• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of teachers listening to children's "voices" in classroom practice

Research Project

Project/Area Number 21K20240
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

Uematsu Kazuki  慶應義塾大学, 教職課程センター(三田), 助教 (00908676)

Project Period (FY) 2021-08-30 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords生徒の声 / 批判的教育学 / クリティカル・ペダゴジー / 多文化教育 / アメリカ / 「人種」 / 教師 / ペダゴジー / 授業
Outline of Research at the Start

近年日本の教育をめぐって、その子どもの文化的なアイデンティティや実存を尊重する教育実践のあり方が模索されている。子どもの学ぶ権利を保障するという場合には、その子どもならではの学びも重視されなくてはならない。
そこで本研究では、子どもの存在を承認し、権利を保障すること、子どもを尊重すること、子どもの意見や意思に耳を傾けることなどを含意した表象としての「生徒の声(student/pupil voice)」概念に着目し、授業実践においてとりわけマイノリティの子どもの「声」を聴くとはどういうことかを、教師の葛藤や逡巡を含む実践記録から明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

What this study has revealed during the research period are the followings: First, it became clear that the idea of "listening to students' voices," which is also used in daily lives, is a multifaceted one with a wide range of range in pedagogical research and educational practice. Second, it became clear that the teacher's heterogeneous otherness to the child can make it easier to listen to the child's voice, and conversely, the overlapping cultural backgrounds of the teacher and the child can make it difficult to listen to the child's voice, using the descriptions of educational practice as examples.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

子どもの文化的なアイデンティティや実存を尊重する教育実践のあり方は、近年日本でも理解が広まってきており、本研究がテーマとした子どもの「声」を聴くことも、なかばありふれたフレーズとなっている。しかしながら本研究は、教師が子どもの「声」を聴くうえではさまざまな困難に直面することと、同時に生徒の声を聴くことで実現した学びをアメリカの事例から明らかにし、教師が子どもの声を聴くことが決して容易な行為ではなく、複雑な実践であることを改めて示した。

Report

(3 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2023 2022

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 3 results)

  • [Journal Article] ペダゴジーにおける「生徒の声」を聴くことの困難―グレゴリー・ミッチーの多文化教育の実践記録および研究を手がかりに―2023

    • Author(s)
      植松千喜
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 90(1)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教育学における「生徒の声」研究の射程―ペダゴジーとしての「生徒の声」研究の再評価―2022

    • Author(s)
      植松千喜
    • Journal Title

      明治大学教職課程年報

      Volume: 44 Pages: 11-20

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 授業実践における「生徒の声」の可能性と課題―ヘンリー・ジルーと多文化教育を手がかりに―2022

    • Author(s)
      植松千喜
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 61 Pages: 365-373

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access

URL: 

Published: 2021-10-22   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi