages: 290-297

    • DOI

      10.1109/tale52509.2021.9678920

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Exploring Intrinsic Motivation Types in Augmented Reality Systems: Differences in Technology Acceptance, Learning Performance, and Behavior2021

    • Author(s)
      Geng, X., and Yamada, M.
    • Journal Title

      Proceedings of IEEE TALE 2021

      Volume: - Pages: 405-411

    • DOI

      10.1109/tale52509.2021.9678759

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 音声認識を用いた英単語学習システムの開発と評価2024

    • Author(s)
      平田沙希, 山田政寛
    • Organizer
      日本教育工学会2024年春季全国大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 仮想現実技術を活用した擬情語学習システムの設計と開発:感情表現の分類に基づくデザイン2024

    • Author(s)
      李トウ, 山田政寛
    • Organizer
      日本教育工学会2024年春季全国大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 粒度が細かい学習データ分析で見えることとは?-学習プロセスの分析を如何に行うかを考える-2024

    • Author(s)
      山田政寛, 耿学旺, 谷口雄太
    • Organizer
      日本教育工学会2024年春季全国大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 仮想現実を活用した擬情語学習支援システムの設計と開発2023

    • Author(s)
      李トウ, 山田政寛
    • Organizer
      第39回教育学習支援情報システム(CLE)研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 複合動詞の多義性理解を目的としたAR活用学習支援システムのデザイン2023

    • Author(s)
      耿学旺, 山田政寛
    • Organizer
      第39回教育学習支援情報システム(CLE)研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 音声記憶方略の使用を促進する英単語学習支援システムを使った授業デザイン2023

    • Author(s)
      平田沙希, 山田政寛
    • Organizer
      第39回教育学習支援情報システム(CLE)研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Design of Language Education toward Higher-Quality Learning Experiences with Technology2022

    • Author(s)
      Goda, Y.
    • Organizer
      The 61st JACET International Convention
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語複合動詞学習支援システムにおけるダッシュボードの開発2022

    • Author(s)
      耿学旺, 山田政寛
    • Organizer
      日本教育工学会2022年度秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 留学生のアカデミックライティングスキルの習得を支援する CLIL授業のデザイン2022

    • Author(s)
      カク皓, 山田政寛
    • Organizer
      日本教育工学会2022年度秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 英単語学習における 「音声記憶方略」の獲得を目的とした 学習支援システムの デザイン2022

    • Author(s)
      平田沙希, 山田政寛
    • Organizer
      日本教育工学会2022年度秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 多様な分析粒度を実現するラーニングアナリティクス基盤の開発2022

    • Author(s)
      山田 政寛, Lu Min, 谷口 雄太, 大久保 文哉, 陳 莉, 谷口 倫一郎
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] Automatic Speech Recognition System to Support Aural Vocabulary Learning in Smart Learning Environments in the Post Pandemic Era(pp 89-113)2024

    • Author(s)
      Hirata, S., and Yamada, M., In: Sampson, D.G., Ifenthaler, D., Isaias, P. (eds)
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      Springer
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] Design and facilitation to balance social, teaching, and cognitive presence, in "The Design of Digital Learning Environments: Online and Blended Applications of the Community of Inquiry"2023

    • Author(s)
      Goda, Y. In Martha Cleveland-Innes, Stefan Stenbom, and Randy Garrison (Eds.)
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-07-13   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi