• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on Theorizing in Endogenous Development of Mathematics Curriculum Revision Process in Africa

Research Project

Project/Area Number 21K20236
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

Kusaka Satoshi  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (00909591)

Project Period (FY) 2021-08-30 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords内発的発展 / 算数・数学カリキュラム開発 / 教育借用 / ローカルナレッジ / 数学カリキュラム改訂 / モザンビーク
Outline of Research at the Start

多くの開発途上国が, SDGsゴール4で謳われている教育の質の向上に向け,カリキュラム改革に取り組んでいる。算数・数学教育では, 学習内容の普遍性を理由に世界の潮流をただ模倣する形でのカリキュラム改訂がなされる傾向があり,それらは総じてうまく機能していない。ここで鍵となるのが,教育の内発的発展である。本研究は,モザンビークを対象とし,カリキュラム開発及び実施段階において,教育の内発的発展につながる要素を抽出して分析する。そして,一連のカリキュラム改訂プロセスにおける教育の内発的発展を理論化することを試みる。

Outline of Final Research Achievements

This study focused on Mozambique and attempted to identify and theorize the elements of endogenous educational development in the curriculum revision process. The content of the 2021 primary mathematics curriculum in Mozambique was organized, and the minutes from the meetings related to the curriculum revision were analyzed for the discussion content and the underlying materials. Furthermore, interviews were conducted with members involved in the curriculum revision. As a result, three key elements were suggested to promote appropriate endogenous development of curriculum development: the "knowledge of subject content" by the technical officers involved in the curriculum revision, the "understanding of teachers, children, and the schools," and the "utilization of appropriate data."

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

多くの開発途上国が、 SDGsゴール4で謳われている教育の質の向上に向け、カリキュラム改革に取り組んでいる。しかしながら、特に算数・数学教育では、 学習内容の普遍性を理由に、世界の潮流を模倣する改訂がなされ、それらが機能しないという状況がある。その問題に対し、モザンビークを事例とし、カリキュラム改訂過程を整理し、関係者にインタビューを行うことにより、カリキュラム開発過程における適切な内発的発展を促進するための鍵となる要素を抽出したことが、本研究の学術的な意義である。さらに、同様の課題を抱える他の国々における適切なカリキュラム改訂に関する示唆にもなりえるという点において社会的な意義がある。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022

All Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Transition of Mozambique’s Primary Mathematics Intended Curriculum in the Post-Colonial Period: A Focus on Adaptation from an Exogenous Curriculum2022

    • Author(s)
      Satoshi Kusaka
    • Journal Title

      Africa Education Review

      Volume: 18 Issue: 3-4 Pages: 25-40

    • DOI

      10.1080/18146627.2022.2150242

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] モザンビークの初等数学科におけるローカルカリキュラムの課題と可能性 ―M-GTAを援用したカリキュラム担当者および教員へのインタビューデータの分析から―2022

    • Author(s)
      日下智志
    • Journal Title

      国際開発研究

      Volume: 31巻第1号 Pages: 131-140

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] モザンビーク教育大学学生の教職志望動機に関する一考察-FIT-Choice 尺度を活用して-2023

    • Author(s)
      谷川夏菜子, 脇田祐輔, 日下智志
    • Organizer
      国際開発学会 第24回国際開発学会春季大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 内発的発展の観点からのJICA教育協力案件の再考-ケニア中等理数科教育強化計画の事例から-2023

    • Author(s)
      池田亜美, 日下智志, 馬場卓也
    • Organizer
      アフリカ教育学会 第31回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Challenges and Possibilities of Primary Mathematics Local Curriculum in Mozambique2022

    • Author(s)
      Satoshi Kusaka
    • Organizer
      Asia Pacific Conference on Curriculum Studies and Instructional Designing (APCCSID)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] モザンビークの数学カリキュラム改訂における内発的発展性に関する考察 -2021年カリキュラム改訂を事例として-2022

    • Author(s)
      日下智志
    • Organizer
      日本比較教育学会 第58回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] モザンビークの初等教育における ローカルカリキュラムの可能性と課題-カリキュラム開発者,教員,生徒へのインタビュー調査から-2022

    • Author(s)
      日下智志
    • Organizer
      国際開発学会第32回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] グローカルな社会・時代における算数数学教育2022

    • Author(s)
      日下智志(分担執筆, 第3章)
    • Total Pages
      10
    • Publisher
      学術研究出版
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-10-22   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi