• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Basic research on teacher training through collaborative art creation classes with others structured from Central European art education

Research Project

Project/Area Number 21K20223
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionNaruto University of Education (2023)
Kanazawa Gakuin University (2021-2022)

Principal Investigator

Iezaki Moe  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (70908706)

Project Period (FY) 2021-08-30 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords美術教育 / 教員養成 / オープンフォーム / 中欧 / 他者 / プロセス / コミュニケーション / コンフリクト / 造形プロセス / 場 / 共同制作 / 場、空間 / ポーランド / プロセスの認識 / 教材開発 / 空間 / 他者と共同 / 造形
Outline of Research at the Start

本研究では、日本の教育に今日求められている予測困難な状況に主体的に関わる資質・能力の育成に資する「コンフリクトに向き合う場」に焦点を当てた、大学の教員養成課程における他者と共同する美術教育授業の教材開発の土台を構築する。教材開発には、自らの意図と異なる他者と色や形をつくりかえながら場を共有し、互いのあり方を認識していく「オープンフォーム(Open Form)」という理論を応用した中欧の美術教育実践を手がかりとする。「オープンフォーム」発祥の中欧の美術教育の調査を行い、日本の教員養成系大学における美術教育で有効な教材を開発・実施していく視点や構造を抽出整理し、実践・検証に向けて環境を整備する。

Outline of Final Research Achievements

In order to develop lesson plans for art education classes in which students collaborate with others in teacher training, focusing on "places to face conflicts" that contribute to the development of competency to proactively engage in unpredictable situations, we conducted literature reviews and interviews with researchers in Japan and abroad, referencing art education in Central Europe as a suggested predecessor. Interviews were conducted on the practices of a museum and educational institutions that have structured "open form" theory which is the axis for developing educational materials, and pilot practices were conducted in Japan. The results of these studies were presented at academic conferences in Japan and abroad, and the related papers were published in academic journals. In addition, we edited a report as a summary of the research and distributed it to relevant organizations to publicize the research results.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

社会が急激に変化していく今日、ものや人、情報の往来はその範囲や速度、関係の仕方の複雑性を増している。わが国でも、多様な背景をもつ人々との共生へ向けてどのような資質・能力を育成すべきか教育に問われている。本研究では美術教育の教員養成において、他者との共感的なかかわりに加え、いかにコンフリクトに向き合うかを問う教材開発を目指し、地政学的に他者とのコンフリクトに絶えず対峙してきた中欧の美術教育の一端を明らかにし、その構造を日本の実践へ展開する要点を得た。わが国の教育課題に資する大学授業の教材として、理論的構造と実践可能なモデルを示した。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Int'l Joint Research] Charles University(チェコ)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] オープンフォームの要点を組み込む試行的演習の検証―教員養成における美術教育への展開に向けて―2024

    • Author(s)
      家﨑萌
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 56 Pages: 9-16

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 戦後ポーランド発祥のオープンフォーム理論と美術教育への展開についての考察2023

    • Author(s)
      家﨑萌
    • Journal Title

      美術教育学研究

      Volume: 55 Pages: 25-32

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「オープンフォーム」を応用した場を相互に共有する共同制作/創作―造形表現と身体表現による「一畳プロジェクト」の制作/創作プロセスに着目して―2022

    • Author(s)
      家﨑萌、田中詩穂
    • Journal Title

      金沢学院大学紀要

      Volume: 20号 Pages: 2-14

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] イメージ生成の場として働くI C T機器を用いた手づくり絵本 ―免許法認定講習「保育内容『表現』の指導法」における教材制作を基に―2022

    • Author(s)
      家﨑萌,松下明日香
    • Journal Title

      未来を拓く教育実践学研究:共創型対話学習研究所機関紙(論文集)

      Volume: 6号

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] The Structure of Difference and Inclusion in Open Form as Art Educational Practice2023

    • Author(s)
      Moe Iezaki
    • Organizer
      InSEA World Congress 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 戦後ポーランド発祥のオープンフォーム理論と美術教育への展開についての考察2022

    • Author(s)
      家﨑萌
    • Organizer
      第61回大学美術教育学会宮崎大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Ichijo project: Direct and indirect interaction in art educational practice: How intersections of bodies and objects are experienced in an everyday Japanese tatami space2021

    • Author(s)
      Moe Iezaki, Shiho Tanaka
    • Organizer
      The InSEA Regional European Congress: Being Radical, held in Baeza and virtually
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2021-10-22   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi