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Exploring the Impact of Interruptions in Consumer Information Processing on Advertising Effectiveness

Research Project

Project/Area Number 21K20119
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section 0107:Economics, business administration, and related fields
Research InstitutionOtaru University of Commerce

Principal Investigator

TADA REI  小樽商科大学, 商学部, 准教授 (00908288)

Project Period (FY) 2021-08-30 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsマーケティング / 消費者行動 / 購買意思決定 / コミュニケーション / 広告
Outline of Research at the Start

企業は自社製品・サービスの認知度を高め、消費者に購入を促すため、マーケティング・コミュニケーションを積極的に行う。これまで、日本国内外において、広告効果を分析するための枠組みが多数提唱されてきた。本研究は社会心理学の理論を取り入れながら、消費者の判断・意思決定における情報処理が中断される機会に注目し、新たな広告効果モデルの構築を目指す。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to examine the effect of interruptions in consumer information processing on advertising effectiveness. First, the fundamental results indicated that the inconsistency between brand identity and brand image was a major marketing issue.Second, we developed a scale to measure the amount of information processing interruptions, taking into a practical perspective. As interruptions could be divided into multiple types, we also explored the relationship between information processing patterns and media use behavior, and the relationship between their patterns and advertising effectiveness. Finally, we proposed a consumer state change model that was useful when planning advertising strategies. This study contributes to the field of marketing and consumer behavior research by examining the interruptions of information processing, which have not been studied extensively.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

消費者情報処理の中断は認知プロセスの規定要因として1970年代以降注目されてきたが、研究自体は大きく進展していなかった。それらの概念をマーケティングや消費者行動の研究領域に応用できたため、学術的意義は大きい。また、本研究は広告戦略の立案時に留意すべき点を明らかにした。ブランドにおけるアイデンティティとイメージの乖離を埋める役割が広告コミュニケーションに求められており、情報処理の中断はポジティブな広告効果をもたらすことから、中断を戦略的に活用できる可能性が示された。非連続的な情報処理が行われやすい現代社会において、中断の重要性を提案できたことによる社会的意義も大きい。

Report

(3 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] A Quantitative Analysis of Industrial Design and Social Change Focusing on Product Identity and Image2022

    • Author(s)
      多田 伶, 金 勝鎮, 勝又 壮太郎
    • Journal Title

      Organizational Science

      Volume: 55 Issue: 3 Pages: 21-33

    • DOI

      10.11207/soshikikagaku.20220415-3

    • ISSN
      0286-9713, 2187-932X
    • Year and Date
      2022-03-20
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 消費者情報処理における状態変化モデルの一提案2022

    • Author(s)
      多田伶
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会 第64回消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 消費者意思決定における外部情報の取得と中断2022

    • Author(s)
      多田伶
    • Organizer
      日本広告学会 第53回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 消費者状態変化に関する実証的検討2022

    • Author(s)
      多田伶
    • Organizer
      日本商業学会 第12回全国研究報告会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 消費者思考モード尺度の構築に向けて:無意識的思考理論の適用可能性2021

    • Author(s)
      多田伶, 勝又壮太郎
    • Organizer
      日本商業学会 北海道部会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 小樽学: 港町から地域を考える2023

    • Author(s)
      醍醐龍馬(編著)、多田伶(第12章担当)
    • Total Pages
      416
    • Publisher
      日本経済評論社
    • ISBN
      4818826316
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-10-22   Modified: 2024-01-30  

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