• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Training programs based on the analysis of difficult situations in the execution of treatment and education

Research Project

Project/Area Number 21K20253
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionKagoshima Women's Junior College

Principal Investigator

Imamura Sachiko  鹿児島女子短期大学, 児童教育学科, 講師 (30912539)

Project Period (FY) 2021-08-30 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords研修プログラム / 支援者支援 / 応用行動分析 / 発達障害 / 療育実践 / 児童発達支援 / 療育 / 就学 / 就学前療育 / 職員研修プログラム / 行動分析学 / 保護者の障害受容 / 就学に必要な力 / 教員の意識 / 行動分析 / 指導法
Outline of Research at the Start

本研究の問いは、療育を担当するスタッフが実践場面で困難を感じるのはどんな時か、どのような学びが療育遂行に役立ち、子どもの発達支援に貢献するのかという事である。それを明らかにするために、療育実践においてスタッフが体験した困難場面について聞き取りやVTR撮影により情報収集し、それについて子どもの行動、スタッフの対応、環境の3つの視点により整理、分析を行う。その後、その分析を基に、療育困難場面の指導法のあり方について行動分析学の理論を背景として検討する。さらに、療育スタッフが実際の指導場面で自らの指導法を考え実践する力を育成するために、指導法の検討過程を体験的に学べる研修プログラムの開発を行う。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop a training program based on the analysis of difficult situations in the execution of medical treatment. As the direction in which to aim for rehabilitation education, childcare workers, kindergarten and elementary school teachers, and rehabilitation staff were surveyed to determine what they would like to see at school entry, and program content focused on daily living skills and the ability to ask for help. In Study 1, difficult situations during rehabilitation were investigated and analyzed, including nonparticipation and other harm. In Study 2, as an examination of teaching methods for difficult situations, the cases from Study 1 were organized into an ABC analysis chart and it became clear that the participants struggled more with responding to problematic behavior after the fact than with environmental adjustment. Study 3 focused on the good side and developed a program to learn methods to relatively reduce problem behaviors.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在、療育機関や利用する子どもの数は増えている。療育を担うのは保育士であり特別な資格やトレーニングを受けたわけではない場合が多い。また、療育で用いる手法は各施設に任され、スタッフ育成についても確立されたものは特にない状況である。しかし、実際の療育現場では難しい事例が多く、指導技術については専門性が必要である。そこで、本研究では、療育スタッフが指導法を身に着けるためのプログラム開発を行った。また、そのプログラムは応用行動分析の手法を基礎とし、療育スタッフが指導場面で経験した困難を調査した上で作成し、実践に生かせるものとした。療育の質を高め、スタッフの困難を解消するためのツールとなると考える。

Report

(3 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2022

All Journal Article (4 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 児童発達支援施設職員の経験した指導の困難場面に関する検討―療育の目指す方向性と療育遂行困難場面における対応の検討を通して―2023

    • Author(s)
      今村幸子
    • Journal Title

      鹿児島女子短期大学紀要

      Volume: 第60号 Pages: 13-20

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自主学習グループにおける応用行動分析学習プログラムの効果2023

    • Author(s)
      今村幸子
    • Journal Title

      鹿児島女子短期大学紀要

      Volume: 第60号 Pages: 21-28

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 就学先の選択における子どもの行動上の問題に関する意識調査―保育士・児童発達支援施設職員へのアンケート調査を通して―2023

    • Author(s)
      今村幸子
    • Journal Title

      志學館大学教職センター紀要

      Volume: 第8号 Pages: 35-47

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもの行動上の問題に対する教師の意識に関する研究 -幼児教育機関・小学校・中学校における教師の意識調査を通して-2022

    • Author(s)
      今村幸子
    • Journal Title

      志學館大学教職センター紀要

      Volume: 7

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児を対象とした療育遂行時にスタッフが経験した療育遂行困難場面に関する調査~児童発達支援センター・事業所の療育担当職員へのアンケート調査から~2022

    • Author(s)
      今村幸子
    • Organizer
      日本発達障害学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-10-22   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi