• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Transformation of Compositional Thought in the Late Twelve-Tone Works of the New Viennese School

Research Project

Project/Area Number 21K19945
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section 0101:Philosophy, art, and related fields
Research InstitutionOchanomizu University

Principal Investigator

Asai Yuta  お茶の水女子大学, 基幹研究院, 助教 (80908369)

Project Period (FY) 2021-08-30 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords音楽学 / 十二音技法 / 新ウィーン楽派 / 音楽文献学 / 作曲プロセス
Outline of Research at the Start

20世紀前半を代表する作曲家であるアーノルト・シェーンベルク、および弟子のアントン・ウェーベルンとアルバン・ベルクの創作プロセスを明らかにすることを試みる。どのような独自の創作プロセスの存在があって、彼らの独自の作曲が可能となったのかを考察することがこの研究の主な目的である。それぞれの音楽の語法の特殊性は、それぞれの作曲プロセス、そしてそこに浮かび上がる作曲的思考法に依存していると考えられる。この推測をスケッチ・自筆譜資料をもとにして、実証的に解明することを目指す。

Outline of Final Research Achievements

This study focuses on the compositional process of New Viennese School composer Anton Webern, aiming to elucidate his unique compositional thinking. By thoroughly analyzing Webern's application of the twelve-tone technique and the details of his creative process through his sketches and drafts, the study approaches this issue comprehensively. Particular attention is given to the compositional process of his String Quartet, Op. 28, revealing that his musical ideas are based more on abstract concepts than concrete musical themes. This research provides a new perspective for understanding the creativity underlying Webern's musical uniqueness.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

この研究の学術的意義は、新ウィーン楽派の中心的な作曲家であるアントン・ウェーベルンの作曲プロセスと作曲的思考法のを実証的に解明できたことにあり、これは世界的にも類例が少ない実績である。ウェーベルンの十二音技法の具体的な適用方法や創作プロセスが、彼の音楽的着想が具体的な楽想よりも抽象的なコンセプトに基づいていることを明らかにした。この発見は、従来の楽曲分析では見過ごされがちだったウェーベルンの創作方法の独自性を浮き彫りにし、20世紀音楽の理解に新たな視点を提供している。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 20世紀「新音楽」における作曲コンセプトと創作プロセスの関係 ――バルトーク《ミクロコスモス》第141番〈イメージと反映〉と はじめに ウェーベルン《弦楽四重奏》作品28の比較を通して2024

    • Author(s)
      浅井 佑太
    • Journal Title

      お茶の水音楽論集

      Volume: 24

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Anton Webern und abstrakte Gesetzmaeigkeiten. Zum kompositorischen Prozess des dritten Satzes seines Streichquartetts op. 282023

    • Author(s)
      Yuta Asai
    • Journal Title

      Archiv fuer Musikwissenschaft

      Volume: 80 Pages: 151-166

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 脳裏に音楽が鳴り響くということ ――シェーンベルクとウェーベルンの作曲プロセスによせて2023

    • Author(s)
      浅井 佑太
    • Journal Title

      人文學報

      Volume: 121 Pages: 71-91

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 脳裏に音楽が鳴り響くということ2023

    • Author(s)
      浅井佑太
    • Journal Title

      人文学報

      Volume: 121 Pages: 71-91

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 20世紀「新音楽」における作曲コンセプトと創作プロセスの関係 ――バルトーク《ミクロコスモス》第141番〈イメージと反映〉とウェーベルン《弦楽四重奏》作品28の比較を通して2022

    • Author(s)
      浅井佑太
    • Journal Title

      お茶の水音楽論集

      Volume: 24

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 大作曲家はどうやって名曲をつくったか ――草稿研究が教えてくれるもの2022

    • Author(s)
      浅井佑太
    • Organizer
      人文研アカデミー
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 批判校訂全集からみるバルトーク研究の現在 ── 『ミクロコスモス』合評を中心に2021

    • Author(s)
      浅井佑太
    • Organizer
      第72回音楽学会全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 人と作品◎シェーンベルク2023

    • Author(s)
      浅井佑太
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      音楽之友社
    • ISBN
      9784276221987
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] Anton Webern: Komponieren als Problemstellung. Quellenstudien zu seinem Schaffen 1914-1926 (= Beihefte zum Archiv fuer Musikwissenschaft 85)2021

    • Author(s)
      Yuta Asai
    • Total Pages
      199
    • Publisher
      Franz Steiner
    • ISBN
      9783515130479
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-10-22   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi