• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

数学教師のメチエ(仕事・専門性):日本・スイス・スウェーデンの国際比較を通して

Research Project

Project/Area Number 21K18532
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

宮川 健  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (30375456)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大滝 孝治  北海道教育大学, 教育学部, 講師 (90750422)
Project Period (FY) 2021-07-09 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywords数学教育 / 教師教育 / 国際比較
Outline of Research at the Start

本研究では,教科指導に固有な日頃の授業にかかわる教師の仕事・専門性がどのようなものか明らかにするために,数学教師が授業準備などで用いる様々な資料とその扱いを日本・スイス・スウェーデンの場合に国際比較を通して検討する。本研究の背景には,ヨ ーロッパと日本では日本の常識はヨーロッパの非常識と思えるほど教師の仕事が大きく異 なること,求められる専門性が異なることにある。

Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は,数学教師が授業準備などで用いる様々な資料(リソース)とその扱いについての日本・スイス・スウェーデンの国際比較分析を通して,教科指導に固有な日頃の授業にかかわる教師の仕事・専門性を理解し問い直すことである.本研究の目的を達成するために,日本・スイス・スウェーデンの三ヶ国において,日頃の授業準備で用いる様々な資料(リソース)とその扱いについて,各国の数学教師からデータを収集するとともに,各国の研究協力者とともに国際比較分析を進め共同研究を推進することを計画していた.しかしながら,新型コロナウィルス感染症の影響があり、計画を変更して日本,スイス,スウェーデンそれぞれにおいて個別に研究を進めてきた.具体的には,日本では,高等学校の数学教師に協力のもと,日々の授業準備に関するデータを収集するとともに,そこにいかに教師の知識や技能,専門性を特徴づけることができるのか検討した.スイスとの共同研究については,これまでの関連データの分析をもとにオンラインで共同研究を進め、論文作成を進めた.スウェーデンとの共同研究については,数学教師が授業準備等のために利用するリソースとして教師向けの商業雑誌についての調査を進め,日本とスウェーデンで教師に求められる専門性がどのようなものか酷さ比較分析を進めてきた.昨年度はこれまでの成果をまとめ発表することが中心となり,このプロジェクトで得た成果を招待講演等の多くの場で発表できた.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

2022年度までは新型コロナウィルス感染症の影響が大きく研究計画を変更したものの,2023年度はデータの分析を中心とする共同研究をしっかり進めることができ,さらにその成果を国内外の国際会議や研究集会で発表できたため.

Strategy for Future Research Activity

本研究課題は本来2023年度が最終年度であったが,2024年度も継続することとした.これは,新型コロナウィルス感染症の影響により予算に次年度使用額が生じたことから,さらなるデータの分析と研究の集約を進め,成果を形にすることにしたためである.

Report

(3 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (6 results) Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 5 results) Book (3 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Gavle(スウェーデン)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] HEP Vaud(スイス)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] East China Normal University(中国)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Turin(イタリア)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Gavle(スウェーデン)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] HEP Vaud(スイス)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Didacticians introducing lesson study for the professional development of prospective mathematics teachers2024

    • Author(s)
      Minisola, R., Robutti, O., Miyakawa, T.
    • Journal Title

      Asian Journal for Mathematics Education

      Volume: 3(1) Issue: 1 Pages: 3-28

    • DOI

      10.1177/27527263241228324

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] An anthropological point of view: exploring the Chinese and Japanese issues of translation about teaching resources2023

    • Author(s)
      Wang, C., Shinno, Y., Xu, B., Miyakawa, T.
    • Journal Title

      ZDM - Mathematics Education

      Volume: 55(3) Issue: 3 Pages: 705-717

    • DOI

      10.1007/s11858-023-01477-4

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Probabilistic knowledge in professional resources for teachers: a case study at Japan’s lower secondary school level2023

    • Author(s)
      Koji Otaki
    • Journal Title

      Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education

      Volume: - Pages: 998-1005

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Board work as a resource for lesson study in mathematics2023

    • Author(s)
      Yukiko Asami-Johansson, Koji Otaki and Junki Akamoto
    • Journal Title

      Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education

      Volume: - Pages: 4874-4881

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 探究時代における数学教師の専門性 ー「探究ゼミ」の共同デザインの分析を通してー2023

    • Author(s)
      小川俊彦・宮川健
    • Organizer
      全国数学教育学会第58回研究発表会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校探究型授業における教師の課題 ー授業の検討会の分析を通してー2023

    • Author(s)
      小川俊彦・宮川健
    • Organizer
      日本数学教育学会第56回秋期研究大会(ポスター発表)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 探究型授業における数学教師の専門性 ー高等学校での教師の検討会の分析を通してー2023

    • Author(s)
      小川俊彦・宮川健
    • Organizer
      全国数学教育学会第59回研究発表会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 算数の探究型授業における教師の働きかけ ー小学校第3学年における SRP の授業実践を通してー2023

    • Author(s)
      柳民範・宮川健
    • Organizer
      全国数学教育学会第59回研究発表会(奨励賞受賞記念講演)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Studying the cultural diversity of mathematics lessons from an international perspective2023

    • Author(s)
      Takeshi Miyakawa
    • Organizer
      International Workshop Methods and Tools in Mathematics Education Research (University of Torino, Italy)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Studying the cultural aspect of Japanese mathematics teaching and learning: an anthropological perspective2023

    • Author(s)
      Takeshi Miyakawa
    • Organizer
      The Third International Symposium on Mathematics Education (East China Normal University, China)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Mathematics Education in Japan2023

    • Author(s)
      Takeshi Miyakawa
    • Organizer
      Workshop on mathematics education in the world (Gazi University, Turkey)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Specificities of Japanese mathematics lessons from a cultural perspective2023

    • Author(s)
      Takeshi Miyakawa
    • Organizer
      the Mathematics Colloquium (University of Bremen, Germany)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日々の授業設計における高等学校数学科教師のタスク ―三角関数における加法定理の導入の場合―2022

    • Author(s)
      小川俊彦,宮川健
    • Organizer
      日本数学教育学会 第10回春季研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] A survey project on professional journals for mathematics teachers2022

    • Author(s)
      Yukiko Asami-Johansson and Koji Otaki
    • Organizer
      The 12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Concept of collective milieu to understand the Japanese mathematics lesson2021

    • Author(s)
      Takeshi Miyakawa, Valerie Batteau, and Minbom Ryu
    • Organizer
      The 14th International Congress on Mathematical Education
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Analyzing Mathematics Teachers’ Collective Work in Terms of the Inquiry (Y. Chevallard, et al. [Eds.] Advances in the Anthropological Theory of the Didactic, pp. 91-102)2022

    • Author(s)
      Takeshi Miyakawa
    • Total Pages
      365
    • Publisher
      Birkhauser
    • ISBN
      9783030767907
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] Teacher Learning in Collaborative Settings: Analysis of an Open Lesson (Y. Chevallard, et al. [Eds.] Advances in the Anthropological Theory of the Didactic, pp. 165-171)2022

    • Author(s)
      Takeshi Miyakawa & Francisco Javier Garcia
    • Total Pages
      365
    • Publisher
      Birkhauser
    • ISBN
      9783030767907
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 日本数学教育学会(編)『算数・数学 授業研究ハンドブック』(日本の授業研究を支える社会的構造)2021

    • Author(s)
      宮川健
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491046068
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-07-13   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi