• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Implementing Partnership-Based Service Learning in Elementary, Secondary and Higher Education

Research Project

Project/Area Number 21K18479
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

KARAKI KIYOSHI  筑波大学, 人間系, 教授 (40273156)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 秋吉 恵  立命館大学, 共通教育推進機構, 教授 (00580680)
秋元 みどり  青山学院大学, シビックエンゲージメントセンター, 助手 (20729959)
倉本 哲男  静岡文化芸術大学, 文化政策学部, 教授 (30404114)
石筒 覚  高知大学, 教育研究部総合科学系地域協働教育学部門, 准教授 (50314977)
宮崎 猛  創価大学, 教職研究科, 教授 (50440227)
市川 享子  東海大学, 健康学部, 准教授 (80803395)
山口 洋典  立命館大学, 共通教育推進機構, 教授 (90449520)
Project Period (FY) 2021-07-09 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywordsサービスラーニング / パートナーシップ / 初等中等高等教育の一貫性 / SOFARモデル / 初等中等高等教育
Outline of Research at the Start

本研究では、初等(小学校)・中等(中学校及び高等学校)・高等(大学)の各教育段階で様々に取り組みが進められているサービスラーニング(Service Learning)に注目し、パートナーシップ(Partnership)という観点よりその再検討を行い、パートナーシップに基づくサービスラーニングの実装化に向け、プログラム開発・評価モデルを確立するとともに、モデル実施を可能とする方法を解明する。

Outline of Final Research Achievements

The results of this study can be summarized in three points. First, we were able to clarify the nature of service-learning programs that are consistent across primary, secondary, and higher education from the perspective of partnership. Second, we were able to confirm the effectiveness of the SOFAR model in evaluating partnerships. Third, we were able to clarify issues that need to be considered in the future in order to enhance partnerships.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

サービスラーニングは、その意義が高く評価されながらも、十分な実装化に至っていない。その理由の一つに、パートナーシップの不十分さがある。サービスラーニングにとって、関係者のパートナーシップは生命線である。サービスラーニングの実装化に向け、パートナーシップの観点からプログラムをどのように開発、評価するのか。この際に有効に活用できるのがSOFARモデルである。本研究では、SOFARモデルを活用して、小学校、中学校、高等学校、大学のサービスラーニングプログラムを検討し、SOFARモデルの有効性を検証した。今後、SOFARモデルをさらに精緻化し、サービスラーニングの取り組みが進展することが期待される。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (33 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (15 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 6 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results,  Invited: 2 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] PBLの風と土・第28回 担い手を理論がつなぎ方法論でつなげる2024

    • Author(s)
      山口洋典
    • Journal Title

      対人援助学マガジン

      Volume: 56 Pages: 207-212

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Study on Competency Development for Service-Learning and Community Engagement Practitioners : Case Study of Capacity Building Programs for University Faculty and Staff in Japan2023

    • Author(s)
      秋元 みどり
    • Journal Title

      青山スタンダード論集

      Volume: 18 Pages: 217-241

    • DOI

      10.34321/22623

    • ISSN
      18806430
    • URL

      https://opac.agulin.aoyama.ac.jp/iwjs0011opc/TF01311295

    • Year and Date
      2023-01-16
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] PBLの風と土・第27回 地域貢献は教育・研究・活動との交差点2023

    • Author(s)
      山口洋典
    • Journal Title

      対人援助学マガジン

      Volume: 55 Pages: 158-163

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] PBLの風と土:(24)よりよい地域のために大学は地域と共に2023

    • Author(s)
      山口 洋典
    • Journal Title

      対人援助学マガジン

      Volume: 13(4) Pages: 176-181

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] コロナ禍における居場所づくり-越境知としてのボランティア学を求めて-2023

    • Author(s)
      坂中俊介・蔵田翔・佐藤すみれ・山口洋典・横関つかさ
    • Journal Title

      ボランティア学研究

      Volume: 23 Pages: 43-53

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ポストCOVID-19における越境的支援のかたち-否定しない/学び続ける-2023

    • Author(s)
      今井紀明・宗田勝也・山口洋典
    • Journal Title

      ボランティア学研究

      Volume: 23 Pages: 7-19

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 再論・大学と震災とボランティアセンター-国際ボランティア学会第23回大会トークセッション-2023

    • Author(s)
      川原直也・八重樫綾子・赤澤清孝・其田雅美・山口洋典
    • Journal Title

      ボランティア学研究

      Volume: 23 Pages: 21-32

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コロナ禍における大学でのサービス・ラーニングの実践報告2022

    • Author(s)
      秋元 みどり
    • Journal Title

      青山スタンダード論集

      Volume: 17 Pages: 81-94

    • DOI

      10.34321/22186

    • NAID

      40022814959

    • ISSN
      18806430
    • URL

      https://opac.agulin.aoyama.ac.jp/iwjs0011opc/TF01310790

    • Year and Date
      2022-01-16
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] PBLの風と土:(21)自己と社会の関係性を市民性向上で醸成2022

    • Author(s)
      山口 洋典
    • Journal Title

      対人援助学マガジン

      Volume: 13(1) Pages: 207-212

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] PBLの風と土:(22)大学と地域が共に見上げる北極星として2022

    • Author(s)
      山口 洋典
    • Journal Title

      対人援助学マガジン

      Volume: 13(2) Pages: 209-214

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] PBLの風と土:(23)協力的な関係にて学びと成長の旅仲間に2022

    • Author(s)
      山口 洋典
    • Journal Title

      対人援助学マガジン

      Volume: 13(3) Pages: 166-171

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 地域連携教育を担う教職員の資質・能力の形成-大学での実践を中心とした文献レビューによる研究課題の検討-2022

    • Author(s)
      秋元みどり
    • Journal Title

      日本福祉教育・ボランティア学習学会研究紀要

      Volume: 37 Pages: 81-94

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] トランスビューからマルチビューへの展開を通した経験の物語化への方法論-ボランティア体験の言語化を促進する実践的研究へアプローチとして-2022

    • Author(s)
      山口洋典・北出慶子・遠山千佳・村山かなえ・安田裕子
    • Journal Title

      ボランティア学研究

      Volume: 22 Pages: 97-112

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 経験学習型教育における「書くこと」を通じた学生の学び-立命館大学サービス・ラーニング科目におけるリフレクティヴ・ライティング-2022

    • Author(s)
      木村充・河井亨・山口洋典・秋吉恵・宮下聖史
    • Journal Title

      立命館高等教育研究

      Volume: 22 Pages: 85-98

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 海外体験学習における第3の道:オンライン実践-コロナ禍で実施されたNGOとの協働事例から-2022

    • Author(s)
      秋吉恵・小峯茂嗣・藤掛洋子・磯野昌子・田中治彦
    • Journal Title

      立命館高等教育研究

      Volume: 22 Pages: 37-54

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 能登地震における在留外国人の被災地ボランティア2024

    • Author(s)
      宗田勝也・山口洋典
    • Organizer
      第25回 国際ボランティア学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] High School-University Cooperative Program Incorporating Service-Learning and Entrepreneurship Education -Educational Effectiveness of Social Contribution Projects in SAGE JAPAN2023

    • Author(s)
      Takeshi Miyazaki
    • Organizer
      2023 IARSLCE Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 探究を深めるサービス・ラーニング―協働的学びを育てる高大連携の可能性ー2023

    • Author(s)
      宮崎猛
    • Organizer
      第7回 日本サービス・ラーニングネットワーク全国フォーラム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Examining the impact of community organization strategies on the range of actors experiencing relational fluctuations in community-based learning: Insights from a program in Western Japan2023

    • Author(s)
      Megumi Akiyoshi, Megumi Morita Maki Okunuki, Kazuyuki HATA, SAKURAI Noriko
    • Organizer
      2023 IARSCLE Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Building a Community Perspective on Volunteering Theory2023

    • Author(s)
      Kyoko Ichikawa
    • Organizer
      2023 ARNOVA-Asia Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 地域連携学習における専門的役割-サービス・ラーニング実践者の資質・能力に着目して-2022

    • Author(s)
      秋元 みどり
    • Organizer
      日本国際教育学会第33回研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] High School and University Students’ Partnership Program Incorporating Service-Learning and Entrepreneurship Education2022

    • Author(s)
      Takeshi Miyazaki
    • Organizer
      2022 NCSS International Assembly Annual Meeting
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学生の地域活動は地域に何かをもたらし得るのか?:活動に関わるステークホルダー間の関係性からの考察2022

    • Author(s)
      秋吉恵・森田恵・奥貫麻紀・秦憲志
    • Organizer
      国際ボランティア学会第23回大会企画セッション
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 地域連携教育を担う教職員の資質・能力の形成-大学での実践を中心とした文献レビューによる研究課題の検討-2021

    • Author(s)
      秋元みどり
    • Organizer
      日本福祉教育・ボランティア学習学会 第27回埼玉大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] The process of learning and growing of peer supporters through place management: for curriculum and co-curriculum hybridization2021

    • Author(s)
      Hironori Yamaguchi, Kanae Murayama, Keiko Kitade, Chika Tohyama and Yuko Yasuda
    • Organizer
      PBL2021 International Conference, PAN-PBL Association
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How Service-Learners Deepen Their Relationships and Design Their Lives: Introducing the Metaphor of Earth, Wind, and Waves in Disaster Revitalization Programs2021

    • Author(s)
      Hironori Yamaguchi, Megumi Akiyoshi, Toru Kawai, Seishi Miyashita
    • Organizer
      IARSLCE 2021 Virtual Gathering, The International Association for Research on Service-Learning and Community Engagement (IARSLCE)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Creating a Future of Service-Learning in Japan: Reviewing Political Context and New Mission of Engaged Campus2021

    • Author(s)
      Hironori Yamaguchi, Kyoko Ichikawa, Atsuko Kuronuma, Takeshi Miyazaki
    • Organizer
      IARSLCE 2021 Virtual Gathering, The International Association for Research on Service-Learning and Community Engagement (IARSLCE)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] ポスト資本主義時代の地域主義2024

    • Author(s)
      真崎 克彦、藍澤 淑雄
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750357522
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] School-Based Curriculum Management -Teacher Education and Lesson Study Perspective-2024

    • Author(s)
      Tetsuo Kuramoto
    • Total Pages
      233
    • Publisher
      Fukuro publishing
    • ISBN
      9784861869044
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] はじめて学ぶ生徒指導とキャリア教育[第2版]2023

    • Author(s)
      長島 明純、宮崎 猛、吉川 成司、渡辺 秀貴、大久保 俊昭、井上 信良
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623097388
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 国際理解教育と多文化教育のまなざし2023

    • Author(s)
      森茂 岳雄、川﨑 誠司、桐谷 正信、中山 京子
    • Total Pages
      480
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750355719
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] アメリカにおけるカリキュラムマネジメントの研究- Service-Learningの視点から -2022

    • Author(s)
      倉本哲男
    • Total Pages
      345
    • Publisher
      ディスカヴァー・トゥエンティワン
    • ISBN
      9784861863332
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] Lesson Study and Curriculum Management in Japan -Focusing on Action Research-2021

    • Author(s)
      Tetsuo Kuramoto & Associates
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      ディスカヴァー・トゥエンティワン
    • ISBN
      9784861868375
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-07-13   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi