Construction of Learning Support AI Platform based on Prediction Model of Skill Forgetting
Project/Area Number |
21K18518
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
|
Research Institution | Future University-Hakodate |
Principal Investigator |
Takegawa Yoshinari 公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 教授 (60467678)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
平田 圭二 公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 教授 (30396121)
松原 正樹 筑波大学, 図書館情報メディア系, 准教授 (90714494)
|
Project Period (FY) |
2021-07-09 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
|
Keywords | 学習支援 / インタラクション / 情報デザイン / 機械学習 / HCI / AI / 技能 / インタラクティブシステム / ヒューリスティクスルール / 数理モデル |
Outline of Research at the Start |
本研究の目的はHCI技術および機械学習を統合した技能忘却モデルの構築およびAI学習支援基盤の構築である.ピアノ・書写・イラストなどの身体を伴う技能の習得には多大な時間と労力がかかる.しかし,技能を習得した後に,練習しなくなると,技能は徐々に衰退し,最終的に忘却(習得した技能ができなくなってしまうこと)する.そこで本研究は初心者(全くできない状態から初級レベルにまで上達するまで)を対象とした技能忘却モデルを構築する.そして,学習者のスキルを点検・モニタリング・診断し,学習者の要望(練習量・練習難度・再習得完了希望日など)を考慮した学習プランを構築するAI学習支援基盤を構築する.
|
Outline of Final Research Achievements |
The objective of this study is to categorize patterns of skill loss following skill gain, in order to develop a predictive model for skill retention in music games. The experiment was conducted using songs from the web-based music game ``Sparebeat.'' Participants were instructed to train daily on a piece of music slightly more challenging than their current skill level until they achieved a specified level of proficiency. Following this, participants took a break from training for at least one week, and their scores were recorded when they played the music immediately after the non-training phase. By analyzing the changes in scores during both the skill gain and loss phases, we identified three distinct patterns of skill loss.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
HCI技術の進展により、テニスや楽器演奏などの技能習得を補助する学習支援システムが提案されている。既存システムとの比較では学習効率の向上が議論されているが、技能の衰退や忘却については考慮されていない。この研究では初心者の技能忘却モデルを構築し、脳科学や認知心理学、スポーツ科学への貢献を目指している。また、忘却を活用した学習支援システムや指導方法の検討にも応用が可能であり、教育現場への貢献も期待される。
|
Report
(3 results)
Research Products
(4 results)