• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Educational Support for Gifted from Inclusive Education Theory

Research Project

Project/Area Number 21K18486
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

Ishida Sachiyo  千葉大学, 教育学部, 教授 (30337852)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 是永 かな子  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 教授 (90380302)
中道 圭人  千葉大学, 教育学部, 教授 (70454303)
伊藤 駿  広島文化学園大学, 学芸学部, 講師 (90883695)
Project Period (FY) 2021-07-09 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords優秀児 / インクルーシブ教育 / ギフテッド / イギリス / スウェーデン / デンマーク / ノルウェー / フィンランド / 知的ギフテッド / 北欧 / 北ヨーロッパ / 特別支援教育 / タレンテッド
Outline of Research at the Start

【問題】知能指数が非常に高く、科学やスポーツ、芸術等の特定の学術分野に秀でたギフテッドやタレンテッドとも呼称される優秀児の中には理解力の高さやこだわりのために学校で困難を抱える者が少なからずみられるが、支援や教育を検討するための基礎研究が不足している。
【目的】インクルーシブ教育の理念は学校で困難を抱える優秀児にとっても機能するかを学術的問いとし、北ヨーロッパにおける優秀児への支援システムの知見から、優秀児への教育的支援を展望する。
【挑戦的研究としての位置づけ】特別支援教育の制度設計を再検討する挑戦的研究であり、学習指導要領が価値をおく多様な教育ニーズに関する研究を大きく前進させるものである。

Outline of Final Research Achievements

The academic question in this study was whether the inclusive educational idea can work for the excellent children who have difficulties in school, and the concept of the excellent child was examined as a basic research and the educational challenges faced by excellent children in Japanese primary schools were analysed. Through the research, the inclusive idea as a process of expanding the scope to include the diversity of educational needs in order to provide an inclusive, equitable and high quality education works for children of excellence, but the system is still under construction in Japan.
In the UK, support was captured within the framework of SEN, and in Denmark, support groups and courses were established within primary schools. On the other hand, in Norway, Sweden and Finland, it was left to the discretion of the school and the accumulation of research was an urgent issue.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

多くの学校や関係機関において、適切な指導や支援の対象者は「障害を有する」児童が想定され、学校や学級に適応できるよう当該児の長所を伸ばし欠点を補う、または、不足する知識や技能を身につける補充プログラムが中心である。しかし、優れた能力を一層伸ばす向上プログラムをシステムに含むことでインクルーシブ教育がさらに推進されることが示唆された。本研究では、優秀児教育をインクルーシブ教育理念のなかで国内外の研究者らと議論し検証することを通して、教育システムの制度設計を再検討することができた。また、特別支援教育学をベースとしながらも、発達心理学や社会福祉学を活用したことで学際的に研究課題にアプローチできた。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (38 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (5 results) Journal Article (17 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 10 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (6 results)

  • [Int'l Joint Research] ダンディー大学/ロンドン大学(英国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] インランド応用科学大学(ノルウェー)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] インランド応用科学大学(ノルウェー)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ダンディー大学(英国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ダンディー大学/ロンドン大学(英国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] フィンランドの通常学校における多様な学びの保障2024

    • Author(s)
      是永かな子・石田祥代
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 84 Pages: 211-216

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 多層指導モデルMIMを用いた特別支援教育研修(第八報)2024

    • Author(s)
      是永かな子・田島麻里
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 84 Pages: 217-233

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高知県授業UDの観点からの小学校低学年算数の授業分析2024

    • Author(s)
      廣瀬空・近藤修史・是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 6 Pages: 179-186

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] フィンランドにおける協働教授とインクルーシブ教育の関連性の研究2024

    • Author(s)
      是永かな子・石田祥代
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 6 Pages: 173-178

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 北欧におけるギフテッド教育の現状2023

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      日本LD研究

      Volume: 32(4) Pages: 1-8

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] デンマークにおけるギフテッド教育2023

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 44(4) Pages: 354-367

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 特別な教育的ニーズのある優秀児とその教育的支援に関する動向2023

    • Author(s)
      石田祥代
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 44(4) Pages: 323-333

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 就学前におけるギフテッドのスクリーニングの可能性の検討2023

    • Author(s)
      中道圭人・高橋実里・杉田克生
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 44(4) Pages: 334-343

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] デンマークにおけるギフテッド教育─ギフテッドの定義やニーズ、早期発見、介入方法─2023

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 44(4) Pages: 354-367

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] イギリスにおけるギフテッドの子どもたちに対する教育2023

    • Author(s)
      伊藤駿
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 44(4) Pages: 368-376

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校の国語科に注目した授業のユニバーサルデザインの実践―授業参加促進と学力向上およびギフテッドの生徒の学習保障に注目して―2023

    • Author(s)
      岡部茉央・是永かな子・岩城裕之・田村康忠・松本直子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 5 Pages: 193-200

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ギフテッドの子ども支援に関する研究動向と課題-かれらが抱える困難さとその支援方策に着目して-2023

    • Author(s)
      村上詩織・伊藤駿
    • Journal Title

      子ども学論集

      Volume: 13 Pages: 00-00

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 幼児におけるネガティブ刺激への情動的反応,心の理論,仲間関係の関連2022

    • Author(s)
      中道圭人・中道直子・中澤 潤
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 70 Pages: 127-133

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スウェーデンにおけるインクルーシブ教育の観点に基づく優秀児の教育的支援2022

    • Author(s)
      是永かな子・石田祥代
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 82 Pages: 149-155

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 不登校対応としての中学校校内適応指導教室の可能性2022

    • Author(s)
      竹村三枝・是永かな子・澳本典子・三野和香子・大谷俊彦
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 4 Pages: 111-122

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 古味梢・是永かな子2022

    • Author(s)
      特別な支援が必要な生徒に対する小規模中学校におけるチーム支援体制づくり
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 4 Pages: 199-205

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Examining the indirect effects of kindergarteners' executive functions on their academic achievement in the middle grades of elementary school.2021

    • Author(s)
      Nakamichi, N.,Nakamichi, K., & Nakazawa,J.
    • Journal Title

      Early Child Development and Care

      Volume: - Issue: 10 Pages: 1-14

    • DOI

      10.1080/03004430.2021.1913135

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 高知能幼児での「ギフティッド行動特性」評価の有能性2023

    • Author(s)
      杉田克生・杉田記代子・中道圭人・髙橋実里
    • Organizer
      日本小児神経学会 第224回千葉地方会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 抑制制御の成長度が小学3年時の学業達成に及ぼす影響2023

    • Author(s)
      中道圭人・中道直子・中澤 潤
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児における「事象全体の確率」に基づく法則の学習2023

    • Author(s)
      林冬美・中道圭人
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Statistical learning of facial cues based on observed evidence in young children.2023

    • Author(s)
      Takahashi, M., & Nakamichi, K.
    • Organizer
      2023 Society for Research in Child Development
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The elementary schooler’s growth in inhibitory control predicts the academic achievements in Grade 3.2023

    • Author(s)
      Nakamichi, K., Nakamichi, N., & Nakazawa, J.
    • Organizer
      2023 Society for Research in Child Development
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校における算数科授業ユニバーサルデザイン―段階的支援を考慮した一斉指導―2022

    • Author(s)
      廣瀬空・近藤修史・是永かな子
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 日本におけるギフテッド支援が有効な当事者及び関係者への聞き取り調査―デンマークやスウェーデンの取り組みも念頭に―2022

    • Author(s)
      是永かな子
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ギフテッドの子どもが学校で抱える困難とその対応に関する研究2022

    • Author(s)
      中西美裕・村上詩織・伊藤駿
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会第28回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ギフテッド傾向の子どもへのオンライン空間を用いた支援の検討2022

    • Author(s)
      村上詩織・伊藤 駿・ 佐藤駿一
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] The Research for Supporting Gifted and Talented Pupils in Metaverse2022

    • Author(s)
      Shun Ito, Shiori Murakami, Shunichi Sato
    • Organizer
      WCCE2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 授業づくりネットワーク472024

    • Author(s)
      是永かな子 ネットワーク編集委員会(編)
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] スウェーデンを知るための60章2024

    • Author(s)
      是永かな子 村井誠人(編著)
    • Total Pages
      396
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750329987
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 神経発達症児童への包括的治療教育プログラムガイドブック2023

    • Author(s)
      石田祥代・是永かな子・中道圭人・伊藤駿 杉田克生(編)
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      千葉大学子どものこころの発達教育センター出版
    • ISBN
      9784991312526
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 未来をひらく子ども学2023

    • Author(s)
      伊藤駿(編著)
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571102035
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] よくわかる教育心理学[第2版]2022

    • Author(s)
      中道 圭人(中澤 潤編)
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623093786
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] インクルーシブな学校をつくる2021

    • Author(s)
      石田 祥代、是永 かな子、眞城 知己
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623091027
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-07-13   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi