• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Curriculum Development of Japanese Critical Mathematics Education to Nurture Critical Mathematical Literacy

Research Project

Project/Area Number 21K18511
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Baba Takuya  広島大学, 人間社会科学研究科(国), 教授 (00335720)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中和 渚  関東学院大学, 建築・環境学部, 准教授 (00610718)
島田 功  日本体育大学, 児童スポーツ教育学部, 教授 (30709671)
福田 博人  岡山理科大学, 教職支援センター, 講師 (30803522)
服部 裕一郎  岡山大学, 教育学域, 准教授 (50707487)
高阪 将人  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授 (50773016)
Project Period (FY) 2021-07-09 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords数学教育 / カリキュラム開発 / 批判的数学教育 / 社会的オープンエンドな問題 / 社会的公正 / トランス・サイエンスな問題 / 価値観 / 数学的モデル / 数学的リテラシー
Outline of Research at the Start

コロナ危機のように社会的に重要な課題は、多くの場合数量的な分析が可能になっている。その意味を考える力を育てる教育が求められている。しかしコロナ危機の場合のように専門的分析が必要であるとともに、それを具体的にアクションにつなげていくには、意見が分かれることが多い。ここで言う「意味を考える」というのは、この根拠をもって意見を言うこと、異なる意見を持った人と話し合うこと、それらを通して集団としての意思決定を行うことなどを指している。以上を象徴的に言えば、計算の答えを出す数学教育から、「数量の意味を考える数学教育」への展開と言える。その基礎的研究を行う。

Outline of Final Research Achievements

This research target at nurturing critical mathematical literacy through socially open-ended problems. The duration coincides with prevalence of COVID 19 pandemic, and the team made use of online meeting system. The two original members, who participated at the beginning and later get retired, continued to participate the project. We conducted the three points.
(1) we collected and summarized the related examples. (2) We verified examples by focusing on social justice and ethical issues. (3) We discussed these examples comprehensively from the perspectives of construction, objectives, materials, and summarized new mathematics education principles across school stages and various subjects. The team made an invited lecture, books, reviewed paper and also released the result to the general public through website.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教科「数学科」は、学問「数学」の影響が大きく受け、ともすれば教科の論理が優勢で、オープンエンドな問題に表出する価値観はノイズ(関係ないもの)としてみなす傾向を生んだ。本研究では、むしろ価値観を積極的に扱うことに学術的意義がある。そのような問題を「社会的オープンエンドな問題」と呼び、その解決において数学的モデルと価値観の融合を図り、新しい数学教育の可能性を開いた。
さらに本研究では、幼小中高大という各教育段階と教科横断的な実践を行い、「社会的オープンエンドな問題による批判的思考の育成」をカリキュラム化することに道を開いた。AI時代における批判的思考の育成の基礎を形作り、社会的意義がある。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (31 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (13 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 10 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 3 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 数学教育における「批判的思考」の社会的文脈からの具体化―プロ野球のトリプルスリー達成におけるリスクに着目して―2023

    • Author(s)
      久保良宏・菅原大・太刀川祥平
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌「数学教育」

      Volume: 104 Pages: 2-13

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Local competence and model eliciting activities2023

    • Author(s)
      Baba, T.
    • Journal Title

      AIP Conference Proceedings

      Volume: 2733(1) Pages: 030010-030010

    • DOI

      10.1063/5.0160578

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「論説:価値観が問われる算数の授業」2023

    • Author(s)
      島田功
    • Journal Title

      初等教育資料(文部科学省教育課程課編集)

      Volume: No,1037, 9月号 Pages: 66-69

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 批判的思考力の育成と評価を志向した高校数学における教材の開発とその実践―社会的オープンエンドな問題「マヨネーズの絞り口を提案しよう」を通して―2023

    • Author(s)
      服部裕一郎・井上優輝・松原和樹・袴田綾斗・久冨洋一郎
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌『数学教育学研究』

      Volume: 28(2) Pages: 77-97

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校数学授業における算数・数学の問題発見・解決の過程の具現化―「日常生活の事象の数学化」及び「活用・意味づけ」の過程の強調―2023

    • Author(s)
      圓岡悠・服部裕一郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 数学教育

      Volume: 105(3) Pages: 2-14

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development of Socio-critically Open-ended Problems for Critical Mathematical Literacy: A Japanese Case2021

    • Author(s)
      Hattori, Y., Fukuda, H. & Baba
    • Journal Title

      Journal of Educational Research in Mathematics

      Volume: 31(3) Issue: 3 Pages: 357-378

    • DOI

      10.29275/jerm.2021.31.3.357

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Analyzing Students’ Conceptions Underlying the Errors in Algebraic Expressions: A Case Study on Cambodian Ninth Grade Students2021

    • Author(s)
      Chea Soth, Takuya Baba
    • Journal Title

      Journal of Science and Mathematics Education in Southeast Asia

      Volume: 44 Pages: 22-40

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] PISA 数学的リテラシーと科学的リテラシーの関連性に関する研究 ―「数学的な内容」の4つの領域に着目したPISA2012の二次分析から―2021

    • Author(s)
      渡邊耕二、高阪将人
    • Journal Title

      宮崎国際大学教育学部紀要『教育科学論集』

      Volume: 8 Pages: 124-135

    • NAID

      120007178556

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Mathematics Education for Trans-Scientific Issues: Implementability of a Socio-Critical Modeling Approach/Rationale for Our Research Project(トランス・サイエンスな問題に対応する数学教育:社会批判的モデリングの実装可能性―課題研究 企画趣旨―)2021

    • Author(s)
      服部 裕一郎・上ヶ谷 友佑・石橋 一昴
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 127-128

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_127

    • NAID

      130008131486

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Posing a Quasi-Society in the Problem Context of Socio-Critical Modeling: 'Quadratic Voting' as Teaching Materials(社会批判的モデリングの問題文脈における疑似社会の設定―「クアドラティックボーティング」の教材化―)2021

    • Author(s)
      服部 裕一郎・上ヶ谷 友佑・石橋 一昴
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 137-140

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_137

    • NAID

      130008131480

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Intellectual Need: A Key Motivation Toward Critically Understanding the Roles of Mathematical Modeling in Society(知的必要性:数学的モデリングの役割の批判的理解への鍵となる動機)2021

    • Author(s)
      上ヶ谷 友佑・石橋 一昴・服部 裕一郎
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 129-132

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_129

    • NAID

      130008131481

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Exploration of Socio-Critical Modeling Teaching Materials from the Perspective of Risk Communiation(リスクコミュニケーションを視点とした社会批判的モデリングの教材の探求)2021

    • Author(s)
      石橋 一昴・上ヶ谷 友佑・服部 裕一郎
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 133-136

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_133

    • NAID

      130008131479

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Some perspectives for implementability of statistics education based on socio-critical modelling approach(社会批判的モデリングに基づく統計教育の実装に向けた展望)2021

    • Author(s)
      福田 博人
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 149-152

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_149

    • NAID

      130008131470

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 就学前教育における批判的数学教育の可能性の検討-アーギュメンテーションに基づく児童の対話の試行的分析-2023

    • Author(s)
      中和渚・高阪将人・大谷洋貴
    • Organizer
      日本科学教育学会第47回年会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 算数科の社会的オープンエンドな問題(ルール作り問題)における小学生の思考の様相を探る-「学年横断」に見られる価値観と数学的モデルと批判的数学的リテラシーに焦点を当ててー2023

    • Author(s)
      島田功
    • Organizer
      日本科学教育学会第47回年会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「社会批判的オープンエンドな問題に着目した中等教育段階における教材可能性:コロナパンデミックに関わる実践研究のレビューから」2023

    • Author(s)
      福田博人・服部裕一郎
    • Organizer
      日本科学教育学会第47回年会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「数学教育における「批判的リテラシー」の表出に関する一考察-自転車の危険性に対する学生・生徒の考え方に着目して-」2023

    • Author(s)
      久保良宏
    • Organizer
      日本科学教育学会第47回年会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Mathematics education in Japan, Problem solving2022

    • Author(s)
      Takuya Baba
    • Organizer
      SEAMEO-QITEP math camp
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Transdisciplinaryアプローチに依拠した高校数学科・家庭科の授業実践とその考察 ―人生すごろくにおける数的情報の取り扱いに着目して―2022

    • Author(s)
      中和渚, 森田大輔, 高阪将人
    • Organizer
      全国数学教育学会第57回研究発表会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校家庭科と数学科における教科横断授業に関する実践家・研究者間の協働省 察の分析2022

    • Author(s)
      中和 渚, 高阪 将人, 小林 久美, 森田 大輔, 齋藤 和可子, 渡辺 快
    • Organizer
      日本科学教育学会第 46 回年会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校家庭科と数学科における教科横断授業内容と生徒の記述に基づく反応類型2022

    • Author(s)
      小林久美, 中和渚, 齋藤和可子, 高阪将人, 森田大輔, 渡辺快
    • Organizer
      日本科学教育学会第 46 回年会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 数学的モデリング教材のカテゴリーに関する考察:社会的オープンエンドな問題の視点から2022

    • Author(s)
      中和渚, 森田大輔, 高阪将人
    • Organizer
      全国数学教育学会第57回研究発表会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 数学的モデリング教材のカテゴリーに関する考察:社会的オープンエンドな問題の視点から2022

    • Author(s)
      馬場卓也,島田功,服部裕一郎,福田博人
    • Organizer
      全国数学教育学会第57回研究発表会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Openness of Problem Solving in the 21st Century: Mathematical or Social?2021

    • Author(s)
      Takuya Baba
    • Organizer
      International Congress on Mathematics Education
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Sustainable Development from Social Perspective: a Case of Shobara City, Hiroshima Prefecture2021

    • Author(s)
      Takuya Baba
    • Organizer
      Asia Pacific Research Association on Curriculum Studies Inc.
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本の小学生が持つ算数と理科の情意面の特徴について ―TIMSS2019 小学校4 年生調査の二次分析から―2021

    • Author(s)
      高阪将人、渡邊耕二
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Aspects of fair-minded critical thinking in mathematics education: Based on the perspective of critical mathematics education,2021

    • Author(s)
      Hattori, Y. & Fukuda, H
    • Organizer
      International Congress on Mathematical Education
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Categories and Their Relationships Among Socially Open-Ended Problems. In: Dede, Y., Marschall, G., Clarkson, P. (eds) Values and Valuing in Mathematics Education.2024

    • Author(s)
      Baba, T., Shimada, I., Hattori, Y., Fukuda, H.
    • Total Pages
      25
    • Publisher
      Springer, Singapore.
    • ISBN
      9819994535
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] Analysing Young Japanese Children’s Social Values, Mathematical Values and Mathematical Expressions. In: Dede, Y., Marschall, G., Clarkson, P. (eds) Values and Valuing in Mathematics Education2024

    • Author(s)
      Nagisa, N.
    • Total Pages
      21
    • Publisher
      Springer, Singapore
    • ISBN
      9819994535
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 多様な価値観や数学的な見方・考え方を磨く算数授業のオープンエンドアプローチ2022

    • Author(s)
      島田功・馬場卓也(編著)
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      明治図書オンライン
    • ISBN
      9784184167223
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] グローカルな社会・時代における算数数学教育2022

    • Author(s)
      馬場卓也・内田豊海・中和渚・福田博人・服部裕一郎
    • Total Pages
      198
    • Publisher
      学術研究出版
    • ISBN
      9784910733654
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-07-13   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi