• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on online dictionary use and vocabulary choices in L2 learning using smartphone video recording

Research Project

Project/Area Number 21K18375
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 2:Literature, linguistics, and related fields
Research InstitutionNational Institute for Japanese Language and Linguistics

Principal Investigator

ISHIGURO Kei  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 研究系, 教授 (40313449)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 野田 尚史  日本大学, 文理学部, 教授 (20144545)
砂川 有里子  筑波大学, 人文社会系(名誉教授), 名誉教授 (40179289)
柏野 和佳子  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 音声言語研究領域, 准教授 (50311147)
岩崎 拓也  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究領域, 特任助教 (60818037)
Project Period (FY) 2021-07-09 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥6,500,000 (Direct Cost: ¥5,000,000、Indirect Cost: ¥1,500,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Keywords日本語学習者 / 電子辞書 / 辞書引き / 辞書アプリ / 翻訳ソフト / 辞書開発 / 言語資源 / 文章作成支援 / 辞書使用 / 言語資源・コーパス / 検索行動 / 語彙処理 / メンタル・レキシコン
Outline of Research at the Start

本研究は日本語学習者の語彙探索行動の調査を行い、辞書使用の実態を明らかにするものである。具体的には次の3段階を踏む。①辞書ツールで日本語を調べる際、画面収録機能を起動して検索画面を録画してもらう。②その際、発話思考法を併用して思考内容を言葉にし、その発話も録音してもらう。③意図が不明確な行動は、フォローアップインタビューにより、意図の解釈を裏づける。2021年度はデータの収集を中心に行い、2022年度はデータの分析と研究発表を行う。

Outline of Final Research Achievements

The aim of this study was to clarify learners' difficulties in using dictionary tools and how to improve them by recording and analyzing their online vocabulary search behavior through screen recording to see how learners of Japanese use their smart phones as dictionaries. In terms of recording, we were able to collect data on vocabulary search behavior from 111 learners from 10 universities across China, Korea, Taiwan, Vietnam, the UK, Germany, and Japan, including approximately 3,000 videos and 4,000 sheets. In terms of analysis, the lexical search behavior was classified into four stages: input language, input method, search resource, and search process, suggesting that each stage has its own difficulties and that these difficulties need to be improved in the dictionary tool side.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本語学習者は現在紙の辞書はほとんど使わず、スマホに依存している。しかし、スマホを辞書として使用した場合、多様な問題点が存在する。本研究では、スマホの画面録画機能を用いて世界各地の学習者の辞書検索行動を大量に収集・分析し、日本語学習者の辞書にたいするニーズや困難点を明らかにした。こうした調査結果は、教室での辞書使用やオンラインの辞書開発に役立ち、日本語の学習環境の改善につながることが期待できる。

Report

(3 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 5 results)

  • [Journal Article] 学習者はどのように日本語を学ぶのか―ポストコロナ時代における日本語運用データの収集法―2023

    • Author(s)
      石黒圭
    • Journal Title

      東アジア日本学研究

      Volume: 9 Pages: 5-20

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] スマホはどこまで日本語学習の役に立つのか―イギリス国内における日本語学習者の辞書ツールの使用実態―2023

    • Author(s)
      石黒圭
    • Organizer
      英国日本語教育学会・国際交流基金ロンドン日本文化センター共催日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ドイツ国内における日本語学習者の辞書ツールの使用実態―スマホによる語彙検索行動の適切な支援のために―2023

    • Author(s)
      石黒圭
    • Organizer
      ドイツ語圏大学日本語教育研究会シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] スマホを使った日本語学習者の辞書検索を支援する―世界の日本語学習者の辞書ツールの使用実態から―2023

    • Author(s)
      石黒圭
    • Organizer
      令和4年度NINJAL日本語教師セミナー(国内)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 文化によってここまで違う! 世界の日本語学習者の辞書ツール使用事情―スマホによる語彙検索行動の適切な支援のために―2023

    • Author(s)
      石黒圭
    • Organizer
      第47回社会言語科学会研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学習者はどのように日本語を学ぶのか―ポストコロナ時代における日本語運用データの収集・分析法―2022

    • Author(s)
      石黒圭
    • Organizer
      第四回東アジア日本学研究国際シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本語学習者の辞書使用の実態調査2022

    • Author(s)
      石黒圭・吉甜・佐野彩子
    • Organizer
      国立国語研究所オープンハウス2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語学習者の辞書使用の実態調査―中国語・韓国語母語話者の語彙検索行動を中心に2022

    • Author(s)
      吉甜・佐野彩子
    • Organizer
      日本語学会秋季大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] オンライン時代における日本語研究のためのデータ収集法2022

    • Author(s)
      石黒圭
    • Organizer
      台湾国立政治大学日本語文学系講演会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] アジアにおける日本語学習者の辞書使用の実態―スマホによる辞書引き行動の動画調査の紹介―2022

    • Author(s)
      石黒圭
    • Organizer
      NINJALシンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-07-13   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi