Project/Area Number |
21K18526
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
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Research Institution | Kokushikan University |
Principal Investigator |
INDEN Tatsuya 国士舘大学, 理工学部, 准教授 (40434279)
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Project Period (FY) |
2021-07-09 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | VR / 人工現実感 / 作業能率測定 / 生理的指標 / 脳波 / 心拍変動 / 学生製作 / RMSSD / 建設現場シミュレータ / 作業能率分析 / 建築施工教育 / VRシミュレータ / 心拍 / VR / 脳活動計測 / PBL |
Outline of Research at the Start |
本研究では,大学生の修学意欲向上を図るための革新的な体験型授業の創出を試みる. 経験工学に基づいた建設現場の学修を,VR建設現場シミュレータによる仮想演習と,実際に工具や資材を用いた施工演習の双方の観点から実施することのできるハイブリッド型の建築施工教育システムを構築し,その学修効果や意欲の変化を脳波や脈波等の生体情報から得られる視覚性課題遂行時の注意機能から検証するものである.
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to create an educational method that motivates university students to study on their own. By combining the academic approaches of construction engineering and medical engineering, we developed a hybrid experiential educational material that makes full use of both virtual practice by VR and construction practice simulating a construction site. As a result, it was found that the virtual experience of occupational accidents by the VR construction site simulator deepened safety education at construction sites. In addition, when nailing was compared between VR space and real space, no difference between them could be found in the work efficiency analysis. However, by introducing physiological indicators, trends such as the degree of concentration on work and tension-free work situations could be identified.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
今なお徒弟的な世界である建設現場の教育に対して,教場講義という“読む・聞く・見る”の間接的な学修には限界があり,建設現場で働く施工管理技術者の大半は,やむを得ず現場で改めて学び直し,自身の経験を通じて建設現場の施工管理能力を獲得しているのが現状である。このギャップを埋めるためには,在学中にいかに密度の高い経験を積めるかが鍵であり,従来適わなかった建設現場での学修をVRで実現しようとする試みは,大学生の学修意欲向上に留まらず,建築技術者や作業従事者などの建築生産人口減少に対する抜本的対策にもなり得る。
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