• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of New Teaching Materials and Instructional Methods for Kanji Writing and Fraction Learning Based on Tactile Kinesthesia

Research Project

Project/Area Number 21K18478
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Sashima Tsuyoshi  筑波大学, 人間系, 准教授 (20241763)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 福田 奏子  宇都宮大学, 共同教育学部, 助教 (20844799)
Project Period (FY) 2021-07-09 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords触運動感覚 / 漢字書字 / 算数学習 / 教材 / 指導法 / 分数学習
Outline of Research at the Start

文字は書いて覚え、算数では算数セットなど具体物を操作してイメージ化することが重要である。この研究では、盲児や弱視児の一連の研究成果に立脚して、全ての子どもに適用可能な触運動感覚に依拠した①新しい漢字書字及び分数学習の教材を開発し、指導法の検討とその評価を行う。初等教育の教科教育における触運動感覚を活用した具体物の操作・体験活動の重要性を検証し、新しい初等教育教科指導法の視座を示したい。

Outline of Final Research Achievements

We created and developed a tactile number block to promote children's intuitive manipulation and imagery of quantities up to 10, and a fraction learning material that relies on tactile-motor sensation. An evaluation study was conducted with blind school children, and it was verified that both materials were easy to imagine and useful for blind children. Regarding the materials for writing Kanji characters, when students with cerebral palsy who have visual perception disorder were taught using tactile Kanji materials, nearly 90% of the Kanji characters they had not learned were mastered. In addition, we designed and created teaching materials for all the kanji appearing in elementary education by using PowerPoint presentations, and published them as "Moving Kanji Stroke Order Teaching Materials," which can be downloaded from our website.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

文字は書いて覚え、算数では算数セットなど具体物を操作してイメージ化することが重要である。本研究では、盲児や弱視児の一連の研究成果に立脚して、全ての子どもに適用可能な触運動感覚に依拠した①新しい漢字書字及び、②触覚に依拠した数のブロックと分数学習の教材を開発した。初等教育の教科教育における触運動感覚を活用した具体物の操作・体験活動の重要性を検証し、新しい初等教育教科指導法に寄与する知見として社会的意義がある。また、分数教材は製品化し、「動く漢字筆順教材」をHPより公開し誰でも活用できるようにした点は、教育実践に資する点で意義がある。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2024 2023 2022 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 盲乳幼児・盲重複障害児の思考力をはぐくむ教具(2) ー発達・発達段階と触探索の拡大ー2024

    • Author(s)
      佐島 毅
    • Journal Title

      視覚障害教育ブックレット

      Volume: 54 Pages: 10-17

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 盲乳幼児・盲重複障害児の思考力をはぐくむ教具 ー思考する力は手で見て育つー2023

    • Author(s)
      佐島 毅
    • Journal Title

      視覚障害教育ブックレット

      Volume: 53 Pages: 10-17

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 筆順を動的に提示する漢字教材の作成と活用について2022

    • Author(s)
      戸嶋純那・二宮一水・橋本 陸・舘下智子・吉本 萌・岩田恵美・佐島順子・佐島 毅
    • Journal Title

      弱視教育

      Volume: 60 Pages: 40-44

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 盲児童生徒における「分数のわり算」の指導法に関する研究-触覚的イメージに依拠した文章題と操作可能な教具の有用性の検討-2022

    • Author(s)
      岩田恵実・佐島毅
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 46 Pages: 137-147

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 乳幼児期における盲児の知的発達に関する文献的考察 ―触知覚の影響に焦点を当てて―2023

    • Author(s)
      宮田桃佳・小森朱里・森本朝子・中西雄飛・佐島毅
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 触覚に依拠した数のブロックの作成と評価触覚に依拠した数のブロックの作成と評価 ―10までの数量感覚を促すために―2023

    • Author(s)
      小森朱里・宮田桃佳・森本朝子・中西雄飛・佐島毅
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 思考能力の発達段階に応じた認知・概念学習と教具―思考におけるタテの発達・ヨコの発達と盲重複障害児への指導の実践知から―2022

    • Author(s)
      佐島 毅・福田奏子・二宮一水・岩田恵実・戸嶋純那・松本健太郎
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 筆順を動的に呈示する漢字教材の作成と活用について2022

    • Author(s)
      戸嶋 純那・二宮 一水・舘下 智子・吉本  萌・岩田 恵美・佐島 順子・佐島 毅
    • Organizer
      日本弱視教育研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] In Touch 触って学ぶ2023

    • Author(s)
      佐島毅・福田奏子監訳
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • ISBN
      9784863716742
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 動く筆順漢字教材

    • URL

      https://office-sashima.org/lowvision/lowvision-kanji/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-07-13   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi