• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical study of Japanese pronunciation instruction aiming at scaffolding for autonomous learning

Research Project

Project/Area Number 21K19990
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section 0102:Literature, linguistics, and related fields
Research InstitutionTokyo International University

Principal Investigator

Odo Yutaro  東京国際大学, JLI, 講師 (70908847)

Project Period (FY) 2021-08-30 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords実践研究 / 質的研究 / 音声教育 / 学習支援 / 発音学習 / オンライン授業 / eラーニング / コミュニケーション / Zoom授業
Outline of Research at the Start

本研究は、日本語学習者が発音の自律学習を行うための発音指導を提供し、日本語学習者の長期的な発音習得のプロセスを解明することを目的とする実践研究である。
本研究では、指導の直後に学習者の発音を一時的に変化させることのみではなく、学習者が発音の自律学習を行えるような足場かけとなる発音指導を目指す。発音の自律学習を行えるようになった学習者に着目することで、新たな発音指導法を提案することが可能になり、音声教育研究の進展が見込まれる。

Outline of Final Research Achievements

In this study, Japanese pronunciation education to support autonomous pronunciation learning in a Japanese-language class is assessed and the long-term pronunciation acquisition process of learners is elucidated. Pronunciation education was provided in university's Japanese-language classes and outcomes were measured through surveys and interviews conducted three times after the classes. Results showed that learners who received pronunciation education demonstrated autonomous pronunciation learning using diverse resources. This education facilitated pronunciation acquisition, which was evident in some learners' improved pronunciation of long sounds and pitch accents.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、実践研究として発音指導を行った上で、発音の自律学習を行っている日本語学習者の語りから、自律学習に必要な要素を抽出したことにある。その要素とは、発音の理論的知識、発音に対するフィードバック、発音練習のリソースである。発音指導によって、以上の要素を学習者に与えることで、効率よく発音の自律学習が行えるようになる。ひいては、学習者がコミュニケーションを円滑に進められるようになることが期待されるため、学習者の自己実現を支援するという点で、本研究には社会的意義がある。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] 対話や省察をとおした新米教師の音声教育観の再構築2024

    • Author(s)
      大戸雄太郎
    • Journal Title

      中東・北アフリカ日本語教育 JLEMENA2022

      Volume: - Pages: 98-115

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Zoom同時双方向型授業の日本語学習者はどのように発音を学ぶのか2023

    • Author(s)
      大戸雄太郎
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育

      Volume: 26 Pages: 282-293

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] グローバルMOOCsにおける日本語発音オンライン講座の使用調査―フランスの学習者を対象として―2023

    • Author(s)
      戸田貴子、大戸雄太郎
    • Journal Title

      フランス日本語教育

      Volume: 10 Pages: 153-166

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 音声教育実践の進化と学習者の学び―発音フィードバックに着目して―2022

    • Author(s)
      大戸雄太郎
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育

      Volume: 25 Pages: 461-472

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 音声の理解と意識化をめざした日本語音声教育実践における学習者の学び―フランスの事例をもとに―2021

    • Author(s)
      大戸雄太郎
    • Journal Title

      海外日本語教育研究

      Volume: 13 Pages: 19-38

    • NAID

      40022809884

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 初級日本語クラスで音声教育を受けた学習者の継続的な発音の変化2024

    • Author(s)
      大戸雄太郎
    • Organizer
      日本語音声コミュニケーション学会2024年春季大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 発音の自律学習を行う日本語学習者はどのように発音を学ぶのか2024

    • Author(s)
      大戸雄太郎
    • Organizer
      2024年日本語教育国際研究大会(ICJLE2024)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] オンライン授業後に来日した日本語学習者はどのように発音を学ぶのか2023

    • Author(s)
      大戸雄太郎
    • Organizer
      第26回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本における初級日本語科目履修中断者の発音学習―日本人とのコミュニケーションに着目して―2023

    • Author(s)
      大戸雄太郎
    • Organizer
      第13回国際日本語教育・日本研究シンポジウム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 初級日本語学習者のオンライン発音学習の内容と方法2022

    • Author(s)
      大戸雄太郎
    • Organizer
      第27回留学生教育学会年次大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 対話や省察をとおした新米教師の音声教育観の再構築2022

    • Author(s)
      大戸雄太郎
    • Organizer
      中東・北アフリカ日本語教育シンポジウム JLEMENA 2022
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] フランスの大学生は日本語の発音学習をどのように意味づけたのか2022

    • Author(s)
      大戸雄太郎
    • Organizer
      2022年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Zoom同時双方向型授業の日本語学習者はどのように発音を学ぶのか2022

    • Author(s)
      大戸雄太郎
    • Organizer
      第25回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] なぜ学習者はオンライン授業で日本語の発音を学ぶのか2022

    • Author(s)
      大戸雄太郎
    • Organizer
      CAJLE 2022 年次大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-10-22   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi