• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

先端技術導入による公教育の構造変容とマイノリティの包摂可能性に関する総合的研究

Research Project

Project/Area Number 21K18530
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionToyo University

Principal Investigator

斎藤 里美  東洋大学, 文学部, 教授 (90202077)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 木村 元  青山学院大学, コミュニティ人間科学部, 学部特任教授 (60225050)
額賀 美紗子  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (60586361)
堀本 麻由子  東洋大学, 文学部, 准教授 (70512630)
山名 淳  東京大学, 大学院情報学環・学際情報学府, 教授 (80240050)
高橋 史子  東京大学, 大学院総合文化研究科, 准教授 (80751544)
Project Period (FY) 2021-07-09 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords先端技術 / ICT / 公教育 / 構造変容 / マイノリティ / 社会的包摂 / 格差 / 包摂可能性
Outline of Research at the Start

本研究は、先端技術導入による公教育の構造変容とマイノリティの包摂可能性を以下の方法から明らかにする。第1は、公教育への先端技術導入をめぐる理論的・政策的研究である。先端技術導入をデジタルアーキテクチャの拡張ととらえ、それらが人間や文化、教育に及ぼす影響を理論と政策の両面から分析する。第2は、国内における実証研究である。離島のほか、都内の公立学校やNPOをフィールドとし、マイノリティの子どもへの効果や課題、教師役割の変容を聞き取り調査から明らかにする。第3は、海外におけるフィールド調査である。米国、英国、ドイツ、韓国における先端技術の導入と子ども、教師・学校・地域の変容との関連を明らかにする。

Outline of Annual Research Achievements

本年度は計5回の研究会を実施し、各分担者が各領域において深めた研究成果を下記のようなテーマで報告し、課題と論点整理を行った。

まず第1回の6月例会においては「AI時代の教育と社会的責任」、第2回の8月例会においては「教育へのICTの導入がマイノリティ生徒の包摂に与える影響について調査・分析を進めるための文献レビュー」、第3回の10月例会においては「通信制高校の広がりと社会的包摂の可能性」、第4回の1月例会においては「戦後教育の羅針となったやまびこ学校」および  「メモリースタディズの現在」、第5回の3月例会においては「シチズンシップ教育と成人の役割」をテーマとして、発表資料にもとづき議論を行った。


本研究課題の問題意識は、先端技術が公教育に導入されることによってマイノリティ児童生徒がどのようなかたちで包摂され、あるいは排除される可能性があるのか、また格差是正につながる導入・活用とはどのようなものかを明らかにすることであった。その意味で、通信制高校(通信制課程)やフリースクール等では先端技術や通信技術を用いた教育が拡大しており、それらが今後、市民性の育成と社会的包摂の促進につながっているのかの検証が必要であることが確認された。さらに、公教育への先端技術の導入を歴史的に位置づけること、公教育の役割をメモリースタディズやシチズンシップの観点から再定義する必要があることなども再確認された。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

2021年度と2022年度は、コロナの感染拡大による影響を受け当初予定していた海外調査や国内のフィールド調査を実施することが叶わず、進捗の遅れがみられたが、2023年度はようやく調査を開始することができ、2年分の遅れを取り戻すべく研究調査を進めている。

Strategy for Future Research Activity

2024年度が最終年度となるため、年度前半に調査結果の集約・分析を行い、年度後半には
各領域での調査結果を総合した全体的考察を加える予定である。

また、マイノリティ生徒のなかでも、とくに外国につながる生徒と不登校経験生徒をとりあげ、こうした生徒の社会的包摂に向け、公教育におけるICTやAIの活用の事例とそれらの功罪を整理し、提示する。

Report

(3 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (32 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 4 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results,  Invited: 3 results) Book (7 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] From Tradition to Transformation: The Social Entrepreneurial Journey of Japanese Women2024

    • Author(s)
      "Yoshie Tomozumi Nakamura , Mayuko Horimoto, Jessica Hinshaw"
    • Journal Title

      New Horizons in Adult Education and Human Resource Development

      Volume: 36(1) Issue: 1 Pages: 17-32

    • DOI

      10.1177/19394225231221120

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 「日系企業が自分に合わないと思う」ー南米系移民第二世代の日本での就職活動経験ー2023

    • Author(s)
      髙橋史子, 額賀美紗子, 徳永智子
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 58 Pages: 132-144

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 人間としての文化、ネットワークとしての文化──メモリー・スタディーズから〈自己/文化〉形成論を考える2023

    • Author(s)
      山名 淳
    • Journal Title

      『教育哲学研究』

      Volume: 127 Pages: 15-20

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] Culture as Human, Culture as Network: On the Theory of Bildung based on Memory Studie.2023

    • Author(s)
      Yamana, Jun
    • Journal Title

      E-Journal of Philosophy of Education: International Yearbook of the Philosophy of Education Society of Japan

      Volume: 7 Pages: 37-48

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] 戦後教育の羅針となった「山びこ学校」2023

    • Author(s)
      木村元
    • Journal Title

      中央公論

      Volume: 137(11) Pages: 180-187

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] エンハンスメントの汎用化は公教育に何をもたらすか2022

    • Author(s)
      斎藤 里美
    • Journal Title

      教育学年報

      Volume: 13 Pages: 213-233

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Integration of Immigrants and the Role of Public Education: Envisioning Inclusive Policies and Practices in the With/Post Covid-19 Era2022

    • Author(s)
      額賀美紗子, 高橋史子, Min Zhou, 児玉奈々, 園山大祐, 丸山英樹
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH

      Volume: 89 Issue: 1 Pages: 57-65

    • DOI

      10.11555/kyoiku.89.1_57

    • ISSN
      0387-3161, 2187-5278
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Education in Communities: Reconsidering Education for Community Building2022

    • Author(s)
      堀本麻由子、岡幸江、上野景三、堀田聰子、大高研道、山本健慈
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH

      Volume: 89 Issue: 1 Pages: 66-75

    • DOI

      10.11555/kyoiku.89.1_66

    • ISSN
      0387-3161, 2187-5278
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Role of Pedagogy in the Age of Technological Innovation and Enhancement: How does “Individually Optimized Learning” Impact Public Education?2022

    • Author(s)
      木村元、斎藤里美、原良憲、大屋雄裕、鈴木晶子、松浦良充
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH

      Volume: 89 Issue: 1 Pages: 76-83

    • DOI

      10.11555/kyoiku.89.1_76

    • ISSN
      0387-3161, 2187-5278
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 「データ駆動型教育」がもたらす教師教育学の課題-教師の役割と成長はどのように変容するのか-2021

    • Author(s)
      斎藤 里美
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報

      Volume: 30 Pages: 76-85

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コロナ危機と教育格差の拡大―米英の状況からみるマイノリティの教育機会と公教育の役割再考2021

    • Author(s)
      額賀 美紗子,髙橋 史子
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 54 Pages: 1-18

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 人材育成に対する社会教育的アプローチの再検討―女性管理職研修を題材として―2021

    • Author(s)
      堀本 麻由子
    • Journal Title

      日本の社会教育 ワークライフバランス時代における社会教育

      Volume: 65 Pages: 99-110

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「大学初年次教育の再考―社会貢献部門と全学共通科目の関わりに着目して―」2023

    • Author(s)
      堀本麻由子
    • Organizer
      教育思想史学会コロキウム3
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] A Japanese Version of ‘Diversity’ & ‘Inclusion’ in Universities under Globalization2023

    • Author(s)
      Takehiko Kariya, Fumiko Takahashi and Yujin Woo
    • Organizer
      Symposium: Designing a Japanese University for the Globalizing Century, 国際日本文化研究センター
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Children of Immigrants in Japan: Understanding Challenges and Barriers to Integration2022

    • Author(s)
      Nukaga, Misako
    • Organizer
      UK-Japan Student Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Embracing Cultural Diversity in Japanese Education: How to Ensure Social Justice for Children of Immigrants2022

    • Author(s)
      Nukaga, Misako
    • Organizer
      Stockholm University & University of Tokyo Joint International Seminar
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 生徒の出身国別にみた学習・学校生活―都立X高校定時制における生徒調査―2022

    • Author(s)
      髙橋史子
    • Organizer
      異文化間教育学会 第43回
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] How Can We Support Teachers in Multicultural Situations to Promote Immigrant Students’ Educational Achievement: Survey on Teachers and Students at a Part-time High School in Tokyo2022

    • Author(s)
      Fumiko Takahashi
    • Organizer
      3.学会等名 Stanford /UTokyo Partnership Program on International/ Cross-Cultural Education and Global Citizenship  Vol.2
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 移民生徒に対する教員のまなざし ―都立高校定時制X校における教員インタビュー―2022

    • Author(s)
      髙橋史子
    • Organizer
      日本教育社会学会 第74回
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 人間としての文化、ネットワークとしての文化――メモリー・スタディーズから〈自己/文化〉形成論を考える2022

    • Author(s)
      山名 淳
    • Organizer
      教育哲学会第65回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Transformative Learning Experiences of Japanese Women Entrepreneurs in Times of Crisis2022

    • Author(s)
      Yoshie Tomozumi Nakamura, Mayuko Horimoto & Jessica Hinshaw
    • Organizer
      International Transformative Learning Association
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 市民専門家の養成-東洋大学の取り組み事例から―2022

    • Author(s)
      堀本麻由子
    • Organizer
      日本教育学会 第81回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Developing Japanese Women in Entrepreneurial Leadership in Time of Crisis2021

    • Author(s)
      Yohie Tomozumi Nakamura & Mayuko Horimoto.
    • Organizer
      Academy of Human Resource Development Virtual Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Public Achievement and Civic Education in Japanese Universities2021

    • Author(s)
      Kodama, S., Ninomiya-Lim, S., Horimoto, M. & Fujieda, S.
    • Organizer
      AERA Research Conference (online)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 記憶と想起の教育学 メモリー・ペダゴジー、教育哲学からのアプローチ2022

    • Author(s)
      山名 淳
    • Total Pages
      344
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251674
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 集合的記憶と想起文化2022

    • Author(s)
      アストリッド・エアル著、山名淳訳
    • Total Pages
      341
    • Publisher
      水声社
    • ISBN
      9784801006621
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 日本社会の移民第二世代-エスニシティ間比較でとらえる「ニューカマー」の子どもたちの今2021

    • Author(s)
      清水睦美, 児島明, 角替弘規, 額賀美紗子, 三浦綾希子, 坪田光平
    • Total Pages
      695
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750352282
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 新グローバル時代に挑む日本の教育-多文化社会を考える比較教育学の視座2021

    • Author(s)
      恒吉僚子・額賀美紗子
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130520829
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] Japanese Women in Leadership2021

    • Author(s)
      Yoshie Tomozumi Nakamura, Mayuko Horimoto, Gary, N. McLean
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      Palgrave Macmillan
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 教育論の新常識 格差・学力・政策・未来2021

    • Author(s)
      松岡亮二編著(高橋史子が分担執筆)
    • Total Pages
      366
    • Publisher
      中央公論新社
    • ISBN
      9784121507402
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] <つながる・はたらく・おさめる>の教育学-社会変動と教育目標2021

    • Author(s)
      教育目標・評価学会編(木村元・斎藤里美が分担執筆)
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      日本標準
    • ISBN
      9784820807117
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 日本教育学会 課題研究Ⅰ Integration of Immigrants and the Role of Public Education: Envisioning Inclusive Policies and Practices in the With/Post Covid-19 Era2021

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-07-13   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi