Project/Area Number |
21K20119
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
0107:Economics, business administration, and related fields
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Research Institution | Otaru University of Commerce |
Principal Investigator |
TADA REI 小樽商科大学, 商学部, 准教授 (00908288)
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Project Period (FY) |
2021-08-30 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | マーケティング / 消費者行動 / 購買意思決定 / コミュニケーション / 広告 |
Outline of Research at the Start |
企業は自社製品・サービスの認知度を高め、消費者に購入を促すため、マーケティング・コミュニケーションを積極的に行う。これまで、日本国内外において、広告効果を分析するための枠組みが多数提唱されてきた。本研究は社会心理学の理論を取り入れながら、消費者の判断・意思決定における情報処理が中断される機会に注目し、新たな広告効果モデルの構築を目指す。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to examine the effect of interruptions in consumer information processing on advertising effectiveness. First, the fundamental results indicated that the inconsistency between brand identity and brand image was a major marketing issue.Second, we developed a scale to measure the amount of information processing interruptions, taking into a practical perspective. As interruptions could be divided into multiple types, we also explored the relationship between information processing patterns and media use behavior, and the relationship between their patterns and advertising effectiveness. Finally, we proposed a consumer state change model that was useful when planning advertising strategies. This study contributes to the field of marketing and consumer behavior research by examining the interruptions of information processing, which have not been studied extensively.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
消費者情報処理の中断は認知プロセスの規定要因として1970年代以降注目されてきたが、研究自体は大きく進展していなかった。それらの概念をマーケティングや消費者行動の研究領域に応用できたため、学術的意義は大きい。また、本研究は広告戦略の立案時に留意すべき点を明らかにした。ブランドにおけるアイデンティティとイメージの乖離を埋める役割が広告コミュニケーションに求められており、情報処理の中断はポジティブな広告効果をもたらすことから、中断を戦略的に活用できる可能性が示された。非連続的な情報処理が行われやすい現代社会において、中断の重要性を提案できたことによる社会的意義も大きい。
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