Project/Area Number |
21K20239
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
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Research Institution | Otsuma Women's University |
Principal Investigator |
TAKAHASHI Mai 大妻女子大学, 人間生活文化研究所, 助手 (50907128)
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Project Period (FY) |
2021-08-30 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 博物館教育 / 学芸員 / 市民性教育 / 生涯学習 / ESD(持続可能な開発のための教育) / コンピテンシー / ESD (持続可能な開発のための教育) |
Outline of Research at the Start |
現在我が国の大学には学芸員養成課程が設置され(全体の4割293大学)、毎年1万人もの修了者は博物館の館種(総合博物館、人文系博物館、自然系博物館)に関わらず専門職員(学芸員)として就業しうる資質・能力の修得が目標となっている。 本研究では先行研究により、多様な博物館種に共通する学芸員の資質・能力として最も注目されているものの、未だその内実が明確でない「対市民教育活動=教育普及活動に関する資質・能力」に焦点を当て、その具体的な資質・能力要素を計量的に明らかにする。最終的には大学における学芸員教育の質的な向上と博物館が行う市民への教育普及活動に貢献できる。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research is to clarify the qualities and abilities related to educational dissemination activities that should be cultivated in the curator training course in Japan. In order to create question items for conducting a semi-structured interview survey targeting curators, items were extracted using syllabuses published by 292 universities that have established museum curator training courses as data sources. and quantified. 20 items were extracted from the syllabus and made into a data matrix. During the two years, I was able to create a database by extracting items from the syllabuses of 105 universities that have curator training courses.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は教育普及活動に着目し、学芸員の資質・能力を行動特性と捉えて計量的に明らかにするが、これに類する研究は他にない。さらに「教育普及活動」業務遂行に必要とされる資質・能力が詳細に示されることから、学習目標を立て易く、学芸員養成課程でも活用できる。
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