• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

SELのためのラーニングアナリティクス

Research Project

Project/Area Number 21K18516
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionChikushi Jogakuen University (2023)
Kyushu University (2021-2022)

Principal Investigator

多川 孝央  筑紫女学園大学, 文学部, 准教授 (70304764)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田中 洋一  仁愛女子短期大学, 生活科学学科, 教授 (20340036)
山川 修  福井県立大学, 学術教養センター, 客員研究員 (90230325)
天野 由貴  帝京大学, 理工学部, 講師 (10988702)
Project Period (FY) 2021-07-09 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Keywords学習コミュニティ / SEL / 心拍変動 / ウェアラブルセンサ / 自律神経 / ラーニングアナリティクス
Outline of Research at the Start

本研究は高等教育の学習者を対象として、教育実践環境でのウェアラブルセンサ等を用いた学習者のデータ収集・分析により学習者の非認知的能力を評価することを介してSEL(すなわち社会情動的スキルの育成)を支援する方法(SELのためのラーニングアナリティクス)を構築することと、およびそれに立脚し自律的学習者を育成するSELの実践のためのプログラムを提案することを目指す。

Outline of Annual Research Achievements

当該年度は当初予定していたセンサデータ収集に立脚した社会情動的スキルの評価手法の構築および教育手法・プログラムの開発には至らず、プライバシーに関連する意識の調査、および社会情動的スキル育成を授業において実施する試みに関連するいくつかの研究発表を行うに留まった。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

4: Progress in research has been delayed.

Reason

研究代表者の異動に伴い、前年度までに収集したデータを継続して研究に使用してよいかという点に懸念が生じ、また異動先の大学において改めて研究倫理審査の受審などを検討する必要が生じたことにより、研究の進捗が制約された、また研究分担者も身分の変更などがあり、これに伴ってデータ収集と分析に立脚した研究体制を年度内に見直す必要が生じた。このため研究が遅れている。

Strategy for Future Research Activity

当該年度は研究代表者・分担者らの異動等により研究の進捗が制約されたが、研究組織内部において授業環境からのデータ収集について方針を検討した。これにより次年度以降については当初予定していた内容の研究を進めることが可能になるものと期待している。

Report

(3 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (12 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] A Study on Extension of an Information Media Education Class for AI and Data Science Education2024

    • Author(s)
      Takahiro Tagawa
    • Journal Title

      Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2024

      Volume: 1 Pages: 278-282

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] University Students’ Attitudes Towards Data Privacy: A Survey Report2024

    • Author(s)
      Hitoshi Inoue, Yuki Amano, Takahiro Sumiya, Takahiro Tagawa, Yoshiaki Nakano
    • Journal Title

      Proceedings of 22nd Annual Hawaii International Conference on Education

      Volume: 1 Pages: 706-713

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Preliminary Study on Data Collection from Video Sources for the Analysis and Observation of the Mental States of Learners2022

    • Author(s)
      Takahiro Tagawa, Osamu Yamakawa
    • Journal Title

      Proceedings of EdMedia + Innovate Learning 2022

      Volume: 1 Pages: 87-91

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] An Essay on the Relationship between the Characteristics of Aggregated Learning Physiological Data and the Growth of Learning Communities2022

    • Author(s)
      Koichi Yasutake, Yasukuki Nakamura, Takahiro Tagawa, Momoko Kitao, Yoshiko Tasaka
    • Journal Title

      Proceedings of EdMedia + Innovate Learning 2022

      Volume: 1 Pages: 370-385

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 大学生のデータプライバシーに関する意識調査2024

    • Author(s)
      井上 仁 , 天野 由貴 , 隅谷 孝洋 , 多川 孝央
    • Organizer
      情報処理学会第174回CE研究発表会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 社会情動的スキルを身につけるキャリア科目の設計と評価:ストレス対処力の変化2023

    • Author(s)
      田中 洋一, 多川 孝央, 山川 修, 合田 美子
    • Organizer
      第48回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 社会情動的スキルを身につけるキャリア科目の設計と評価 ―オンラインと対面との比較―2023

    • Author(s)
      田中 洋一, 多川 孝央, 山川 修, 合田 美子
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 変革に適応するキャリア教育の設計:SELによるストレス対処力の変化2022

    • Author(s)
      田中洋一,多川孝央,山川修,合田美子
    • Organizer
      教育システム情報学会(JSiSE)2022年度 第1回研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 社会情動的スキル向上プログラムにおける学習者特性による効果の違い2022

    • Author(s)
      山川修
    • Organizer
      教育システム情報学会(JSiSE)2021年度 第6回研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 変革に適応するキャリア教育の設計2022

    • Author(s)
      田中洋一, 山川修, 合田美子
    • Organizer
      教育システム情報学会(JSiSE)2021年度 特集論文研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 映像データに基づく学習者の身体活動・心的状態の情報収集についての検討2021

    • Author(s)
      多川孝央、山川修
    • Organizer
      第46回教育システム情報学会全国大会,
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Secure Base と情動知能および内発的動機の関係性に関する研究2021

    • Author(s)
      山川修
    • Organizer
      教育システム情報学会第46回全国大会(同講演論文集,pp.53-54)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] オンラインでのキャリア教育科目におけるSELの設計2021

    • Author(s)
      田中洋一, 山川修, 合田美子
    • Organizer
      教育システム情報学会第46回全国大会(同講演論文集,pp.47-48)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 大学連携授業におけるプロセス・エデュケーションの設計:フィードバックの心理的安全性への影響2021

    • Author(s)
      田中洋一,山川修,合田美子
    • Organizer
      教育システム情報学会(JSiSE)2021年度 第5回研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者養成課程における同期型遠隔授業の設計:SELの効果2021

    • Author(s)
      田中洋一,山川修,合田美子
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会(同大会発表論文集pp.P267-P268)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] SELの手法としてのライフデザインポートフォリオ2021

    • Author(s)
      山川修
    • Organizer
      日本教育工学会2021年度秋季大会(同大会講演論文集,pp93-94)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] ディープ・アクティブラーニングのはじめ方2023

    • Author(s)
      山川修,早川公
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      4861108543
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-07-13   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi