ストレス対処の技能に関する教育プログラムの開発と評価
Project/Area Number |
21K18536
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
|
Research Institution | Niigata University of Health and Welfare |
Principal Investigator |
杉崎 弘周 新潟医療福祉大学, 健康科学部, 教授 (30612741)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
物部 博文 横浜国立大学, 教育学部, 教授 (30345467)
片岡 千恵 筑波大学, 体育系, 准教授 (30642524)
|
Project Period (FY) |
2021-07-09 – 2024-03-31
|
Project Status |
Granted (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
|
Keywords | 心の健康 / 保健 / 学校 / 児童 / 生徒 |
Outline of Research at the Start |
本研究では、学習指導要領解説の例示や保健教科書では網羅できていないストレス対処法を探索的に把握し、その有効性の検討と新たな指導法の開発を行う。教育内容の一部に児童生徒の実態を盛り込むことで、多くの児童生徒に受け入れられるように選択の幅を広げ、研究計画期間内に一定の研究成果をあげ、学校教育への適用と普及を目指す。多くの児童生徒が必修科目である保健でストレス対処の技能を身に付けることで、生涯にわたってストレスを低減させ、将来的には、うつ病や精神疾患のリスクを回避することで、健康な生活を送ることできるようにする。
|
Outline of Annual Research Achievements |
中学生のストレス対処に関わる授業実践とその評価に関する研究のデザインをした。単元の実施前後での生徒の知識やストレス対処に関する関連要因を検討するものである。また、授業のプロセス評価も同時に行う。
We designed a study of classroom practices and their evaluation related to stress coping among junior high school students. The study examines students' knowledge and related factors for stress coping before and after the implementation. In addition, a process evaluation of the lessons will be conducted.
|
Current Status of Research Progress |
Current Status of Research Progress
3: Progress in research has been slightly delayed.
Reason
調査研究の実施方法と分析方法が決定した後、実施体制の整備に時間を要しているため進捗状況はやや遅れているとした。
Preliminary data analysis has allowed us to examine implementation methods and develop an analysis plan. However, we need some time to prepare the implementation system of large scale survey. The progress of this study would be considered slightly delayed.
|
Strategy for Future Research Activity |
調査研究によって学習指導要領解説の例示や保健教科書では網羅できていないストレス対処法を把握する。授業実践を行うことで新たな指導法の開発を行う。多くの児童生徒に受け入れられるように選択の幅を広げ、学校教育への適用と普及を目指す。
To grasp stress coping methods that are not covered in the Courses of Study and Textbooks through research and study. Broadening the range of options to many students can be accepted by develop new teaching methods through classroom practice. We try to apply and disseminate the findings in school education.
|
Report
(2 results)
Research Products
(2 results)