A study on online dictionary use and vocabulary choices in L2 learning using smartphone video recording
Project/Area Number |
21K18375
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 2:Literature, linguistics, and related fields
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Research Institution | National Institute for Japanese Language and Linguistics |
Principal Investigator |
ISHIGURO Kei 大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 研究系, 教授 (40313449)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
野田 尚史 日本大学, 文理学部, 教授 (20144545)
砂川 有里子 筑波大学, 人文社会系(名誉教授), 名誉教授 (40179289)
柏野 和佳子 大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 音声言語研究領域, 准教授 (50311147)
岩崎 拓也 大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究領域, 特任助教 (60818037)
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Project Period (FY) |
2021-07-09 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥6,500,000 (Direct Cost: ¥5,000,000、Indirect Cost: ¥1,500,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
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Keywords | 日本語学習者 / 電子辞書 / 辞書引き / 辞書アプリ / 翻訳ソフト / 辞書開発 / 言語資源 / 文章作成支援 / 辞書使用 / 言語資源・コーパス / 検索行動 / 語彙処理 / メンタル・レキシコン |
Outline of Research at the Start |
本研究は日本語学習者の語彙探索行動の調査を行い、辞書使用の実態を明らかにするものである。具体的には次の3段階を踏む。①辞書ツールで日本語を調べる際、画面収録機能を起動して検索画面を録画してもらう。②その際、発話思考法を併用して思考内容を言葉にし、その発話も録音してもらう。③意図が不明確な行動は、フォローアップインタビューにより、意図の解釈を裏づける。2021年度はデータの収集を中心に行い、2022年度はデータの分析と研究発表を行う。
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Outline of Final Research Achievements |
The aim of this study was to clarify learners' difficulties in using dictionary tools and how to improve them by recording and analyzing their online vocabulary search behavior through screen recording to see how learners of Japanese use their smart phones as dictionaries. In terms of recording, we were able to collect data on vocabulary search behavior from 111 learners from 10 universities across China, Korea, Taiwan, Vietnam, the UK, Germany, and Japan, including approximately 3,000 videos and 4,000 sheets. In terms of analysis, the lexical search behavior was classified into four stages: input language, input method, search resource, and search process, suggesting that each stage has its own difficulties and that these difficulties need to be improved in the dictionary tool side.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本語学習者は現在紙の辞書はほとんど使わず、スマホに依存している。しかし、スマホを辞書として使用した場合、多様な問題点が存在する。本研究では、スマホの画面録画機能を用いて世界各地の学習者の辞書検索行動を大量に収集・分析し、日本語学習者の辞書にたいするニーズや困難点を明らかにした。こうした調査結果は、教室での辞書使用やオンラインの辞書開発に役立ち、日本語の学習環境の改善につながることが期待できる。
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Report
(3 results)
Research Products
(10 results)