• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Description of Prosodic Phrasing in L2 Japanese and a Proposal for Its Teaching Method

Research Project

Project/Area Number 21K19981
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section 0102:Literature, linguistics, and related fields
Research InstitutionUniversity of Yamanashi

Principal Investigator

NUNOMURA Takeshi  山梨大学, 学内共同利用施設等, 助教 (40913174)

Project Period (FY) 2021-08-30 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords日本語教育 / L2日本語 / アクセント句 / 学習者の韻律 / 明示的知識 / 韻律指導 / イントネーション / 中間言語音韻論 / 第二言語としての日本語 / 音声指導
Outline of Research at the Start

本研究は日本語学習者のイントネーションについてどのように実現してるかを分析し、そこで得られた結果を日本語教育に応用することを試みるものである。具体的にはイントネーションの上がり方と下がり方に着目して分析を行い、学習者にみられたイントネーションの特徴が日本語母語話者とどのように異なるかを観察した上で学習者に指導すべき項目を明確にする。そして明確にした項目を教室内でどのように学習者に提示することで有効的な指導を行えるかを検討する。

Outline of Final Research Achievements

This research scrutinized the prosodic characteristics of Japanese as a second language (L2), specifically amongst native speakers of Chinese and French, and evaluated the effectiveness of employing explicit knowledge in prosody instruction. The investigation revealed that L2 Japanese prosodic features among learners incorporate two primary elements: (1) features derived from their native language, and (2) features that materialize independent of their native language. Particularly, the latter was characterized by deviations from native speaker norms in the location of pitch peaks in accented phrases and the lack of pitch elevation typically observed at the outset of accented phrases. The findings suggest that presenting these features as explicit knowledge and incorporating them in teaching using prosody visualization software can stimulate introspective correction and significantly enhance prosodic proficiency.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、言語学習および教育の分野における社会的意義がある。初めに、L2日本語韻律特徴を明らかにすることは、学習者の気づきと内省を促すための明示的な知識を提供することにつながる。
また、その明示的な知識を用いた韻律指導の有効性についての本研究の調査結果は、その方法論について新たな知見をもたらす可能性がある。明示的な知識の導入と韻律の可視化ソフトウェアの使用の組み合わせにより、学習者の自身の韻律特徴への気づきをが促進することが、韻律改善の促進につながることが期待される。

Report

(3 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2023 2022

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] Development of interlanguage speech corpra of L2 Japanese2023

    • Author(s)
      布村 猛、ヌノムラ タケシ、NUNOMURA Takeshi
    • Journal Title

      日本語・日本学研究 / 東京外国語大学国際日本研究センター [編]

      Volume: 13 Pages: 93-107

    • DOI

      10.15026/124978

    • ISSN
      21860769
    • URL

      https://tufs.repo.nii.ac.jp/records/3004

    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] アクセントの産出に影響を与える要因はどのように共起するか:フランス語を母語とする日本語学習者の場合2023

    • Author(s)
      布村猛 , 阿部新 , 川口裕司
    • Journal Title

      外国語教育研究

      Volume: 25 Pages: 20-37

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] フランス語を母語とする日本語学習者の日本語韻律特徴と母語話者評価への影響2022

    • Author(s)
      布村猛
    • Organizer
      第1回研究会 学習者言語分析Ⅰ:音声特徴と語彙特徴
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語の単語アクセント習得に影響を与える要因-学習者要因と言語要因に関する検討-2022

    • Author(s)
      布村猛 , 阿部新 , 川口裕司
    • Organizer
      学習者コーパス分析Ⅲ:発音特徴と語彙頻度
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-10-22   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi