• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of AI-based Online Evaluation System for Global Citizenship Education

Research Project

Project/Area Number 21K18529
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionTokyo Gakugei University (2023)
Tokai University (2021-2022)

Principal Investigator

松本 佳穂子  東京学芸大学, 教職大学院, 研究員 (30349427)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 竹内 俊彦  駿河台大学, メディア情報学部, 准教授 (20327290)
加藤 由樹  相模女子大学, 学芸学部, 教授 (70406734)
加藤 尚吾  東京女子大学, 現代教養学部, 教授 (80406735)
Project Period (FY) 2021-07-09 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywordsグローバル市民性教育 / グローバル人材養成 / 発達段階別評価 / AI型評価ツール / 汎用型オンライン診断システム
Outline of Research at the Start

最近世界各地で研究と実践が進んでいる「グローバル市民性(Global Citizenship)」教育の日本における標準化と普及を目指して、各教育段階において誰もが使えるようなAI型のオンライン評価ツールを開発・提供する。代表者が長年行ってきたその構成要素に関する研究成果と世界の諸研究を照合しつつ包括的精査・分析及び統合を行い、将来の日本を担う国際的人材の能力要素を実験・検証を通じて確定する。それを段階的指導指標として提唱すると共に、発達段階に合わせた能力を測定するオンライン評価ツールを4種類(小学生用、中・高校生用、大学生用、社会人用)開発し、AI診断を含む汎用型評価システムとして提供する。

Outline of Annual Research Achievements

本研究は、最近世界各地で研究と実践が進んでいる「グローバル市民性(Global Citizenship)教育」の日本における標準化と普及に資するため、グローバル人材の要件や資質を各教育段階で測定できるような汎用型オンライン診断システムを開発・提供することを最終目的とする。AIの急速な発展を受けて、AI型の評価ツール構築を目指している。初年度に、過去の研究成果とFREPAやPISAなどの世界的枠組みを精査・統合して、将来の日本を担う国際的人材の能力要素を調査やパイロット実験による検証を通じて確定した後、各教育段階に合わせた教育目標・指標を作成し、それに基づく評価ツール(エッセイテストとチェックリストの組み合わせ4セット)を開発した。その後2年間は約400名のバックグラウンドや特性の異なる被験者のデータを収集し、評価ツールの精度分析や修正を続けてきた。今年度の成果は以下である。
1.大学生・社会人用の評価ツールに関しては、十分な統計的データ分析を行った後、エッセイテストの妥当性・信頼性及びチェックリストとの整合性を高めるため、更に被験者の回答のテキスト分析を含む詳細な分析と検討を試みた。それに基づいてテスト項目や評価指標に必要な修正・調整を加えた。
2.小学生と中学生に対しては、指標やテスト項目を約半分に削減し、表現を単純化・平易化した簡易版を作成し、実証実験と修正を繰り返しながら安定した評価ツールを完成させた。小学生に対しては、考えたことを文章化するのが難しい場合に対応するインタビュー版も作成した。
3.上記の実証実験と並行して、どのような形でAI分析を利用して評価の判定結果を伝えられるかについて、AIの専門家を交えた勉強会を頻繁に行った。その過程でいくつかの方法を試行したが、引き続きより適切で十分な関連付けのプロトコル化を模索中である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

計画としては、小学生と中学生を対象とする簡易版の評価ツール(インタビュー版を含む)の検証が予想より複雑で難しかった点が主たる理由である。もう一つ大きな課題となってきたのが、ここ数年のAIの急速な発達によって、評価ツールによる判定結果の分析・提示方法に様々な選択肢や可能性が出てきたことである。数量的データだけでなく、指標や被験者の回答などのテキストデータをAIによる分析や判定に利用するため、試行や検討にもっと時間が必要になった。

Strategy for Future Research Activity

小学生と中学生を対象として開発した簡易版の評価ツールの検証のためにそれぞれ数クラスを用意して、確認のための実証実験とより精緻な分析を行う。結果判定におけるAIの利用に関しては、専門家の協力を継続的に得ながら、最も適切な方法とアウトプットの形式を模索・試行し、最終的なオンライン診断システムを完成する。

Report

(3 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results,  Invited: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 英語標準テストの予測的妥当性ーグローバル・スキルとしての英語の観点からー2023

    • Author(s)
      松本佳穂子
    • Journal Title

      The LCA Journal

      Volume: 37 Pages: 1-20

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Developing an Assessment Tool for Global Citizenship2022

    • Author(s)
      Kahoko Matsumoto
    • Journal Title

      Proceedings of the 26th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics

      Volume: 1 Pages: 10-11

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] An Attempt to Create an Assessment Tool for Global Citizenship2022

    • Author(s)
      K. Matsumoto, T. Takeuchi, Y. Kato and S. Kato
    • Journal Title

      INTED2022 Proceedings

      Volume: Year 2022 Pages: 5805-5810

    • DOI

      10.21125/inted.2022.1485

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Global Citizenshipに関する測定ツール開発ーAI利用を視野に入れて2021

    • Author(s)
      松本佳穂子
    • Journal Title

      LCA Journal

      Volume: 35 Pages: 19-34

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Assessing Japanese Students’ Readiness for Global Citizenship2024

    • Author(s)
      Kahoko Matsumoto
    • Organizer
      The 43rd Thai TESOL International Conference
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] In Search of the Method to Assess Japanese Students’ Readiness for Global Citizenship2024

    • Author(s)
      K. Matsumoto & T. Takeuchi
    • Organizer
      The 18th annual International Technology, Education and Development Conference
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of Assessment Tools for Japanese Students’ Readiness for Global Citizenship2023

    • Author(s)
      Kahoko Matsumoto, Toshihiko Takeuchi, Yuuki Kato & Shogo Kato
    • Organizer
      The 56th Conference of British Association for Applied Linguistics
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 技能統合型評価研究の概観及びテスト・ストラテジー探求の報告2023

    • Author(s)
      松本佳穂子
    • Organizer
      第26回日本言語テスト学会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Assessing Japanese Students’ Readiness for Global Citizenship2023

    • Author(s)
      Kahoko Matsumoto, Toshihiko Takeuchi, Shogo Kato & Yuuki Kato
    • Organizer
      57th RELC International Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Validation of Essay Test Items that Measure Students' Readiness for Global Citizenship2022

    • Author(s)
      Kahoko Matsumoto
    • Organizer
      日本言語文化学会第29回研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Developing an Assessment Tool for Global Citizenship2022

    • Author(s)
      Kahoko Matsumoto
    • Organizer
      26th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Creation of an Assessment Tool for Global Citizenship2022

    • Author(s)
      Kahoko Matsumoto
    • Organizer
      19th Annual CamTESOL Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Creation of an Assessment Tool for Global Citizenship2021

    • Author(s)
      Kahoko Matsumoto
    • Organizer
      AILA 2022 Congress
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks] 異文化間能力を伸ばす新しい異文化理解教育

    • URL

      https://intercultural-education.net/

    • Related Report
      2023 Research-status Report 2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-07-13   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi